PROBLEM OF STUDY OF PSYCHOLOGICAL COMPONENT OF HEALTH PROTECTION COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS: SYSTEM APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.3.14Keywords:
future teachers, health competence, mental health, mental health stability, professional growth, self-developmentAbstract
The article is devoted to psychological and pedagogical training of future teachers to professional activity. The main purpose of the article is the selection of a systematic approach to the study of psychological component of health protection competence of future teachers on the basis of summarizing the relevant theoretical sources. Presents a brief theoretical overview of current research on the formation health protection competence of future teachers. Analyzes different approaches to the interpretation of the concept of «health protection competence» in the works of leading Ukrainian and foreign scientists, characterized its components. Filed our own interpretation of the concept of health protection competence as an integral characteristic, including: a deep knowledge of the person about the nature and indicators of the concept of «mental health»; strong motivation and unconditional acceptance of the idea that mental health is extremely important to take care; practical and skills allowing daily care of your mental health; the capacity for introspection and critical to the level of such skills at; the understanding of how these knowledge and skills passed on to younger generations. The article highlights the self a systematic approach to the study of psychological component of health protection competence of future teachers on the basis of criteria - cognitive, motivational and evaluative, activity and reflexive. Defined and characterized the performance of each of these criteria, and also lists the recommended diagnostic tools to study them. The characteristics of the level of development of psychological component of health
protection competence of future teachers (high, medium and low), based on the extent to which indicators for each of the selected criteria for the study of psychological component of health protection competence of students. Prospects for development of further empirical research of the psychological component of health protection competence of students of pedagogical specialties. In the future, this information is planned to be used in improving the content of curricula of anthropological disciplines in the first year of pedagogical specialties.
Downloads
References
• Акимова Л. А., Абакумова Ю. Г. Проблема подготовки будущего педагога в аспектах здоровьесбережения: состояние, пути развития. Гуманитарные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2014. № 1(17). С. 9–17.
• Андронова Н. В. Умение разрабатывать психолого-педагогические рекомендации как компонент психологической компетентности учителя: автореф. дис. ...канд. психол. наук: 19.00.07. Казань, 2000. 30 с.
• Андрющенко Т. К Формування здоров’язбережувальної компетентності як соціально-педагогічна проблема. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2012. № 7. С. 123–127.
• Аникеева Н. Г. Компоненты формирования здоровьесберегающей компетенции студентов. Вестник Московского университета МВД России. 2008. Вып. 9. С. 23–26.
• Антонова О. Є., Поліщук Н. М. Підготовка вчителя до розвитку здоров’язбережувальної компетентності учнів: монографія. Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2016. 248 с.
• Бакаленко О. А. Психологічна компетентність як ключова компетентність сучасного фахівця. Вісник Харківського університету. Сер. Теорія культури і філософія науки. 2018. Вип. 58. С. 132–138.
• Башавець Н. А. Здоров’язбережувальна компетентність майбутнього фахівця як основа його культури. Наука і освіта. 2013. № 1–2. С. 120–121.
• Бєлікова Н. О., Сущенко Л. П. Термінологія напряму підготовки «Здоров’я людини»: навч. посіб. Київ: Козарі, 2009. 182 с.
• Бойченко Т.Є. Здоров’язбережувальна компетентність як ключова в освіті України. Основи здоров’я і фізична культура. 2008. № 11–12. С. 6–7.
• Варданян М. Р. Имидж педагога как фактор здоровьесбережения субъектов образовательного процесса в основной школе: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Омск, 2007. 197 с.
• Веретенко Т., Лехолетова М. Сутність і класифікація педагогічних умов формування здоров’язберігальної компетентності майбутніх соціальних педагогів і працівників. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка.2017. № 1. С. 85–92.
• Вахромов Е. Е. Вершины жизни и пути их достижения. Прикладная психология и психоанализ. 2001. № 4. С. 18–23.
• Гамаюнова А. Н. Компетенция здоровьесбережения в структуре профессиональной компетентности бакалавра психолого-педагогического образования. Международный журнал экспериментального образования. 2011. № 3. С. 62–63.
• Глебова Е. И. Здоровьесбережение как средство повышения эффективности обучения студентов вуза: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Екатеринбург, 2005. 182 с.
• Грицюк Л. К., Лякішева А. В. Формування здоров’язберігаючої компетентності в майбутніх соціальних педагогів. Професійна освіта. 2010. № 13. С. 143–146.
• Єрмаков Т. І. Індивідуальне розуміння концепту «Я» як ключова компетентність особистості в умовах сучасного інформаційного суспільства. Наукові студії із соціальної та політичної психології: зб. статей. К.: Міленіум, 2002. Вип. 6(9). C. 200–207.
• Карпенко О. Г. Професійна підготовка майбутніх соціальних працівників в умовах університетської освіти: автореф. дис. … д-ра пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Київ, 2008. 48 с.
• Костюченко Т. М. Пропагування здорового способу життя як педагогічна умова формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів. Педагогічні науки: зб. наук. пр. Херсон: Гельветика, 2016. Вип. 71, Т. 2. С. 98–101.
• Кочерга О. В. Розвиток психологічної компетентності вчителя початкової школи. Рідна школа. 2013. № 11. С. 52–56.
• Мешко Г. М. Формування компетентності здоров’язбереження у майбутніх педагогів. Професійні компетенції та компетентності вчителя: матеріали регіонального наук.-практ. семінару, 28–29 листоп. 2006 р. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2006. С. 17–21.
• Науменко М., Паламар С. Підготовка майбутніх вихователів дітей дошкільного віку в контексті сучасних освітніх парадигм. Освітологічний дискурс. 2020. Вип. 2 (29), 105–120. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.2.9
• Науково-методичні засади формування психологічної компетентності керівників освітніх організацій у системі післядипломної педагогічної освіти: наук.-метод. посібник / за наук. ред. О.І. Бондарчук. К.: Педагогічна думка, 2012. 144 с.
• Овчарук О. В. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: (Бібліотека з освітньої політики). Київ: КІС, 2004. 112 с.
• Отравенко О. В. Педагогічні умови формування здоров’язбережувальної компетентності учнівської та студентської молоді в умовах ступеневої освіти. Health, sport, rehabilitation. 2016. 2(4), 47–50.
• Сопко Г. И., Пазыркина М. В. Формирование культуры здоровья в педагогическом образовании. Наука 21 века: вопросы, гипотезы, ответы. 2014. № 2, т. 2. С. 69–72.
• Фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі навчального дня молодшого школяра: навч.-метод. посіб. / О. М. Ващенко та ін. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2012. 192 с.
• Харченко Д. В. Модель формирования здоровьесберегающей компетентности педагога НОУ НПО. Наука и общество: проблемы современных исследований. Омск: ОмГА, 2013. С. 241–246.
• Хольченкова Н. М. Формування здоров’язбережувальної компетентності як сучасна науково-педагогічна проблема. Вісник: сучасні проблеми здоров’я та здорового способу життя у педагогічній освіті. 2017. 147, Том 2, 138–141.
• Цільмак О. М. Складові структури компетентностей. Наука і освіта: науково-практичний журнал Південного наукового Центру АПН України. 2009. № 1–2. С. 128–134.
• Шаповалова Т. Г. Формування здоров’язбережувальної компетентності гуртківців у позашкільному навчальному закладі. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2012. № 2 (20). С. 191–199.
• Шеремета М. М. Сутність здоров’язберігальної компетентності майбутніх соціальних педагогів у ВНЗ. Человек – Природа – Общество: теория и практика безопасности жизнедеятельности, экологии и валеологии: материалы Междунар. науч.-практ. конф., 27–28 октября 2011 года. Симферополь: НИЦ КИПУ, 2012. Вып. 5. С. 127–129.
• Щербакова Т. Н. Психологическая компетентность учителя: акмеологический анализ: автореф. дис. ...д-ра психол. наук: 19.00.13. Ростов-на-Дону, 2006. 41 с.
• Mielck, A. Soziale Ungleichheit und Gesundheit in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz. 51. 2008. P. 345–352. DOI: 10.1007/s00103-008-0465-1
References
• Akimova, L. A. & Abakumova, Ju. G. (2014). Problema podgotovki budushhego pedagoga v aspektah zdorov’esberezhenija: sostojanie, puti razvitija [The problem of training a future teacher in the aspects of health conservation: state, development paths] Gumanitarnye problemy gumanitarnyh i estestvennyh nauk. 1(17). 9–17 (rus).
• Andronova, N. V. (2000). Umenie razrabatyvat’ psihologo-pedagogicheskie rekomendacii kak komponent psihologicheskoj kompetentnosti uchitelja [The ability to develop psychological and pedagogical recommendations as a component of the teacher’s psychological competence]: avtoref. dis. ...kand. psihol. nauk: 19.00.07. Kazan’. 30 (rus).
• Andrjushhenko, T. K. (2012). Formuvannja zdorov’jazberezhuvaljnoji kompetentnosti jak socialjno-pedaghoghichna problema [Formation of health competence as a socio-pedagogical problem]. Naukovyj visnyk Volynsjkogho nacionaljnogho universytetu imeni Lesi Ukrajinky. 7. 123-127 (ukr).
• Anikeeva, N. G. (2008). Komponenty formirovanija zdorov’esberegajushhej kompetencii studentov [Components of students’ health-saving competence formation]. Vestnik Moskovskogo universiteta MVD Rossii. Vyp. 9.. 23–26 (rus).
• Antonova, O. Je., Polishhuk, N. M. (2016). Pidghotovka vchytelja do rozvytku zdorov’jazberezhuvaljnoji kompetentnosti uchniv [Teacher preparation for the development of students’ health competence]: monoghrafija. Zhytomyr: ZhDU im. I. Franka. 248 (ukr).
• Bakalenko, O.A. (2018). Psykhologhichna kompetentnistj jak kljuchova kompetentnistj suchasnogho fakhivcja [Psychological competence as a key competence of a modern specialist]. Visnyk Kharkivsjkogho universytetu. Ser. Teorija kuljtury i filosofija nauky. Vyp. 58. 132-138 (ukr).
• Bashavecj, N. A. (2013). Zdorov’jazberezhuvaljna kompetentnistj majbutnjogho fakhivcja jak osnova jogho kuljtury [Health-preserving competence of the future specialist as the basis of his culture]. Nauka i osvita. 1-2.120-121 (ukr).
• Bjelikova, N. O., Sushhenko, L. P. (2009). Terminologhija naprjamu pidghotovky «Zdorov’ja ljudyny» [Terminology of the direction of training «Human Health»]: navch. posib. Kyjiv: Kozari. 182 (ukr).
• Bojchenko, T.Je. (2008). Zdorov’jazberezhuvaljna kompetentnistj jak kljuchova v osviti Ukrajiny [Health competence as a key in education in Ukraine]. Osnovy zdorov’ja i fizychna kuljtura. 11-12. 6-7 (ukr).
• Bondarchuk, O. I. (Ed) (2012). Naukovo-metodychni zasady formuvannja psykhologhichnoji kompetentnosti kerivnykiv osvitnikh orghanizacij u systemi pisljadyplomnoji pedaghoghichnoji osvity [Scientific and methodological principles of formation of psychological competence of heads of educational organizations in the system of postgraduate pedagogical education]: nauk.-metod. posibnyk K.: Pedaghoghichna dumka. 144 (ukr).
• Vardanjan, M. R. (2007). Imidzh pedagoga kak faktor zdorov’esberezhenija sub»ektov obrazovatel’nogo processa v osnovnoj shkole [The image of a teacher as a factor in the health conservation of subjects of the educational process in a primary school]: dis. … kand. ped. nauk: 13.00.01. Omsk. 197 (rus).
• Veretenko, T., Lekholetova, M. (2017). Sutnistj i klasyfikacija pedaghoghichnykh umov formuvannja zdorov’jazberighaljnoji kompetentnosti majbutnikh socialjnykh pedaghoghiv i pracivnykiv [The essence and classification of pedagogical conditions for the formation of health competence of future social educators and workers]. Naukovi zapysky Ternopiljsjkogho nacionaljnogho pedaghoghichnogho universytetu imeni Volodymyra Ghnatjuka. Serija: Pedaghoghika. 1. 85–92 (ukr).
• Vahromov, E. E. (2001). Vershiny zhizni i puti ih dostizhenija [Tops of life and ways to achieve them]. Prikladnaja psihologija i psihoanaliz. 4. 18–23 (rus).
• Vashhenko, O.M. (Ed) (2012). Fizkuljturno-ozdorovchi zakhody v rezhymi navchaljnogho dnja molodshogho shkoljara [Physical culture and health-improving activities in the mode of the school day of a junior schoolchild]: navch.-metod. posib. Kam’janecj-Podiljsjkyj: Abetka. 192 (ukr).
• Gamajunova, A. N. (2011). Kompetencija zdorov’esberezhenija v strukture professional’noj kompetentnosti bakalavra psihologo-pedagogicheskogo obrazovanija [Health competence in the structure of professional competence of a bachelor of psychological and pedagogical education]. Mezhdunarodnyj zhurnal jeksperimental’nogo obrazovanija. 3. 62–63 (rus).
• Glebova, E. I. (2005). Zdorov’esberezhenie kak sredstvo povyshenija jeffektivnosti obuchenija studentov vuza [Health saving as a means of increasing the effectiveness of student learning]: dis. … kand. ped. nauk: 13.00.01. Ekaterinburg. 182 (rus).
• Ghrycjuk, L. K., Ljakisheva, A. V. (2010). Formuvannja zdorov’jazberighajuchoji kompetentnosti v majbutnikh socialjnykh pedaghoghiv [Formation of health-preserving competence in future social educators]. Profesijna osvita. 13.143–146 (ukr).
• Jermakov, T. I. (2002). Indyvidualjne rozuminnja konceptu «Ja» jak kljuchova kompetentnistj osobystosti v umovakh suchasnogho informacijnogho suspiljstva [Individual understanding of the concept of «I» as a key competence of the individual in today’s information society]. Naukovi studiji iz socialjnoji ta politychnoji psykhologhiji: zb. statej. K.: Milenium. Vyp. 6(9). 200–207 (ukr).
• Karpenko, O. Gh. (2008). Profesijna pidghotovka majbutnikh socialjnykh pracivnykiv v umovakh universytetsjkoji osvity [Professional training of future social workers in the conditions of university education]: avtoref. dys. … d-ra ped. nauk: spec. 13.00.04 «Teorija ta metodyka profesijnoji osvity». Kyjiv. 48 (ukr).
• Kostjuchenko, T. M. (2016). Propaghuvannja zdorovogho sposobu zhyttja jak pedaghoghichna umova formuvannja zdorov’jazberezhuvaljnoji kompetentnosti majbutnikh socialjnykh pedaghoghiv [Promoting a healthy lifestyle as a pedagogical condition for the formation of health competence of future social educators]. Pedaghoghichni nauky: zb. nauk. pr. Kherson: Gheljvetyka. Vyp. 71, T. 2. 98–101 (ukr).
• Kochergha, O. V. (2013). Rozvytok psykhologhichnoji kompetentnosti vchytelja pochatkovoji shkoly [Development of psychological competence of primary school teachers]. Ridna shkola. 11. 52–56 (ukr).
• Meshko, Gh. M. (2006). Formuvannja kompetentnosti zdorov’jazberezhennja u majbutnikh pedaghoghiv [Formation of health care competence in future teachers]. Profesijni kompetenciji ta kompetentnosti vchytelja: materialy reghionaljnogho nauk.-prakt. seminaru, 28–29 lystop. 2006 r. Ternopilj: TNPU im. V. Ghnatjuka. 17–21 (ukr).
• Naumenko M., Palamar S. (2020). Pidgotovka majbutnix vyxovateliv ditej doshkil`nogo viku v konteksti suchasnyx osvitnix paradygm [Training of future educators of preschool children in the context of modern educational paradigms]. Osvitologichnyj dyskurs. Vyp. 2 (29), 105-120 (ukr).
• Ovcharuk, O. V. (2004). Kompetentnisnyj pidkhid u suchasnij osviti: svitovyj dosvid ta ukrajinsjki perspektyvy [Competence approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives]: (Biblioteka z osvitnjoji polityky). Kyjiv: KIS. 112 (ukr).
• Otravenko, O. V. (2016). Pedaghoghichni umovy formuvannja zdorov’jazberezhuvaljnoji kompetentnosti uchnivsjkoji ta studentsjkoji molodi v umovakh stupenevoji osvity [Pedagogical conditions of formation of health-preserving competence of pupils and students in the conditions of higher education]. Health, sport, rehabilitation. 2(4). 47–50 (ukr).
• Sopko, G. I. & Pazyrkina, M.V. (2014). Formirovanie kul’tury zdorov’ja v pedagogicheskom obrazovanii [The formation of a health culture in teacher education]. Nauka 21 veka: voprosy, gipotezy, otvety. 2, t. 2. 69–72 (rus).
• Harchenko, D. V. (2013). Model’ formirovanija zdorov’esberegajushhej kompetentnosti pedagoga NOU NPO [Model for the formation of health-saving competence of a teacher of an NGO educational institution]. Nauka i obshhestvo: problemy sovremennyh issledovanij. Omsk: OmGA. 241–246 (rus).
• Kholjchenkova, N. M. (2017). Formuvannja zdorov’jazberezhuvaljnoji kompetentnosti jak suchasna naukovo-pedaghoghichna problema [Formation of health-preserving competence as a modern scientific and pedagogical problem]. Visnyk: suchasni problemy zdorov’ja ta zdorovogho sposobu zhyttja u pedaghoghichnij osviti. 147, Tom 2, 138–141 (ukr).
• Ciljmak, O. M. (2009). Skladovi struktury kompetentnostej [Components of competency structures]. Nauka i osvita: naukovo-praktychnyj zhurnal Pivdennogho naukovogho Centru APN Ukrajiny. 1–2. 128–134 (ukr).
• Shapovalova, T. Gh. (2012). Formuvannja zdorov’jazberezhuvaljnoji kompetentnosti ghurtkivciv u pozashkiljnomu navchaljnomu zakladi [Formation of health-preserving competence of students in out-of-school educational institution]. Pedaghoghichni nauky: teorija, istorija, innovacijni tekhnologhiji. 2 (20). 191–199 (ukr).
• Sheremeta, M. M. (2012). Sutnistj zdorov’jazberighaljnoji kompetentnosti majbutnikh socialjnykh pedaghoghiv u VNZ [The essence of health competence of future social educators in universities]. Chelovek – Pryroda – Obshhestvo: teoryja y praktyka bezopasnosty zhyznedejateljnosty, эkologhyy y valeologhyy: materyaly Mezhdunar. nauch.-prakt. konf., 27–28 oktjabrja 2011 ghoda. Symferopolj: NYC KYPU. Vyp. 5. 127–129 (ukr).
• Shherbakova, T. N. (2006). Psihologicheskaja kompetentnost’ uchitelja: akmeologicheskij analiz [Teacher Psychological Competence: Acmeological Analysis]: avtoref. dis. ...d-ra psihol. nauk: 19.00.13. Rostov-na-Donu. 41 (rus).
• Mielck, A. (2008). Soziale Ungleichheit und Gesundheit in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz. 51. 345–352. DOI: 10.1007/s00103-008-0465-1. (eng).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educological discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.