P. LESGAFT'S WORK «SCHOOL TYPES» AS A SAMPLE CHARACTERISTICS OF PUPILS LATE XIX - EARLY XX CENTURY
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2016.2.113Keywords:
text, CSPOT (culturally significant professionally oriented texts), the cultural significance of professional discourse, development expressive speech of future nursery-teachers’, professional speech activity of future nursery-teachers’Abstract
The article analyzes the typology of pupils characters P. Lesgafta in the theoretical and methodological aspect, define the objectives and principles of its creation, noted the use of pedagogical and psychological terminology, reproduced plan studying a pupil that is the basis of the description of types of schoolchildren: 1) family conditions, 2) pupil manifestation in the physical, mental, and moral fields, 3) related to teacher and classmates, 4) predictions about the future of schoolboy, 5) possible correction plan. It was found the practical value of the work "School types", which is to use it as a sample for teachers in the process of studing pupil and compiling his characteristic.Downloads
References
Ващенко Г. Виховання волі і характеру / Г. Ващенко. – Лондон : Спілка української молоді, 1952. – Ч. 1 : Психологія волі і характеру. – 1952. – 256 с.
Ващенко Г. Моя автобіографія / Г. Ващенко // Наукові записки Українського вільного університету. Філософський факультет. – Мюнхен, 1963. – Ч. 7. – С. 5–9.
Галушко Т. Є. Питання психології в працях П. Ф. Лесгафта / Т. Є. Галушко // Нариси з історії вітчизняної психології кінця ХІХ поч. ХХ століття. – К. : Радянська школа, 1959. – С. 46–71.
Зеньковский В. В. Психология детства / В. В. Зеньковский. – Лейпциг : Сотрудник, 1924. – 348 с.
Калениченко Н. П. Педагогічні погляди П. Ф. Лесгафта / Н. П. Калениченко // Радянська освіта. – 1987. – №10. – С. 88–90.
Комаровский Б. Б. Личность ученика -цы... : Пособие к составлению характеристики ученика / Б. Б. Комаровский. – Одесса, 1916. – 30 с.
Комаровский Б. Б. Русская педагогическая терминология. Теория и история / Б. Б. Комаровский. – М. : Просвещение, 1969. – 311 с.
Лесгафт П.Ф. Семейное воспитание ребенка и его значение / П. Ф. Лесгафт. – С.-Петербург, 1910. – 240 с.
Лесгафт П. Ф. Школьные типы / П. Ф. Лесгафт ; [Предисл.: С. Познер]. – С.-Петербург, 1910. – 158 с.
Леонтьєва І. В. Порівняльний аналіз ідей про шкільні характеристики у дослідженнях вітчизняних учених (кінець ХІХ – початок ХХ століття) / І. В. Леонтьєва // Педагогічна освіта : теорія і практика. – Вип. 12. – Кам’янець-Подільський, 2012. – С. 85-92.
Міхно О. П. Внесок Миколи Грунського у розроблення методики складання педагогічної характеристики (за матеріалами книги «Лекції з педагогіки», 1914) / О. П. Міхно // Інноватика у вихованні. – Рівне, 2015. – Вип. 2. – С. 191–198.
Русова С. П. Лесгафт і його педагогічні ідеї / С. Русова // Світло. – 1912. – Кн. 9. – С. 16–25.
Слободзинская М. Н. Семейное воспитание в педагогической сис¬теме П. Ф. Лесгафта : дисс. ... канд. пед. наук / М. Н. Слободзинская. – Л., 1946. – 307 с.
Страхов И. В. Проблема школьных характеристик в русской психологии / И. В. Страхов // Ученые записки Саратовского пед. ин-та. Вып. 9. – Саратов, 1947. – С. 129–148.
Урунтаева Г. А. Теоретико-методические основы изучения воспитателем ребенка-дошкольника в истории отечественной психологи : (Вторая пол. XIX – 20-30 гг. XX в.) : автореф. на соиск. учен. степ. д. психол. наук / Урунтаева Г. А. ; С.-Петерб. гос. ун-т. – СПб. : 2003. – 42 с.
Шалимов А. Я. Вопросы детской и педагогической психологии в трудах П. Ф. Лесгафта : автореф. дис. ... канд. психол. наук / А. Я. Шалимов // Моск. гос. пед. ин-т им. В. И. Ленина. – М., 1978. – 14 с.