APPLICATION OF PSYCHOLOGICALLY AIMED GAMES IN PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTION, THEORETICAL BASIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.3.7

Keywords:

play activity, play activity classification, preschool children, psychotechnical exercises, psychological games

Abstract

The article considers theoretical approaches to the use of psychological games in preschool education. The existing scientific approaches to the classification of games are studied. The need to take into account the classification of psychological games in the organization of play activities, because the classification includes consideration and understanding of common features, which will develop and implement common approaches to the organization of play activities in preschool education. The interrelation of didactic games and games of psychological orientation is proved. The concept of "psychological games", which originate from psychotechnical exercises and are widely used during psychological training, has been clarified. A complex model of psychological games has been developed, which takes into account various areas of mental development of the personality of a preschool child: cognitive, social, emotional and volitional. One of the types of such games are canine exercises that provide a balance of emotional and physical components.

The reasons that complicate the process of communication between parents, teachers and children are listed. It is emphasized that the experience of psychological games allows the child to find solutions faster and easier in difficult life situations. The range of psychological and pedagogical possibilities of games of psychological orientation is outlined. The expediency of using such games in the educational process and their ability to influence the emotional connections between children and parents, children and teachers, between children and peers are determined.

The types of influence of psychological games on the development of certain mental processes of personality are structured. Emphasis is placed on the need to develop methods of pedagogical guidance of psychological games and their separation from psychotechnical exercises.

The effectiveness of the introduction of various psychological games in the educational process depends on the professionalism of teachers and will ensure the solution of specific problems of a practical nature, which will improve the educational process and communication of all its participants.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Svitlana Kondratiuk, Borys Grinchenko Kyiv University

PhD in Pedagogy), senior lector of pre-school education department, Pedagogical Institute

Ilona Kushnir, Borys Grinchenko Kyiv University, b. Shamo Igoria, 18/2, 02154, Kyiv, Ukraine

undergraduate, Pedagogical Institute,

References

• Балахтар В. В. Соціально-психологічний тренінг і маніпуляція : навч.-метод. посібник. Вижниця: Черемош, 2015. 432 с.

• Большой психологический словарь : под ред. Б. Г. Мещерякова, В. П. Зинченко. Изд. 4-е, расш. Москва : АСТ МОСКВА; Санкт-Петербург : Прайм-Еврознак, 2009. 811 с.

• Вачков И. В. Основы технологии группового тренинга. Психотехники : Учебное пособие. 3-е изд., перераб. и доп. Москва : Ось-89, 2007. 256 с.

• Грос К. Душевная жизнь ребенка. Киев: Издание Киевского Фребелевского общества, 1916. 242 с.

• Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук, кер. проекту В. О. Огнев’юк; авт. кол.: Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч та ін. Київ : ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. 304 с.

• Дуткевич Т. В. Дитяча психологія : Навч. Посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 424 с.

• Ігрова діяльність дошкільника : молодший дошкільний вік : посібник / Т.О. Піроженко та ін. Київ : Генеза, 2016. 88 с.

• Ігрова діяльність у дошкільній освіті п’ятирічних дітей (педагогічний супровід до програми «Дитина») : навч.-метод. посіб. / Г.В. Бєлєнька та ін. Київ : ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 220 с.

• Мороз Л. Психотехнічна вправа як одиниця аналізу тренінгового процесу URL: http://www.pravnuk.info/2013-12-27-15-13-14/348 (дата звернення: 13.08.2020).

• Новоселова С.Л. Новая классификация детских игр / Игра и развитие ребенка в дошкольном возрасте : Материалы международной научно-практической конференции. Ч. I. Москва : 1995. с.12-13

• Половіна О. А., Ліпчевська І.Л. Актуальні проблеми перспективності змісту сучасної дошкільної освіти. Молодий вчений 2018. № 8.1. С. 89-93.

• Руденко Ю. Використання ігрових технологій у фаховій лінгводидактичній освіті майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти // ISSN Online: 2312-5829 Освітологічний дискурс, 2019, № 3-4 (26-27), С. 130-142, DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.3-4.130142.

• Фопель К. Как научить детей сотрудничать? Психологические игры и упражнения: Практическое пособие / Пер. с нем.; В 4-х томах. Т. 2. Москва : Генезис, 1998. 160 с.

• Філоненко М. М. Психологія спілкування : Підручник. Київ : Центр учбової літератури, 2008. 224 с.

• Штерн Вильям. Умственная одаренность: психологические методы испытания умственной одаренности в их применении к детям школьного возраста : пер. с нем. А. П. Болтунов. СПб. : Союз, 1997. 128 с.

• Щербань П. М. Навчально-педагогічні ігри у вищих навчальних закладах : Навч. посібник Київ : Вища школа, 2004. 207 с.

• Coleman, J. S. Introduction: In Defense of Games. American Behavioral Scientist, 1966 № 10(2), Р. 3–4.

• Elkonin D.B. The psychology of play Journal of Russian and East European Psychology, vol. 43, no. 1, January-February 2005, pp. 11-21.

• Garvey Catherine Play. 2nd ed. London : Fontana, 1991. Р. 135-137.

• Kondratiuk, S. G. Psychodidactic determinans of the development of children of preschool age. Wiadomości lekarskie, 2018, no. 71(6), 1207-1214, PMID: 30267501.

References

• Balakhtar, V. V., (2015). Socialjno-psykhologhichnyj treningh i manipuljacija [Socio-psychological training and manipulation. Educology]. Vyzhnycja: «Cheremosh», 432 (ukr).

• Bjeljenjka, Gh. V. (Eds.). (2013). Ighrova dijaljnistj u doshkiljnij osviti p’jatyrichnykh ditej (pedaghoghichnyj suprovid do proghramy «Dytyna») [Play activities in preschool education for five-year-olds]. Kyiv : un-t im. B. Ghrinchenka, 220 (ukr).

• Coleman, J. S., (1966) Introduction: In Defense of Games. American Behavioral Scientist, no 10(2), 3-4, https://doi.org/10.1177/000276426601000201 (eng).

• Dutkevych, T. V., (2012) Dytjacha psykhologhija [Child psychology. Educology]. Kyiv: «Centr uchbovoji literatury», 424 (ukr).

• Elkonin, D. B. (2005) The psychology of play Journal of Russian and East European Psychology, vol. 43, no. 1, 11-21. https://doi.org/10.1080/10610405.2005.11059245 (eng).

• Filonenko, M. M., (2008). Psykhologhija spilkuvannja [Psychology of communication. Educology]. Kyiv: «Centr uchbovoji literatury», 224 (ukr).

• Fopel, K., (1998). Kak nauchit’ detej sotrudnichat’? Psihologicheskie igry i uprazhnenija: Prakticheskoe posobie [How to teach children to cooperate? Psychological Games and Exercises: A Practical Guide] p.2, Moscow: «Genezis», 160 (rus).

• Garvey, Catherine, (1991), Play. 2nd ed. London : Fontana, Р. 135-137, ISBN 10: 0674673654 / ISBN 13: 9780674673656, (eng).

• Gross, K. (1916) Dushevnaja zhizn’ rebenka [Spiritual life of the child]. Kiev: «Publishing house of Kiev Frebel Publication Society», 242 (rus).

• Kondratiuk, S. G., (2018). Psychodidactic determinans of the development of children of preschool age. Wiadomości lekarskie, 71(6), 1207-1214, PMID: 30267501. (eng).

• Meshherjakova, B. G., Zinchenko, V. P., (2009). Bol’shoj psihologicheskij slovar [Great psychological dictionary]. (4th ed.) Moscow: AST: AST MOSCOW; Sankt-Peterburg: «Prajm-Evroznak», 811 (rus).

• Moroz, L., (2013) Psykhotekhnichna vprava jak odynycja analizu treninghovogho procesu [Psychotechnical exercise as a unit of analysis of the training process] Retrieved from http://www.pravnuk.info/2013-12-27-15-13-14/348 (ukr).

• Novoselova, S. L. (1995) Novaja klassifikacija detskih igr / Igra i razvitie rebenka v doshkol’nom vozraste [New classification of children’s games / Play and child development in preschool age]. Materials of an international scientific and practical conference. Part I. Moscow.12-13 (rus).

• Ohneviuk, V. O., Bielenka, H. V., Bohinich, O. L. & Mashovets, M. A. (2016). Dytyna: Osvitnja proghrama dlja ditej vid dvokh do semy rokiv [Child: Educational program for children from two to seven years]. Borys Grinchenko Kyiv University, 304 (ukr).

• Pirozhenko, T. O. (2016). Ihrova diialnist doshkilnyka: molodshyi doshkilnyi vik [Playing activity of a preschooler: junior preschool age]. Kyiv : Heneza, 88 (ukr).

• Polovina E. A., Lipchevskaya I. L. (2018) Aktualjni problemy perspektyvnosti zmistu suchasnoji doshkiljnoji osvity [Actual problems of perspectiveness of content of modern preschool education]. Young Scientist no 8.1 89-93, (ukr).

• Rudenko, Ju., (2019). Vykorystannja ighrovykh tekhnologhij u fakhovij linghvodydaktychnij osviti majbutnikh vykhovateliv zakladiv doshkiljnoji osvity [The use of game technologies in professional language didactic education of future educators of preschool education] Osvitologhichnyj dyskurs. Borys Grinchenko Kyiv University, no. 3-4 (26-27), 130-142, DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.3-4.130142 (ukr).

• Shherbanj, P. M., (2004). Navchaljno-pedaghoghichni ighry u vyshhykh navchaljnykh zakladakh [Educational and pedagogical games in higher educational institutions. Educolog]. Kyiv: «Vyshha shkola», 207 (ukr).

• Stern, V. (1997). Umstvennaya odarennost [Mental aptitude]. Sankt-Peterburg : «Soyuz», 128 (rus).

• Vachkov, I. V., (2007). Osnovy tehnologii gruppovogo treninga. Psihotehniki. [Basics of group training technology. Psychotechnics. Educology]. (3rd ed.) Moscow: «Os`», 256 (rus).

Downloads


Abstract views: 2138

Published

2020-09-30

How to Cite

[1]
S. . Kondratiuk and I. Kushnir, “APPLICATION OF PSYCHOLOGICALLY AIMED GAMES IN PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTION, THEORETICAL BASIS”, OD, no. 3, pp. 110–124, Sep. 2020.

Issue

Section

Innovations are in Education