FORMATION OF SOCIAL EDUCATOR’S DIGITAL COMPETENCE AS A WAY TO PROFESSIONAL GROWTH

Authors

  • Olesia Vlasii Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Shevchenka str., 57, 76028, Ivano-Frankivsk, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-7310-9611
  • Olha Dudka Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Shevchenka str., 57, 76028, Ivano-Frankivsk, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-1529-8204
  • Nadiia Ivanochko Pniv secondary school of I-III levels, Nadvirna district, Ivano-Frankivsk region, Sichovykh Striltsiv Street, 90, 78431, Pniv, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.2.13

Keywords:

digital competence, digital tools, digitalization of education, professional competence, social educator, training course

Abstract

In the article, the impact of digitalization of education on the transformation of the professional competence of a social educators is analyzed; the need of the formation of digital competence of social educators in the context of the widespread implementation of information and communication technologies in the educational process is substantiated; the state of using educational Internet resources in the professional activities of social educators is analyzed; the importance of improving the level of digital competence as a component of the professional competence of social educators is substantiated; the use of digital tools as a practical toolkit for social educators is proposed; a brief overview of digital tools that will be useful in the work of a social educator is provided; a training course "Using Internet resources in the work of a social educator" developed by authors is presented; the course consists of four modules in accordance with the main directions of the social educator's activities, in particular, diagnostic, developmental, educational and preventive work; the course has a practical focus, for the implementation of practical tasks, adapted to the professional activity of a social educator, instructional and methodological materials are developed that make it possible to conduct the course both offline and online; the course is developed on the principles of accessibility, comprehensibility, professional orientation and motivation; to implement the developed course, it is recommended to use the Google Classroom platform, which makes it possible to combine traditional and innovative forms and methods of teaching, which is especially important in the context of the introduction of distance and blended learning; the results of approbation of the developed course, which was conducted for social educators of the Nadvirnyansky district of Ivano-Frankivsk region are presented; taking into account the results of approbation, the conclusion is given about the advisability of using the course for the professional growth of social educators, including for the formation of the readiness of a social educator for the implementation of digital tools into professional activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olesia Vlasii, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Shevchenka str., 57, 76028, Ivano-Frankivsk, Ukraine

PhD in engineering, Associate Professor

Olha Dudka, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Shevchenka str., 57, 76028, Ivano-Frankivsk, Ukraine

PhD in Pedagogical Sciences, Associate Professor

Nadiia Ivanochko, Pniv secondary school of I-III levels, Nadvirna district, Ivano-Frankivsk region, Sichovykh Striltsiv Street, 90, 78431, Pniv, Ukraine

social pedagogue

References

Абрамович Т. Базові компоненти професійної компетентності соціального педагога. Нова педагогічна думка. 2016. №1, C. 35-37. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2016_1_11

Биков В., Спірін О., Пінчук О. Сучасні завдання цифрової трансофрмації освіти. Вісник Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття». (1), 2020. C. 7-36. https://doi.org/10.35387/ucj.1(1).2020.27-36

Власій О. О., Дудка О. М. Шляхи формування інформаційно-цифрової компетентності учасників освітнього процесу. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. C. 375-382. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s35

Генсерук Г. Р. Цифрова компетентність як одна із професійно значущих компетентностей майбутніх учителів. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. Вип. 6. C. 8-16. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/oeeemu_2019_6_4

Гуревич Р. С., Шахіна І. Ю., Подзигун О. А. Google Classroom як ефективний засіб SMART-навчання та моніторингу знань учнів у закладах професійно-технічної освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. 79(5). C. 59-72. https://doi.org/10.33407/itlt.v79i5.3651

Дудка О. М., Іваночко Н. В. Цифрові технології в роботі соціального педагога. Шляхи розвитку науки в сучасних кризових умовах: тези доп. I міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. Дніпро. 2020. C.371-374. Доступно: https://bit.ly/3nSNPou

Іванюк Г. І., Куземко Л. В., Новик І. М. Тренінг «Проєктування мультимедійного середовища закладів загальної середньої та дошкільної освіти» як засіб формування цифрових навичок майбутніх педагогів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. 79(5). C. 73-89. https://doi.org/10.33407/itlt.v79i5.3901

Карташова Л. А., Бахма Н. В., Пліш І. В. Розвиток цифрової компетентності педагога в інформаційно-освітньому середовищі закладу загальної середньої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 68(6), C. 193-205, 2018. https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2543

Каща М. М. Інформаційно-цифрова компетентність педагога. 2020. [Електронний ресурс] URL: https://bit.ly/3sj60q8

Лелюк С. П., Боженова В. Ю. Використання можливостей хмарних сервісів у професійній діяльності соціального педагога. Мультимедійні технології в освіті та інших сферах діяльності: Тези доп. науково-практичної конференції. К.: НАУ, 2020. C. 96 URL: https://informatika.udpu.edu.ua/?page_id=2781

Морзе Н. В., Базелюк О. В., Воротнікова І. П., Дементієвська Н. П., Захар О. Г., Нанаєва Т. В., Пасічник О. В., Чернікова Л. А. Опис цифрової компетентності педагогічного працівника. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. C. 1-53. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s39

Нова українська школа: порадник для вчителя (Під заг. ред. Н. М. Бібік Н. М.) К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017.

Острянко Т.С. Організаційно-педагогічна діяльність соціального педагога у загальноосвітньому навчальному закладі: теоретико-методологічний аспект. Освітологічний дискурс. 2015. №1(9). С. 167-178. URL: https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/189

Сучасні технології освіти дорослих: посіб. . авт. кол.: Л. Б. Лук’янова, О. В. Аніщенко, Л. Є. Сігаєва, С. В. Зінченко, О. В. Баніт, Н. І. Дорошенко. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. [Електронний ресурс]. URL: https://bit.ly/3i4iY6a

Товщик С. А. Теоретичний аналіз категорії «професійна компетентність соціального педагога. Науковий часопис НПУ ім.М.П.Драгоманова. 2013. Серія 11. Соціальна робота. Соціальна педагогіка, C.94-101. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/10430

Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. (Text with EEA relevance). (2018/C 189/01). URL: http://bit.ly/2Yu3Bey

Ferrari A. DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe”; European Commission: Sevilla, Spain, 2013. URL: http://bit.ly/2M74yH7

Redecker C., Punie Y. European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. European Union: Luxembourg. 2017. URL: https://op.europa.eu/s/oCgx

Abramovych, T. (2016) Bazovi komponenty profesijnoji kompetentnosti socialjnogho pedaghogha. [Basic components of professional competence of a social pedagogue]. New pedagogical thought, 1. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2016_1_11 (ukr)

Bykov, V., Spirin, O., & Pinchuk, O. (2020) Suchasni zavdannja cyfrovoji transofrmaciji osvity. [Modern tasks of digital transformation of education]. UNESCO Chair Journal Lifelong Professional Education in the XXI Century. DOI: https://doi.org/10.35387/ucj.1(1).2020.27-36 (ukr)

Vlasii, O. O., & Dudka, O. M. (2019) Shljakhy formuvannja informacijno-cyfrovoji kompetentnosti uchasnykiv osvitnjogho procesu. [Ways of forming information and digital competence of education process participants]. Open educational e-environment of modern University. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s35 (ukr)

Ghenseruk, Gh. R. (2019) Cyfrova kompetentnistj jak odna iz profesijno znachushhykh kompetentnostej majbutnikh uchyteliv. [Digital competence as one of the professionality important competencies of future teachers]. Open educational e-environment of modern University, Vol. 6 Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/oeeemu_2019_6_4 (ukr)

Ghurevych, R. S., Shakhina, I. Ju., & Podzyghun, O. A. (2020) Google Classroom jak efektyvnyj zasib SMART-navchannja ta monitorynghu znanj uchniv u zakladakh profesijno-tekhnichnoji osvity. [Google Classroom as an effective tool of SMART learning and monitoring of students’ knowledge in vocational schools]. Information Technologies and Learning Tools. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v79i5.3651(ukr)

Dudka, O. M., & Ivanochko, N. V. (2020) Cyfrovi tekhnologhiji v roboti socialjnogho pedaghogha [Digital technologies in the work of a social educator]. Ways of development of science in modern crisis conditions: I Intern. Scientific and Practical Internet Conf. Available: https://bit.ly/3nSNPou (ukr)

Ivanjuk, Gh. I., Kuzemko, L. V., & Novyk, I. M. (2020) Treningh «Projektuvannja muljtymedijnogho seredovyshha zakladiv zaghaljnoji serednjoji ta doshkiljnoji osvity» jak zasib formuvannja cyfrovykh navychok majbutnikh pedaghoghiv. [Training program "Designing a multimedia environment of general secondary education and preschool education institutions" as an instrument for future educators’ digital skills formation]. Information Technologies and Learning Tools. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v79i5.3901(ukr)

Kartashova, L. A., Bakhma, N. V., & Plish, I. V. (2018) Rozvytok cyfrovoji kompetentnosti pedaghogha v informacijno-osvitnjomu seredovyshhi zakladu zaghaljnoji serednjoji osvity [Development of digital competence of a teacher in the information and educational environment of a general secondary education institution]. Information technologies and learning tools. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2543 (ukr)

Leljuk, S. P., & Bozhenova V. Ju. (2020) Vykorystannja mozhlyvostej khmarnykh servisiv u profesijnij dijaljnosti socialjnogho pedaghogha. [Using the capabilities of cloud services in the professional activities of a social educator]. Multimedia technologies in education and other fields of activity: scientific-practical conf. Available: https://informatika.udpu.edu.ua/?page_id=2781 (ukr)

Morze, N. V., Bazeljuk, O. V., Vorotnikova, I. P., Dementijevsjka, N. P., Zakhar, O. Gh., Nanajeva, T. V., Pasichnyk, O. V., & Chernikova, L. A. (2019) Opys cyfrovoji kompetentnosti pedaghoghichnogho pracivnyka [Description of digital competence of the pedagogical worker]. Open educational e-environment of modern University. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s3 9 (ukr)

Bibik, N. M. (Ed.) (2017) Nova ukrajinsjka shkola: poradnyk dlja vchytelja [New Ukrainian School: teacher's guide] K.: TOV «Vydavnychyj dim «Plejady». (ukr)

Ostrjanko, T. S. (2015) Orghanizacijno-pedaghoghichna dijaljnistj socialjnogho pedaghogha u zaghaljnoosvitnjomu navchaljnomu zakladi: teoretyko-metodologhichnyj aspekt [Organizational and Educational activity social teachers in secondary schools: theoretical aspects]. Educological Discourse, №1(9). Available: https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/189

Luk'janova, L. B., Anishhenko, O. V., Sighajeva, L. Je., Zinchenko, S. V., Banit, O. V., & Doroshenko N. I. (2013) Suchasni tekhnologhiji osvity doroslykh [Modern technologies of adult education] Kirovoghrad: Imeks-LTD. Available: https://bit.ly/3i4iY6a (ukr)

Tovshhyk, S. A. (2013) Teoretychnyj analiz kateghoriji «profesijna kompetentnistj socialjnogho pedaghogha [Theoretical analysis of the category "professional competence of a social pedagogue]. Scientific journal of NPU named after MP Drahomanov, Vol. 11. Social work. Social pedagogy. Available: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/10430 (ukr)

Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. (2018) (Text with EEA relevance). (2018/C 189/01). URL: http://bit.ly/2Yu3Bey (eng)

Ferrari, A. (2013) DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe”; European Commission: Sevilla, Spain. Available: http://bit.ly/2M74yH7 (eng)

Iina Ryhtä, Imane Elonen, Terhi Saaranen, Marjorita Sormunen, Kristina Mikkonen, Maria Kääriäinen, Camilla Koskinen, Monika Koskinen, Meeri Koivula, Minna Koskimäki, Marja-Leena Lähteenmäki, Outi Wallin, Tuulikki Sjögren, & Leena Salminen (2020) Social and health care educators' perceptions of competence in digital pedagogy: A qualitative descriptive study. Nurse Education Today, 2020, V92, 104521, DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104521

Redecker, C., & Punie Y. (2017) European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. European Union: Luxembourg. 2017. Available: https://op.europa.eu/s/oCgx (eng)

Yao-Ting Sung, Kuo-En Chang, T& zu-Chien Liu (2016) The effects of integrating mobile devices with teaching and learning on students' learning performance: A meta-analysis and research synthesis. Computers & Education, 2016, V 94, PP. 252-275. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.11.008

Downloads


Abstract views: 413

Published

2021-06-09

How to Cite

[1]
O. Vlasii, O. Dudka, and N. Ivanochko, “FORMATION OF SOCIAL EDUCATOR’S DIGITAL COMPETENCE AS A WAY TO PROFESSIONAL GROWTH”, OD, vol. 33, no. 2, pp. 185–204, Jun. 2021.

Issue

Section

Informatization of Education