MOTIVATION OF PROFESSIONAL ACTIVITIES OF MANAGERS OF SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS IN KYIV

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.24

Keywords:

external negative motivation, external positive motivation, internal motivation, manager of secondary education institutions, managerial activity, motivation of professional activity

Abstract

The article presents the results of a research of the features of the motivational sphere of of the administrators (principals and their assistants) of Institutions of general secondary education, conducted by the Chair of Educational Leadership of Borys Grinchenko Kyiv University in October-November 2021. This was a pilot phase of the study, which covered 208 people holding senior positions in secondary schools in Kyiv. The purpose of the pilot phase was to study the motivational sphere of managers, which involves identifying the most common motives, the ratio of internal and external motivation of respondents, the dynamics of changes in motivational complexes depending on seniority, as well as the interaction of motives with their attitude to innovation in education. Regarding the tasks, the method «Motivation of professional activity» by K. Zamfir in a modification of A. Rean, was chosen. The research showed that the most important motives of professional activity for the leaders of secondary schools are: satisfaction with the process and results of their work; opportunities for self-realization in management; the receiving of adequate monetary remuneration for their work. The key determining factor for the respondents is the internal motivation for the managerial activity. Internal motivation remains dominant throughout the period of activity. Most respondents have a positive attitude towards innovation, combined with a high level of internal motivation. A further perspective of the study may be the creation of an appropriate psycho-correctional program aimed at increasing internal motivation and further improving the reform steps in the field of education. Also, a separate task may be to study the dynamics of the motivational sphere under the influence of the challenges of the war in Ukraine.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ващенко Н. В. Методи мотивації персоналу до інноваційного розвитку підприємства. Економічний вісник Національного гірничого університету. 2015. № 2. С. 153–160. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/evngu_2015_2_20 (дата звернення: 20.03.2022).

Волинчук О. А. Формування психологічної готовності до управлінської діяльності під час навчання у ВНЗ. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2009. № 6 (8). С. 269–277. URL: http://ap.uu.edu.ua/upload/publicationpdf/29a98014276e1d05eb2246d7b6eb8748.pdf (дата звернення: 25.03.2022).

Ильин Е. П. Мотивация и мотивы. Санкт-Петербург: Питер, 2000. 512 с.

Карамушка Л. М. Психологія управління. Київ: Міленіум, 2003. 344 с.

Макклелланд Д. Мотивация человека. Санкт-Петербург: Питер, 2007. 672 с.

Маслов В. П. Інформаційні системи і технології в економіці: навчальний посібник. Київ: Слово. 2003. 264 с.

Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження типової освітньої програми для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти» від 19 лютого 2021 р. № 235. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0235729-21#Text (дата звернення: 24.03.2022).

Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України «Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» від 23 грудня 2020 р. № 2736-20. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text (дата звернення: 24.03.2022).

Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України «Про затвердження професійного стандарту «Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти» від 17 вересня 2021 р. № 568-21. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-kerivnik-direktor-zakladu-doshkilnoyi-osviti (дата звернення: 25.03.2022).

Новак В. О., Мостенська Т. Л., Ільєнко О. В. Організаційна поведінка. Підручник. Київ: Кондор-Видавництво, 2013. 498 с.

Постанова Кабінету Міністрів України «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти» від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (дата звернення: 20.03.2022).

Реан А. А., Коломинский Я. Л. Социальная педагогическая психология. Санкт-Петербург: Питер, 2000. 416 с.

Стучинська Н. В., Новікова І. М. Імплементація досягнень сучасної фізики у навчальний процес через професійно орієнтовані задачі. Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. 2019. Випуск 2 (115). C. 48–55. DOI: 10.30929/1995-0519.2019.2.48-55

Novikova I. M. Experimental test of efficiency of technology of training and problem solving in medical and biological physics. International Journal of Innovative Technologies in Social Science. 2021. № 2 (30). DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ijitss/30062021/7599

Vashchenko, N. V. (2015). Metodi motivaciyi personalu do innovacijnogo rozvitku pidpriyemstva [Methods of personnel motivation for the innovative development of the enterprise]. Economic Bulletin of Dnipro University of Technology, 2, 153–160. http://nbuv.gov.ua/UJRN/evngu_2015_2_20

Volinchuk, O. A. (2009). Formuvannya psihologichnoyi gotovnosti do upravlinskoyi diyalnosti pid chas navchannya u VNZ [Formation of psychological readiness for managerial activity while studying at university]. Aktualni problemi navchannya ta vihovannya lyudej z osoblivimi potrebami, 6 (8), 269–277. http://ap.uu.edu.ua/upload/publicationpdf/29a98014276e1d05eb2246d7b6eb8748.pdf

Ilin, E. P. (2000). Motivatsiya i motivy [Motivation and motives]. Piter.

Karamushka, L. M. (2003). Psihologiya upravlinnya [Psychology of management]. Milenium.

McClelland, D. (2007). Motivaciya cheloveka [Human motivation]. Piter.

Maslov, V. P. (2003). Informacijni sistemi i tehnologiyi v ekonomici: navchalnij posibnik [Information systems and technologies in economics: a textbook]. Slovo.

Nakaz Ministerstva osviti i nauki Ukrayini «Pro zatverdzhennya tipovoyi osvitnoyi programi dlya 5–9 klasiv zakladiv zagalnoyi serednoyi osviti» vid 19 lyutogo 2021 r. № 235 [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine «On approval of a standard educational program for grades 5–9 of general secondary education» of February 19, 2021 № 235] (2021). https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0235729-21#Text

Nakaz Ministerstva rozvitku ekonomiki, torgivli ta silskogo gospodarstva Ukrayini «Pro zatverdzhennya profesijnogo standartu za profesiyami «Vchitel pochatkovih klasiv zakladu zagalnoyi serednoyi osviti», «Vchitel zakladu zagalnoyi serednoyi osviti», «Vchitel z pochatkovoyi osviti (z diplomom molodshogo specialista)» vid 23 grudnya 2020 r. № 2736-20 [Order of the Ministry of Economic Development, Trade and Agriculture of Ukraine «On approval of the professional standard for the professions» Primary school teacher of general secondary education», «Teacher of general secondary education», «Primary school teacher (with a diploma of junior specialist)», 23 December 2020 № 2736-20] (2020). https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text

Nakaz Ministerstva rozvitku ekonomiki, torgivli ta silskogo gospodarstva Ukrayini «Pro zatverdzhennya profesijnogo standartu «Kerivnik (direktor) zakladu zagalnoyi serednoyi osviti» vid 17 veresnya 2021 r. № 568-21 [Order of the Ministry of Economic Development, Trade and Agriculture of Ukraine «On approval of the professional standard «Head (director) of general secondary education», September 17, 2021 № 568-21] (2021). https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-kerivnik-direktor-zakladu-doshkilnoyi-osviti

Novak, V. O., Mostenska, T. L., Ilyenko, O. V. (2013). Organizacijna povedinka. Pidruchnik [Organizational behavior. Textbook]. Kondor.

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayini «Pro deyaki pitannya derzhavnih standartiv povnoyi zagalnoyi serednoyi osviti» vid 30 veresnya 2020 r. № 898 [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine «On Some Issues of State Standards of Complete General Secondary Education», September 30, 2020 № 898] (2020). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text

Rean, A. A., Kolominskij, Ya. L. (2000). Socialnaya pedagogicheskaya psihologiya [Social educational psychology]. Piter.

Stuchynska, N., Novikova, I. (2019). Implementaciya dosyagnen suchasnoyi fiziki u navchalnij proces cherez profesijno oriyentovani zadachi [Implementation of achievements of modern physics in the educational process through professionally oriented tasks]. Transactions of Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University, 2 (115), 48–55. 10.30929/1995-0519.2019.2.48-55

Novikova, I. M. (2021). Experimental test of efficiency of technology of training and problem solving in medical and biological physics. International Journal of Innovative Technologies in Social Science, 2 (30). https://doi.org/10.31435/rsglobal_ijitss/30062021/7599

Downloads


Abstract views: 820

Published

2022-07-04

How to Cite

[1]
K. Lynov, O. Merzliakova, D. Sabol, and H. Kotsiuba, “MOTIVATION OF PROFESSIONAL ACTIVITIES OF MANAGERS OF SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS IN KYIV”, OD, vol. 37, no. 2, pp. 55–74, Jul. 2022.

Issue

Section

Economics of education and management of education