TRENDS OF PROFESSIONAL TRAINING OF EXPERTS IN THE FIELD OF EDUCATION IN THE BALKAN COUNTRIES
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.1-2.1931Keywords:
Eastern Europe countries, expert in the field of education, quality of educationAbstract
The article analyzes the trends of professional training of experts in the field of education in the Balkan countries, such as: Bulgaria, Romania and Hungary.
It identified the following common features of professional training of experts in the field of education:
- focus on quality assurance;
- implementation of vocational training as part of Continuing Education;
- seminars and conferences as the basic forms of training;
- lack of training of experts in the field of education in universities;
- election of candidates for experts in the field of education from experienced teachers with the experience and good practice;
- compliance with official Code of Ethics of professional experts in the field of education.
International cooperation in quality assurance.
Specific trends in training of experts in the field of education in the Balkan countries are not identified.
Downloads
References
Боркач Є. І. Розвиток системи забезпечення якості вищої освіти в Угорщині на початку нового тисячоліття / Є. І. Боркач // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. – 2012. – № 22(6). – С. 131 – 138.
Заскалєта С. Г. Тенденції професійної підготовки фахівців аграрної галузі в країнах Європейського Союзу: монографія / С. Г. Заскалєта ; за ред. С. О. Сисоєвої. – Миколаїв : Іліон, 2013. – 500 с.
Сапожников С. В. Вища педагогічна освіта у Республіці Болгарія у світлі європейських інтеграційних процесів / С. В. Сапожников // Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. Сер. : Педагогіка. – 2012. – Т. 188. – Вип. 176. – С. 27 – 31.
Сисоєва С. О. Освітні системи країн Європейського Союзу: загальна характеристика : навчальний посібник / С. О. Сисоєва, Т. Є. Кристопчук; Київський університет імені Бориса Грінченка. – Рівне : Овід, 2012. – 352 c.
Шеломовська О. Державне управління вищою освітою в посткомуністичних країнах Європейського Союзу: досвід України / О. Шеломовська // Державне управління та місцеве самоврядування. – 2012. – № 2. – С. 86 – 95.
ARACIS [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://www.aracis.ro/en
Code of ethics and rules of conduct regarding the activities performed by ARACIS for quality assurance in the field of higher education in Romania and regarding the periodic evaluation and accreditation. ARACIS, 2013. – 19 p.
Criteria System For Institutional Accreditation Of Higher Schools. Council оf Ministers. National Evaluation And Accreditation Agency. June, 2011. Sofia. – 30 р.
ENQA full members [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://www.enqa.eu/index.php/enqa-agencies/members/full-members/
HAC [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://www.mab.hu
Law on the approval of the Government Emergency Ordinance No. 75/2005 regarding the education quality assurance [Електронний ресурс] / Romanian Official Journal, Part I No. 334 of April 13th, 2006. – 14 р. – Режим доступу: http://www.aracis.ro/uploads/media/Law_87_2006.pdf
NEAA [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://www.neaa.government.bg
Ognevyuk V., Sysoieva S. (2015). Training of educational experts in Ukraine: experimental interdisciplinary program. The advanced science journal (6), 98-103, DOI: 10.15550/ASJ.2015.06.098.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Освітологічний дискурс
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.