History of Educational Institutions Named After Borys Grinchenko as a Form of Representation of Pedagogical Biography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.3.4

Keywords:

educational institutions named after Borys Grinchenko, pedagogical biography, perpetuation of memory

Abstract

The article highlights and summarizes the history of the creation and activity of educational institutions named after Borys Grinchenko in the cities of Kyiv, Bila Tserkva, Lviv, Kharkiv, Uman, and Poltava Oblast. Examples of successful graduates of these institutions are given, and the names of teachers who worked in them are partially established. It is argued that Borys Grinchenko is a Ukrainian pedagogue, writer, ethnographer, and political figure, whose name is inscribed in the annals of national revival. Materials were found about individuals who participated in perpetuating the memory of Borys Grinchenko. It is noted that the gratitude of descendants for a person who made a noticeable mark in life as an individual or society in general can be manifested in different ways. Most often, honoring the memory of a person and his contribution to the development of science, education, culture, politics and other spheres of public life is manifested in the naming of a specific person to a street, alley, educational institution, which is issued by an order, and public discussion takes place. The research uses the methods of pedagogical biography, which in a structural dimension covers the life path and creative achievements of pedagogical personalities. It is noted that the actualization of research is strengthened in the conditions of today, when the past is understood, evaluated, compared with the present through the biographies of famous or less famous figures who, thanks to their life and creative successes, have become symbols of certain historical periods. The study of the history of educational institutions named after Borys Grinchenko as a form of representation of pedagogical biography made it possible to outline the main approaches to honoring the memory of Borys Grinchenko.

It was concluded that separate comprehensive studies of the history of educational institutions named after Borys Grinchenko as a form of representation of pedagogical biography are not enough, which indicates the relevance and novelty of the materials of this article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бондар А. Історія Першої Білоцерківської гімназії в особах (2-ге вид., доповнене, виправлене). Біла Церква: Видавець Олександр Пшонківський, 2020.184 с.

Букет Є. Овсій Гончар — отаман-просвітянин. URL: https://uain.press/blogs/ovsij-gonchar-otaman-prosvityanin-753937

Ващенко Г. Біографія. URL: http://surl.li/ltoxvs

Вівчарик О. Українець, який поставив крапку у Другій світовій війні. URL: https://procherk.info/news/7-cherkassy/78342-ukrayinets-jakij-postaviv-krapku-v-drugij-svitovij-vijni

Гавалюк Р., Сова А. Невідома історія Оксани Суховерської. URL: https://photo-lviv.in.ua/nevidoma-istoriya-oksany-suhoverskoji/

Герцюк Д. Українська приватна школа у Львові: витоки і основні віхи становлення (кінець ХІХ — 1939 рр.). URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/05/Ukr.pol.-chytannia.pdf

До історії видання першої біографії Б. Грінченка 1911 р. URL: http://surl.li/aumnno

Зуб Е. Ніяких гімназій на «собачій мові». Як білі генерали освіту реформували. URL: https://www.dsnews.ua/ukr/nasha_revolyutsiya_1917/-nikakih-gimnaziy-na-sobachem-yazyke-yak-bili-generali-ukrayinsku-16082019200000

Іваницька С. Роль Сергія Єфремова в творенні комеморативних практик української спільноти (на матеріалах ушанування пам’яті Бориса Грінченка): 1910–1913 роки. Історіографічні дослідження в Україні. 2018. № 29. С. 19–49.

Котлобулатова І. Народна школа ім. Б. Грінченка. URL: https://uma.lvivcenter.org/uk/photos/2769

Кошова Н. Книжкові знаки із зображенням тризуба періоду Української революції 1917–1921 рр. (із фондів бібліотеки НМІУ). URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Koshova_Nataliia/Knyzhkovi_znaky_iz_zobrazhenniam_tryzuba_periodu_Ukrainskoi_revoliutsii_1917_1921_rr.pdf

Лист для Марії Миколаївни Грінченко від учениць школи ім. Бориса Грінченка. Архів і бібліотека видатного діяча українського просвітництва Б.Д. Грінченка (з фондів Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського) / Н.М. Зубкова. Київ, 2008. 178 c.

Літопис Київського Університету імені Бориса Грінченка. Становлення традиції підготовки та підвищення кваліфікації вчителів у Києві. URL: https://kubg.edu.ua/prouniversitet/vizytivka/istoriya.html

Лушпинський П. Український літературознавець, освітянин. URL: http://surl.li/wcdabw

Над могилою Бориса Грінченка. Автобіографія, похорон, спомини, статті / уложив Сергій Єфремов. Київ: Вид-во «Вік», 1910. 187 с.

Нижньосироватський ліцей імені Бориса Грінченка. URL: https://sirovatka.pp.ua/

Пількевич (Рокицька) О. Становлення та розвиток гімназійної освіти на Київщині кінця ХIХ — початку ХХ століть. Історія Білоцерківської гімназії (1847–1920). URL: https://kristti.com.ua/istoryko-pedagogichni-rozvidky-muzeyu-istoriyi-osvity-kyyivshhyny/

Пількевич (Рокицька) О. Історико-педагогічні розвідки музею історії освіти Київщини «З історії педагогічних курсів у Тетієві та Ставищах в 20-х роках ХХ століття». URL: http://surl.li/smddrv

Педагогічна біографіка та біографістика в сучасному науково-інформаційному просторі : зб. м-лів VІІ Всеукр. наук.-методол. семінару з історії освіти (20 трав. 2022 р., Київ) / НАПН України, Від-ня філософії освіти загальної та дошкільної педагогіки, ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського; редкол.: Березівська Л.Д. (голова редкол.), Сухомлинська О.В., Тарнавська С.В., Середа Х.В.]. Вінниця: ТВОРИ, 2022. 74 с.

Педагогічна мапа Києва. Вулиця Бориса Грінченка. URL: https://www.youtube.com/watch?v=J3sgmow-fNc

Перелісна Катерина Федорівна — Катерина Федорівна Глянько-Попова. Біографія. URL: https://ukrlit.net/biography/perelisna.html

Перелісна К. Шкільні роки. Спогади. Сучасність. 1989. № 1. С. 75–86.

Петрощук Н. Перший грінченківець Микита Минович Грищенко (1900–1987) (за матеріалами ДАК). Борис Грінченко — відомий і невідомий: м-ли VII щорічних Грінченківських читань, 9 грудн. 2014 р. Київ: Київ.ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. С. 118–125.

Полях Л. Гімназійна освіта у Білій Церкві. URL: http://bc-news.com.ua/dozvillya/item/4458-himnaziina-osvita-u-bilii-tserkvi

Попик В. Біографіка в роки незалежності України: етапи становлення, здобутки, нерозв’язані проблеми, завдання та перспективи майбутнього розвитку. Українська біографістика. 2021. № 22. С. 13–38.

Стамбол І. Призабутий сіяч. URL: https://tyzhden.ua/pryzabutyj-siiach/

Українське Педагогічне Товариство до громадянства. URL: https://zbruc.eu/node/72219

Яременко В. Борис Грінченко — національної ідеї смолоскип. Київ: ТОВ «Юрка Любченка», 2022. 400 с.

Downloads


Abstract views: 62

Published

2024-10-02 — Updated on 2024-11-03

Versions

How to Cite

[1]
O. Matviichuk and N. Petroshchuk, “History of Educational Institutions Named After Borys Grinchenko as a Form of Representation of Pedagogical Biography”, OD, vol. 46, no. 3, pp. 45–54, Nov. 2024.

Issue

Section

History and Philosophy of Education