Лідерство в освіті як провідний напрям освітньої політики

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.348

Ключові слова:

лідерство в освіті, людський фактор, освітня політика, управління

Анотація

Стаття присвячена аналізу теоретико-практичних аспектів освітнього лідерства. Зазначено, що лідерство: це модель управління освітньою організацією, що стимулює інноваційну поведінку педагогів, забезпечує використання новацій на всіх рівнях організації; повинно створити практику корпоративного управління з метою підтримки інноваційної поведінки педагогів в освітніх закладах різного типу.

Автором показано, що одним із провідних напрямів державної освітньої політики виступає лідерство в освіті як спосіб ефективного управління персоналом в системі менеджменту освіти. Запропоновано різні підходи до визначення освітньої політики, де спільними показниками виступають: організована й цілеспрямована діяльність держави; комплексна система заходів державних інституцій; ключовий суб’єкт освітньої політики в суспільстві – держава; система освіти – провідний інститут демократичного суспільства.

У статті виокремлено пріоритетні напрями освітньої політики: забезпечення державних гарантій доступу якісної освіти; створення умов для підвищення якості загальної та професійної освіти; формування ефективних економічних відносин в системі освіти; забезпечення системи освіти висококваліфікованими фахівцями, їх підтримка державою та суспільством; управління розвитком освіти на основі розподілу відповідальності між суб’єктами освітньої політики.

Акцентовано увагу на техніці управління структурним підрозділом у закладі освіти (сукупність операцій, процесів і процедур управлінської діяльності, які виконуються формалізовано, на основі правил, інструкцій). Доведено, що навчання керівників основним аспектам кадрової політики в галузі освіти, залучення в програми їх підготовки й підвищення кваліфікації з питань організації управління персоналом сприяють формуванню в них науково обгрунтованої роботи з науково-педагогічними працівниками, що забезпечує ефективну організацію освітнього процесу.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Наталія Мачинська, Львівський національний університет імені Івана Франка

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри початкової та дошкільної освіти, Львівський національний університет імені Івана Франка, 79070, м. Львів, вул. Туган-Барановського,7; Україна

Посилання

Andrushchenko, V. P., & Vernydub R. M. (2016). Suchasna derzhavna osvitnia polityka ukrainy: sproba prohnostychnoho analizu [Modern state educational policy of Ukraine: an attempt at prognostic analysis]. Formuvannia derzhavnoi osvitnoi polityky: filosofski, teoretychni ta prykladni aspekty. Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova. https://cutt.ly/T1Pcga8

Klochko, A. (2021). Liderstvo yak model efektyvnoho upravlinnia osvitnoiu orhanizatsiieiu [Leadership as a model of effective management of an educational organization]. Osvitnie liderstvo: vid teorii do praktyky. Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/36659

Melnychuk, A. (2020). Upravlinnia personalom u systemi menedzhmentu orhanizatsii [Personnel management in the management system of organizations]. In Aktualni problemy menedzhmentu ta publichnoho upravlinnia v umovakh innovatsiinoho rozvytku ekonomiky : materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu, m. Ternopil, 15 travnia 2020 r.). (S. 325–328). http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/38901/1/325.pdf

Nohas, N. (2020). Derzhavna polityka u haluzi osvity Ukrainy: sutnist ta zmist [State policy in the field of education of Ukraine: essence and content]. Aktual. problemy pravoznavstva, 1. S. 87–95.

Psykholohichni aspekty kadrovoi roboty [Psychological aspects of personnel work]. URL: https://library.if.ua/book/34/2300.html

Shulha, N. D. (2019). Sutnisni kharakterystyky poniattia “derzhavna osvitnia polityka” [Essential characteristics of the concept of "state educational policy"]. Pedahohichnyi protses, 2, 22–34.

Ivats O. (2022). Non-governmental Participants in Modern Ukrainian Educational Policy. Experience of Interaction and Influences. In Continuous education: current discourses (S. 7–14).

Tamášová Viola, Silvia Matúšová. Management in a Modern Quality System of In-service Training at the University. Continuous education: current discourses (S. 14–23).

Machynska, N., Kostashchuk, O, Oliynyk, M., & Ivanchuk, M. (2020). Professional Honor in the Pedagogical Activity of the Future Teacher. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 12(1), 291–310. https://www.researchgate.net/publication/339485305_Professional_Honor_in_the_Pedagogical_Activity_of_the_Future_Teacher

Machynska, N., Yaremchuk, N., Korniat, V., Derkach, Y., Sirant, N., & Lozynska, S. (2022). Research of readiness of pedagogical workers for innovations. Amazonia Investiga, 11(51), 50–60. https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/1932

Downloads


Переглядів анотації: 413

Опубліковано

2022-12-10

Як цитувати

[1]
Н. Мачинська, «Лідерство в освіті як провідний напрям освітньої політики», OD, вип. 3-4, с. 117–128, Груд 2022.

Номер

Розділ

Освітня політика і освітнє право