Pedagogical conditions of motivational readiness of students to study during a second higher education (for example, English language)
Keywords:
professional retraining, in-service training, adult education, group techniques, motive acceptanceAbstract
The article is devoted to the problem of in-service retraining of teachers. The problem of adult education is examined. The author defines the pedagogical conditions of students’ motive acceptance of studying while getting the second higher education (subject: English), the group techniques for developing students communicative skills in the educational process and creating favourable conditions for retraining.Downloads
References
Алексюк А. М. Порівняльно-педагогічний аналіз двох систем (технологій) навчання у вищій школі / А. М. Алексюк // Гуманітарні аспекти реформування і розвитку національної системи освіти. — К., 1994. — С. 103—111.
Алексюк А. Н. Педагогика высшей школы / А. Н. Алексюк. — К.: Вища школа, 1993. —186 с.
Андреев В. И. Диалектика воспитания и самовоспитания творческой личности / В. И. Андреев. — Казань: Изд-во Казанского университета, 1986. — 238 с.
Архангельский С. И. Учебный процесс в высшей школе, его закономерные основы и методы / С. И. Архангельский. — М.: Высшая школа, 1980. — 368 с.
Бабанский Ю. К. Оптимизация учебно-воспитательного процесса / Ю. К. Бабанский. — М.: Просвещение, 1982. — 192 с.
Бабанский Ю. К. Как оптимизировать процесс обучения / Ю. К. Бабанский. — М.: Знание, 1978. — 48 с.
Богоявленская Д. Б. Пути к творчеству / Д. Б. Богоявленская. — М.: Знание, 1981. — 96 с.
Божович Л. И. Познавательные интересы и пути их изучения / Л. И. Божович // Известия. — АПН РСФСР, 1955. — Вып. 73. — С. 20-26.
Вилькеев Д. В. Познавательная деятельность учащихся при проблемном характере обучения основам наук в школе / Д. В. Вилькеев. — Казань, 1967. — 112 с.
Выготский Л. С. Собрание сочинений / Л. С. Выготский. — М.: Педагогика, 1983. — Т. 3. — 366 с.
Гальперин П. Я. Психология мышления и учения о поэтапном формировании умственных действий / П. Я. Гальперин // Исследования мышления в советской психологии. — М.: 1966. — С. 5—75.
Данилов М. А., Есипов Б. П. Дидактика / М. А. Данилов, Б. П. Есипов. — М.: Изд-во АПН РСФСР, 1957. — 294 с.
Данилов М. А. Теоретические основы обучения: проблема воспитания познавательной активности и самостоятельности учащихся / М. А. Данилов // В кн.: Вопросы воспитания познавательной активности и самостоятельности школьников. — Казань, 1972. — С. 14—34.
Есипов Б. П. Самостоятельная работа учащихся на уроках / Б. П. Есипов. — М.: Учпедиздат, 1961. — 123 с.
Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе / И. А. Зимняя. — М.: Просвещение, 1991. — С. 3—219.
Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. — СПб.: Питер, 2000. — 512 с.
Ильина Т. А. Тема обсуждения — педагогическая технология / Т. А. Ильина // Вести, высш. шк., — 1973. — № 11. — С. 13—17.
Капська А. Й. Гра як активний метод навчання студентів майстерності слова / А. Й. Капська // Рідна школа. — 1991. — № 10. — С. 71—73.
Кудрявцев В. Г. Проблемное обучение: истоки, сущность, перспективы / В. Г. Кудрявцев. — М.: Знание, 1991. — 79 с.
Леонтьев А. Н. Избранные психологические труды: в 2 т. / А. Н. Леонтьев. — Т. 2. — М.: Педагогика, 1983. — 387 с.
Леонтьев А. Н. Деятельность, сознание, мышление / А. Н. Леонтьев. — М.: Политиздат, 1977. — 304 с.
Леонтьев А. А. Психология общения / А. А. Леонтьев. — Тарту: Тартусский гос. ун-т, 1986. — 175 с.
Леонтьев А. А. Речь и общение / А. А. Леонтьев // Иностранные языки в высшей школе. — 1977. — № 6. — С. 80—85.
Лернер И. Я. Процесс обучения и его закономерности / И. Я. Лернер. — М.: Знание, 1980. — 96 с.
Лук А. Н. Уметь мыслить / А. Н. Лук. — М.: Знание, 1985. — 144 с.
Лук А. Н. Психология творчества / А. Н. Лук. — М.: Наука, 1978. — 128 с.
Маркова А. К. Мотивация учения и её воспитание у школьников / А. К. Маркова. — М.: Педагогика, 1983. — 65 с.
Мотивация учения / Под ред. М. В. Матюхиной. — Волгоград, 1976. — 89 с.
Матюшкин А. М. Загадки одаренности: проблемы практической диагностики / А. М. Матюшкин. — М.: Школа-Пресс, 1993. — 126 с.
Матюшкин А. М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении / А. М. Матюшкин. — М.: Педагогика, 1972. — 208 с.
Махмутов М. И. Проблемное обучение: основные вопросы теории / М. И. Махмутов. — М.: Педагогика, 1975. — 367 с.
Мельхорн Г., Мельхорн X. Гениями не рождаются: общество и способности человека: кн. для учителя / Г. Мельхорн, X. Мельхорн. — М.: Просвещение, 1989. — 159 с.
Мерлин В. С. Лекции по психологии мотивов человека / В. С. Мерлин. — М.: Просвещение, 1969. — 317 с.
Морозова Н. Г. Учителю о познавательном интересе / Н. Г. Морозова. — М.: Знание, 1979. — 48 с.
Низамов Р. А. Дидактические основы активизации учебной деятельности студентов / Р. А. Низамов. — Казань, 1975. — 302 с.
Оконь В. Основы проблемного обучения / В. Оконь. — М., 1968. — 150 с.
Падалка О. С. Педагогічні технології: навчальний посібник / О. С. Падалка. — К., 1995. — 150 с.
Пассов Е. Й. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению / Е. Й. Пассов. — М.: Просвещение, 1991. — 223 с.
Подкасистый П. И. Самостоятельная познавательная деятельность школьников / П. И. Подкасистый. — М.: Педагогика, 1980. — 238 с.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологи / С. Л. Рубинштейн. — М., 1973. — С. 220—245.
каткин М. Н. Проблемы современной дидактики / М. Н. Скаткин. — М.: Педагогика, 1984. — 96 с.
Фурман А. В. Проблемні ситуації в навчанні / А. В. Фурман. — К.: Рад. шк., 1991. — 191 с.
Якобсон П. М. Психологические проблемы мотивации поведения человека / П. М. Якобсон. — М.: Просвещение, 1969. — 317 с.