TRENDS OF PROFESSIONAL TRAINING OF EXPERTS IN THE FIELD OF EDUCATION IN THE BALKAN COUNTRIES

Authors

  • Ilona I. Tryhub Київський університет імені Бориса Грінченка

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.1-2.1931

Keywords:

Eastern Europe countries, expert in the field of education, quality of education

Abstract

The article analyzes the trends of professional training of experts in the field of education in the Balkan countries, such as: Bulgaria, Romania and Hungary.

It identified the following common features of professional training of experts in the field of education:

  • focus on quality assurance;
  • implementation of vocational training as part of Continuing Education;
  • seminars and conferences as the basic forms of training;
  • lack of training of experts in the field of education in universities;
  • election of candidates for experts in the field of education from experienced teachers with the experience and good practice;
  • compliance with official Code of Ethics of professional experts in the field of education.

International cooperation in quality assurance.

Specific trends in training of experts in the field of education in the Balkan countries are not identified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Боркач Є. І. Розвиток системи забезпечення якості вищої освіти в Угорщині на початку нового тисячоліття / Є. І. Боркач // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. – 2012. – № 22(6). – С. 131 – 138.

Заскалєта С. Г. Тенденції професійної підготовки фахівців аграрної галузі в країнах Європейського Союзу: монографія / С. Г. Заскалєта ; за ред. С. О. Сисоєвої. – Миколаїв : Іліон, 2013. – 500 с.

Сапожников С. В. Вища педагогічна освіта у Республіці Болгарія у світлі європейських інтеграційних процесів / С. В. Сапожников // Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. Сер. : Педагогіка. – 2012. – Т. 188. – Вип. 176. – С. 27 – 31.

Сисоєва С. О. Освітні системи країн Європейського Союзу: загальна характеристика : навчальний посібник / С. О. Сисоєва, Т. Є. Кристопчук; Київський університет імені Бориса Грінченка. – Рівне : Овід, 2012. – 352 c.

Шеломовська О. Державне управління вищою освітою в посткомуністичних країнах Європейського Союзу: досвід України / О. Шеломовська // Державне управління та місцеве самоврядування. – 2012. – № 2. – С. 86 – 95.

ARACIS [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://www.aracis.ro/en

Code of ethics and rules of conduct regarding the activities performed by ARACIS for quality assurance in the field of higher education in Romania and regarding the periodic evaluation and accreditation. ARACIS, 2013. – 19 p.

Criteria System For Institutional Accreditation Of Higher Schools. Council оf Ministers. National Evaluation And Accreditation Agency. June, 2011. Sofia. – 30 р.

ENQA full members [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://www.enqa.eu/index.php/enqa-agencies/members/full-members/

HAC [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://www.mab.hu

Law on the approval of the Government Emergency Ordinance No. 75/2005 regarding the education quality assurance [Електронний ресурс] / Romanian Official Journal, Part I No. 334 of April 13th, 2006. – 14 р. – Режим доступу: http://www.aracis.ro/uploads/media/Law_87_2006.pdf

NEAA [Електронний ресурс] / Офіційний сайт. – Режим доступу: http://www.neaa.government.bg

Ognevyuk V., Sysoieva S. (2015). Training of educational experts in Ukraine: experimental interdisciplinary program. The advanced science journal (6), 98-103, DOI: 10.15550/ASJ.2015.06.098.

Downloads


Abstract views: 389

Published

2017-03-24

How to Cite

[1]
I. I. Tryhub, “TRENDS OF PROFESSIONAL TRAINING OF EXPERTS IN THE FIELD OF EDUCATION IN THE BALKAN COUNTRIES”, OD, pp. 119–131, Mar. 2017.

Issue

Section

Comparative Education