PERSONAL READINESS TO CHANGE OF THE MANAGERS OF INSTITUTION OF GENERAL SECONDARY EDUCATION IN KYIV: RESULTS OF ANALYTICAL RESEARCH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.12

Keywords:

manager of institution of general secondary education, ; personal change-readiness, tolerance for ambiguity, innovative activities

Abstract

The article presents the results of an analytical research of personal readiness for change of the administrators (principals and their assistants) of Institutions of general secondary education, conducted by the Chair of Educational Leadership of Borys Grinchenko Kyiv University in October-November 2021. In organizing the research we used the method of "Personal Change Readiness Survey", created by A. Rolnik, S. Heather, M. Gold, K. Hall in the adaptation of N. Bazhanova, G. Bardier. The phenomenon of psychological readiness for changes is considered. This phenomenon was studied through the research of personal characteristics of the administrators of the schools and the identification of dominant psychological factors that affect the process of their adaptation to change. Respondents demonstrated a medium-level of advantage in such indicators as "passion", "ingenuity", "confidence". The indicator of "optimism" was defined as insufficient to implement changes in educational institutions. Also, the slow pace of education reforms can be explained by the low level of indicators "courage", "adaptability", "tolerance for uncertainty". The results of the research revealed also contradictions between the high self-esteem of respondents regarding their attitude to change and towards the introduction of innovations in general secondary education, and low levels of such components of personal readiness of school managers for change as "courage", "adaptability", "tolerance for uncertainty". These factors are especially important for the effective transformation of schools and for the implementation of reforms in Ukraine. Low indicators may indicate a distorted and unconstructive system of motivation in the work of the administrators of the institutions of general education and, therefore, be a deterrent in making changes and implementing new ones.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бажанова Н. А. Личностная готовность к переменам в контексте исследования феномена «ожидания». Перевод и апробация опросника «Personal change-readiness survey». Acta eruditorum: научные доклады и сообщения (Приложение к журналу «Вестник РХГА», Т. 2). 2005. С. 169–178.

Бондарчук О. І. Модель психологічної підготовки керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2015. № 1. С. 33–42.

Бринза І. В., Будіянський М. Ф. Готовність до змін як ресурс подолання психологічної кризи. Наука і освіта. 2016. № 11. С. 43–48. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2016-11-9

Волинчук О. А. Формування психологічної готовності до управлінської діяльності під час навчання у ВНЗ. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2009. № 6 (8). С. 269–277.

Дьяченко М. И., Кандыбович Л. А. Психологические проблемы готовности к деятельности: монографія. Минск: Издательство Белорусского университета, 1976. 176 с.

Занюк С. Психологія мотивації. Київ: Либідь, 2002. 304 с.

Карамушка Л. М. Психологія управління. Київ: Міленіум, 2003. 344 с.

Климчук В. Тренинг внутренней мотивации: монография. Санкт-Петербург: Речь, 2005. 76 c.

Колесніченко О. С. Сучасний стан розроблення проблеми психологічної готовності до професійної діяльності. Психологічна готовність військовослужбовців Національної гвардії України до службово-бойової діяльності поза межами пункту постійної дислокації: монографія. Харків: Національна академія Національної гвардії України, 2016. С. 8–21.

Королюк С. В., Гавриш Р. Л., Водолазська Т. В.. Освітній менеджмент: розвиток компетентності керівника школи в умовах змін. Постметодика. 2012. № 5. С. 42–51.

Кремень В. Інноваційна людина: Україна на шляху європейської інтеграції. Київ: Агора, 2007. С. 5–9.

Максименко С. Д. Фахівця потрібно моделювати: наукові основи готовності випускника педвузу до педагогічної діяльності. Рідна школа. 1994. № 3–4. С. 68–72.

Міляєва В. Р., Бреус Ю. В. Особистісна готовність керівника закладу середньої освіти до діяльності в умовах освітніх трансформацій в Україні. Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство». 2016. № 3.

Моначин І. Л., Попик Т. В. Сутність поняття психологічної готовності до діяльності. Матеріали V Міжнародної науково-технічної конференції молодих учених та студентів «Актуальні задачі сучасних технологій», м. Тернопіль, 17–18 листопада 2016 p. С. 51–52.

Петрунько O. В., Рафіков О. Р. Соціальний оптимізм як психологічний механізм ціннісної взаємодії з референтним оточенням. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Т. VІ: Психологія обдарованості. 2016. Випуск 12. С. 169–178.

Селигман М. Новая позитивная психология: Научный взгляд на счастье и смысл жизни. Москва: София, 2006. 368 с.

Сміла Н. В. Особливості психологічної готовності майбутнього лікаря до професійної діяльності : дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. Київ: Інститут психології імені Г. С. Костюка, 2018. 238 с.

Феномен інновацій: освіта, суспільство, культура: монографія / за ред. В. Г. Кременя. Київ: Педагогічна думка, 2008. 472 с.

Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность. Санкт-Петербург: Смысл, 2003. 864 c.

Чудакова В. П. Управлінська компетентність керівників з формування готовності педагогів до інноваційної діяльності в умовах освітнього середовища профільної школи. Управління школою. 2012. № 19–21. С. 10–20.

Maddi S. R., Khoshaba D. M. Hardiness and Mental Health. Journal of Personality Assessment. 1994. № 63 (2). P 265–274. DOI: http://dx.doi.org/10.1207/s15327752jpa6302_6

Semenets-Orlova I., Klochko A., Nestulya S., Mykhailych O., Omelyanenko V. Readiness of the education manager to provide the organizational development of institutions (based on the sociological research). Problems and Perspectives in Management. 2019. № 17 (3). DOI: http://dx.doi.org/10.21511/ppm.17(3).2019.11

Soler-Dominguez A., Ramos-Mezquita J., Chova L. G., Martinez A. L.,Torres I. C. Connecting academia with business management: insights from the entrepreneurship competence-based approach. Inted2017: 11th International Technology, Education And Development Conference. 2017. P. 2729–2732. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000413668602111 (дата звернення 25.01.2022).

Bazhanova, N. A. (2005). Lichnostnaya gotovnost k peremenam v kontekste issledovaniya fenomena «ozhidaniya». Perevod i aprobaciya oprosnika «Personal change-readiness survey» [Lichnostnaya gotovnost k peremenam v kontekste issledovaniya fenomena «ozhidaniya». Perevod i aprobaciya oprosnika «Personal change-readiness survey»]. Acta eruditorum: nauchnye doklady i soobsheniya (Prilozhenie k zhurnalu «Vestnik RHGA», Vol. 2), 169–178.

Bondarchuk, O. I. (2015). Model psihologichnoyi pidgotovki kerivnikiv osvitnih organizacij do diyalnosti v umovah zmin [The model of psychological training of heads of educational organizations to work in the terms of change]. Organizational psychology. Economic psychology, 1, 33–42.

Brynza, I., Budiianskyi, M. (2016). Gotovnist do zmin yak resurs podolannya psihologichnoyï krizi [Readiness for changes as resource for overcoming psychological crisis]. Science and Education, 11, 43–48. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2016-11-9

Volinchuk, O. A. (2009). Formuvannya psihologichnoyi gotovnosti do upravlinskoyi diyalnosti pid chas navchannya u VNZ [Formation of psychological readiness for managerial activity while studying at university]. Aktualni problemi navchannya ta vihovannya lyudej z osoblivimi potrebami, 6 (8), 269–277.

Dyachenko, M. I., Kandybovich, L. A. (1976). Psihologicheskie problemy gotovnosti k deyatelnosti: monografiya [Psychological problems of readiness for activity: monograph]. Izdatelstvo Belorusskogo universiteta.

Zanyuk, S. (2002). Psihologiya motivatsii [Psychology of motivation]. Libid.

Karamushka, L. M. (2003). Psihologiya upravlinnya [Psychology of management]. Milenium.

Klimchuk, V. (2005). Trening vnutrenneii motivacii: monografiya [Internal motivation training: monograph]. Rech.

Kolesnichenko, O. S. (2016). Suchasniĭ stan rozroblennya problemi psihologichnoï gotovnosti do profesiĭnoï diyalnosti [The current state of development of the problem of psychological readiness for professional activity]. In Psihologichna gotovnist viĭskovosluzhbovciv Nacionalnoi gvardiii Ukraini do sluzhbovo-boĭovoï diyalnosti poza mezhami punktu postiĭnoï dislokaciï: monografiya (pp. 8–21). Nacionalna akademiya Nacionalnoyi gvardii Ukraini.

Korolyuk, S. V., Gavrish, R. L., Vodolazska, T. V. (2012). Osvitnij menedzhment: rozvitok kompetentnosti kerivnika shkoli v umovah zmin [Education management: development of school leader competence under conditions of changes]. Postmetodika, 5, 42–51.

Kremen, V. (2007). Innovaciyna lyudina: Ukraiina na shlyahu yevropeiiskoii integratsiii [Innovative human: Ukraine on the path of European integration] (pp. 5–9). Agora.

Maksimenko, S. D. (1994). Fahivcya potribno modelyuvati: naukovi osnovi gotovnosti vipusknika pedvuzu do pedagogichnoï diyalnosti [The specialist needs to be modeled: scientific bases of readiness of the graduate of pedagogical high school for pedagogical activity]. Ridna shkola, 3–4, 68–72.

Miliaieva, V., Breus, Y. (2016). Personal readiness of the head of a secondary education institution to work in the conditions of educational transformations in Ukraine [Manager of secondary education institutions’ personal readiness for activities in conditions of educational transformations in Ukraine]. International Scientific Journal of Universities and Leadership, 3.

Monachyn, I. L., Popyk, T. V. Sutnist ponyattya psihologichnoï gotovnosti do diyalnosti [Psychological willingness to the activity]. Materiali V Mizhnarodnoï naukovo-tehnichnoii konferenciii molodih uchenih ta studentiv «Aktualni zadachi suchasnih tehnologiĭ», m. Ternopil, 17–18 listopada 2016 p., 51–52.

Petrunko, O. V., Rafikov, A. R. (2016). Socialniĭ optimizm yak psihologichniĭ mehanizm cinnisnoï vzayemodiï z referentnim otochennyam [Social optimism as a psychological mechanism of value’s communication with the referent social setting]. Actual Problems of Psychology, 6 (12), 169–178.

Seligman, M. (2006). Novaya pozitivnaya psihologiya: Nauchnyĭ vzglyad na schaste i smysl zhizni [New positive psychology: A scientific view of happiness and the meaning of life]. Sofiia.

Smila, N. V. (2018). Osoblivosti psihologichnoyi gotovnosti majbutnogo likarya do profesijnoyi diyalnosti [Specific traits of psychological readiness of future doctor for professional activities]: Candidate’s thesis: 19.00.07. G. S. Kostiuk Institute of Psychology of the NAPS of Ukraine.

Kremen, V. G. (Ed.) (2008). Fenomen innovacij: osvita, suspilstvo, kultura: monografiya [The phenomenon of innovation: education, society, culture]. Pedagogichna dumka.

Heckhausen, H. (2003). Motivaciya i deyatelnost [Motivation and activity]. Smysl.

Chudakova, V. P. (2012). Upravlinska kompetentnist kerivnikiv z formuvannya gotovnosti pedagogiv do innovaciiinoii diyalnosti v umovah osvitnogo seredovisha profilnoï shkoli. Upravlinnya shkoloyu. № 19–21. С. 10–20.

Maddi, S. R., Khoshaba, D. M. (1994). Hardiness and Mental Health. Journal of Personality Assessment, 63 (2), 265–274. http://dx.doi.org/10.1207/s15327752jpa6302_6

Semenets-Orlova, I., Klochko, A., Nestulya, S., Mykhailych, O., Omelyanenko, V. (2019). Readiness of the education manager to provide the organizational development of institutions (based on the sociological research). Problems and Perspectives in Management, 17 (3). http://dx.doi.org/10.21511/ppm.17(3).2019.11

Soler-Dominguez, A., Ramos-Mezquita, J., Chova, L. G., Martinez, A. L.,Torres, I. C. (2017). Connecting academia with business management: insights from the entrepreneurship competence-based approach. Inted2017: 11th International Technology, Education And Development Conference, 2729–2732. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000413668602111

Downloads


Abstract views: 485

Published

2022-04-04

How to Cite

[1]
K. Lynov, D. Sabol, H. Kotsiuba, and O. Merzliakova, “PERSONAL READINESS TO CHANGE OF THE MANAGERS OF INSTITUTION OF GENERAL SECONDARY EDUCATION IN KYIV: RESULTS OF ANALYTICAL RESEARCH”, OD, vol. 36, no. 1, pp. 19–38, Apr. 2022.

Issue

Section

Economics of education and management of education