PSYCHOLOGICAL COMPONENT OF HEALTH-SAVING COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS: RESEARCH RESULTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.34

Keywords:

future teachers, health competence, mental health, mental health stability, professional growth, self-development

Abstract

The article is devoted to the problems of psychological and pedagogical training. The urgency of the problem is due to lack of knowledge in society about effective mechanisms for maintaining, strengthening and restoring mental health in conditions of constant physical and intellectual overload, stress, social unrest, as evidenced by numerous facts of nervous breakdowns and psychosomatic diseases. The article highlights the quantitative and qualitative results of an empirical study of the psychological component of health competence in future teachers according to certain criteria - cognitive, motivational-value, activity and reflexive. The indicators of each of these criteria are described, as well as the used diagnostic tools for their study are described. It was found that the respondents do not have a high enough level of formation of the psychological component of health competence according to cognitive and reflexive criteria, which indicates the need for intensive work on the formation of deep knowledge of future teachers on the essence of "mental health" and ability to reflect in order to preserve and strengthen their own mental health and the health of children. Based on these results, the main ways and prospects for improving the level of formation of the psychological component of health competence of students on cognitive and reflexive criteria in the process of studying the course "Psychological Anthropology" were identified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Андронова Н.В. Умение разрабатывать психолого-педагогические рекомендации как компонент психологической компетентности учителя: автореф. дис. ...канд. психол. наук: 19.00.07. Казань, 2000. 30 с.

Бакаленко О.А. Психологічна компетентність як ключова компетентність сучасного фахівця. Вісник Харківського університету. Сер. Теорія культури і філософія науки. 2018. Вип. 58. С. 132–138.

Вахромов Е.Е. Вершины жизни и пути их достижения. Прикладная психология и психоанализ. 2001. № 4. С. 18–23.

Гуревич Р.С. Використання сучасних технологій навчання у ВНЗ. Теорія і практика управління соціальними системами. 2014. Том 2. С. 3 –10.

Єрмаков Т.І. Індивідуальне розуміння концепту «Я» як ключова компетентність особистості в умовах сучасного інформаційного суспільства. Наукові студії із соціальної та політичної психології: зб. статей. К.: Міленіум, 2002. Вип. 6(9). С. 200–207.

Кочерга О.В. Розвиток психологічної компетентності вчителя початкової школи. Рідна школа. 2013. № 11. С. 52–56.

Мельник І.С. Проблема вивчення психологічного складника здоров’язбережувальної комптентності майбутніх педагогів: системний підхід. Освітологічний дискурс, 2020. Вип. 3. С. 221–239.

Науково-методичні засади формування психологічної компетентності керівників освітніх організацій у системі післядипломної педагогічної освіти: наук.-метод. посібник / за наук. ред. О.І. Бондарчук. К.: Педагогічна думка, 2012. 144 с.

Носенко Е. Л., Четверик-Бурчак А. Г. Опитувальник «Стабільність психічного здоров’я – коротка форма»; опис, адаптація, застосування. Вісник Дніпропетровського університету. «Серія педагогіка і психологія». 2014. Вип. 20. С. 89–97.

Пометун О.І. Підготовка майбутнього вчителя початкових класів: інтерактивні технології у ВНЗ: навчальний посібник. Умань: РВЦ «Софія», 2007. 66 с.

Рибак О. Сучасний стан формування готовності майбутніх учителів початкової школи до впровадження технологій інтерактивного навчання у професійній діяльності». Освітологічний дискурс, 2021. Вип. 32. С. 129–142.

Стернин И.А, Рудакова А.В. Психолингвистическое значение и его описание. Теоретические проблемы. LAP «Lambert Academic Publishing» Saarbrücken. 2011.

Федорчук В. Інтерактивні технології та їх використання у навчальному процесі вищої школи / В. Федорчук // Збірник наукових праць [Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини]. 2009. Вип. 3. С. 180–185. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpudpu_2009_3_27.

Цільмак О.М. Складові структури компетентностей. Наука і освіта: науково-практичний журнал Південного наукового Центру АПН України. 2009. № 1–2. С. 128–134.

Щербакова Т.Н. Психологическая компетентность учителя: акмеологический анализ: автореф. дис. ...д-ра психол. наук: 19.00.13. Ростов-на-Дону, 2006. 41 с.

Mielck, A. Soziale Ungleichheit und Gesundheit in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz. 51. 2008. С. 345–352. DOI:10.1007/s00103-008-0465-1

References

Andronova, N.V. (2000). Umenie razrabatyvat' psihologo-pedagogicheskie rekomendacii kak komponent psihologicheskoj kompetentnosti uchitelja [The ability to develop psychological and pedagogical recommendations as a component of the teacher’s psychological competence]: avtoref. dis. ...kand. psihol. nauk: 19.00.07. Kazan'. 30 (in Russian).

Bakalenko, O.A. (2018). Psykhologhichna kompetentnistj jak kljuchova kompetentnistj suchasnogho fakhivcja [Psychological competence as a key competence of a modern specialist]. Visnyk Kharkivsjkogho universytetu. Ser. Teorija kuljtury i filosofija nauky. Vyp. 58. 132-138 (in Ukrainian)

Bondarchuk, O.I. (Ed) (2012). Naukovo-metodychni zasady formuvannja psykhologhichnoji kompetentnosti kerivnykiv osvitnikh orghanizacij u systemi pisljadyplomnoji pedaghoghichnoji osvity [Scientific and methodological principles of formation of psychological competence of heads of educational organizations in the system of postgraduate pedagogical education]: nauk.-metod. posibnyk K.: Pedaghoghichna dumka. 144 (in Ukrainian)

Vahromov, E.E. (2001). Vershiny zhizni i puti ih dostizhenija [Tops of life and ways to achieve them]. Prikladnaja psihologija i psihoanaliz. 4. 18–23 (rus).

Hurevych, R.S. (2014). Vykorystannia suchasnykh tekhnolohii navchannia u VNZ [Use of modern technologies of higher education]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. Tom 2. 3 –10 (in Ukrainian)

Jermakov, T.I. (2002). Indyvidualjne rozuminnja konceptu «Ja» jak kljuchova kompetentnistj osobystosti v umovakh suchasnogho informacijnogho suspiljstva [Individual understanding of the concept of "I" as a key competence of the individual in today's information society]. Naukovi studiji iz socialjnoji ta politychnoji psykhologhiji: zb. statej. K.: Milenium. Vyp. 6(9). 200–207 (in Ukrainian)

Kochergha, O.V. (2013). Rozvytok psykhologhichnoji kompetentnosti vchytelja pochatkovoji shkoly [Development of psychological competence of primary school teachers]. Ridna shkola. 11. 52–56 (in Ukrainian)

Meljnyk, I. (2020). Problema vyvchennja psykhologhichnogho skladnyka zdorov'jazberezhuvaljnoji kompetentnosti majbutnikh pedaghoghiv: systemnyj pidkhid [The problem of studying the psychological component of health competence of future teachers: a systematic approach]. Osvitologhichnyj dyskurs. 3, 221–239 (in Ukrainian)

Nosenko, E.L. (2014). Opytuvalnyk «Stabilnist psykhichnoho zdorovia – korotka forma»; opys, adaptatsiia, zastosuvannia [Mental Health Stability - Short Form Questionnaire; description, adaptation, application]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. «Seriia pedahohika i psykholohiia». Vyp. 20. 89–97 (in Ukrainian)

Pometun, O.I. (2007). Pidhotovka maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv: interaktyvni tekhnolohii u VNZ. [Training of future primary school teachers: interactive technologies in higher education]: [navchalnyiposibnyk] Uman: RVTs «Sofiia». 66. (in Ukrainian)

Rybak, O. (2021). Suchasnyi stan formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do vprovadzhennia tekhnolohii interaktyvnoho navchannia u profesiinii diialnosti [The current state of formation of readiness of future primary school teachers for the introduction of interactive learning technologies in professional activities]. Osvitolohichnyi dyskurs. Vyp. 32, vyp. 1. 129–142 (in Ukrainian)

Sternin, I.A.,  Rudakova, A.V. (2011). Psiholingvisticheskoe znachenie i ego opisanie. Teoreticheskie problem [Psycholinguistic meaning and its description. Theoretical problems]. LAP: «Lambert Academic Publishing» Saarbrücken (in Russian).

Fedorchuk, V. (2009). Interaktyvni tekhnolohii ta yikh vykorystannia u navchalnomu protsesi vyshchoi shkoly [Interactive technologies and their use in the educational process of higher education] / V. Fedorchuk // Zbirnyk naukovykh prats [Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny]. Vyp. 3. S. 180-185. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpudpu_2009_3_27 (in Ukrainian)

Ciljmak, O.M. (2009). Skladovi struktury kompetentnostej [Components of competency structures]. Nauka i osvita: naukovo-praktychnyj zhurnal Pivdennogho naukovogho Centru APN Ukrajiny. 1–2. 128–134 (in Ukrainian)

Shherbakova, T.N. (2006). Psihologicheskaja kompetentnost' uchitelja: akmeologicheskij analiz [Teacher Psychological Competence: Acmeological Analysis]: avtoref. dis. ...d-ra psihol. nauk: 19.00.13. Rostov-na-Donu. 41 (in Russian).

Mielck, A. (2008). Soziale Ungleichheit und Gesundheit in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz. 51. 345–352. DOI:10.1007/s00103-008-0465-1 (in English).

self-development

Downloads


Abstract views: 223

Published

2021-09-30

How to Cite

[1]
I. Melnyk, “PSYCHOLOGICAL COMPONENT OF HEALTH-SAVING COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS: RESEARCH RESULTS”, OD, vol. 34, no. 3, pp. 46–60, Sep. 2021.

Issue

Section

Socio-culturological Principles of Modern Education