Peculiarities of self-education of students in the conditions of the digital world

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.3.2

Keywords:

peculiarities of self-education, self-education, self-education activity, self-education competence, digitization of education, schoolchildren

Abstract

Abstract. The article examines the historical perspective of the phenomenon of self-education, which testified to the exceptional growth of its role in building a continuous educational trajectory of an individual for its realization, as well as deepening its personal orientation. Thanks to the study of the age characteristics of the self-educational activity of schoolchildren, the gradual accumulation of knowledge, abilities, skills and personal qualities necessary for its implementation has been established. Four stages of formation of age characteristics of self-education of schoolchildren are distinguished - propaedeutic (primary school age), preparatory (pre-adolescent age), formative (adolescent age), developmental (senior school age). Basic school is defined as the basic stage as the period when schoolchildren acquire and develop knowledge, abilities and skills, motivation and interest in learning, self-evaluation and reflection of their own activities. This period is the most sensitive to the impact on the self-educational competence of schoolchildren, including due to the age characteristics of pre-adolescence and adolescence, when the awareness of individuality and the need for independence become the leading motives of personal development. This period is decisive for the formation of stable knowledge, abilities, skills and personal qualities, which in the future should be used to solve the complex tasks of youth in terms of personal development. It is substantiated that digital technologies have a significant potential for self-education and development of schoolchildren. They become effective tools for enriching the educational process and providing access to information at any time. Digital technology tools open wide opportunities for self-education and personal development of schoolchildren. The classification of digital technology tools according to the leading purpose of use in self-education is proposed: digital resources-sources of educational information; digital activity environments; digital resources for self-monitoring and self-diagnosis; digital resources for organizing personalized training; digital resources for creating your own educational content; digital resources to ensure communication. Establishing pedagogical conditions for the formation of self-educational competence of students of grades 5-9 of general secondary education institutions with the use of digital technologies appears as a promising direction for further scientific research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Авдєєв Л.Г. Особливості професійного відбору в службі зайнятості. Ринок праці та зайнятість населення. 2006. № 3. С. 30–32.

Власова О.І. Педагогічна психологія: навч. посіб. URL: https://subject.com.ua/psychology/pedagog_psychology/36.html

Гайда В.Я. Критерії та показники рівня сформованості самоосвітньої компетентності учнів закладів загальної середньої освіти. URL: https://pednauk.cuspu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/445/389

Гайда В.Я. Структура самоосвітньої компетентності учнів закладів загальної середньої освіти. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/14926/1/11_Haida.pdf

Державний стандарт базової середньої освіти. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898

Джаман Т.В. Неперервна освіта як головний системоутворювальний фактор формування особистості. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2019/66/part_1/34.pdf

Дмитрієва С.М., Бутузова Л.П. Психологічні особливості самооцінки та рівня домагань старшокласників. Наука і освіта: науково-практичний журнал Південного наукового центру НАПН України. 2016. № 5. С. 166–172.

Зайченко І.В. Педагогіка: навч. посіб. для студ. вищ. пед. навч. закл. Київ: Освіта України, КНТ, 2008. С. 528.

Канюк С.С. Психологія мотивації: навч. посіб. Київ: Либідь, 2002. С. 238–248.

Коваленко Н.В. Формування самоосвітньої компетентності учнів основної школи сільської місцевості: автореф. дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.09. Київ, 2009. С. 20.

Кузьма-Качур М.І., Говрат М.В., Чорноличак О.М. Самоосвіта вчителя: історичний аспект. URL: http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/8187/1/Teacher%27s%20_self-education_%20historical%20_aspect.pdf

Лисенко Л.М. Методичні рекомендації з навчальної дисципліни «Вікова психологія» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня зі спеціальності 053 Психологія. Харків: ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, 2020. С. 113.

Майстрюк І.С. Етапність у формуванні самоосвітньої компетентності школярів. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика: м-ли VIІ Міжнар. наук.-практ. конф. (16–18 березня 2023 р., м. Харків). Харків: ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, 2023. С. 852–855.

Майстрюк І.С. Цифрові технології в самоосвіті школярів. Цифрова трансформація освіти та науки: м-ли І Всеукр. наук.-практич. конф. (2–3 березня 2023 р., м. Харків). Харків: ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, 2023. C. 120–122.

Майстрюк І.С., Пономарьова Н.О. Інтернет-ресурси для організації самоосвіти школярів. Наумовські читання: м-ли XIХ науково-практичної конференції студентів і молодих вчених (23–24 листопада 2021 р., м. Харків). Харків: ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, 2021. С. 76–77.

Майстрюк І.С., Пономарьова Н.О. Порівняльний аналіз інтернет-ресурсів для самоосвіти школярів. Інноваційні педагогічні технології в цифровій школі: м-ли V Всеукр. (з міжнародною участю) наук.-практич. конф. молодих учених (10–11 травня 2023 р., м. Харків) / [упор.: Н. Пономарьова, Н. Олефіренко, В. Андрієвська]. Харків, 2023. С. 150–152.

Назарець Л., Руденко Н. Формування мотивації навчальної діяльності здобувачів вищої освіти. Філософія освітнього простору: психологічний вимір: кол. моногр.; під ред. Р.В. Павелківа, Н.В. Корчакової. Київ: Вид-во «Центр учбової літератури», 2021. С. 29–54.

Назарець Л.М., Гаврилюк О.А. Вплив вікових особливостей на мотивацію навчальної діяльності школярів. URL: https://www.rshu.edu.ua/images/nauka/03_mol_nv/stud_digest_2021_4.pdf#page=26

Негода О.Р. Самоосвіта як соціальний феномен. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/55295

Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Нова українська школа: путівник для вчителя 5–6 класів: навч.-метод. посіб. / за ред. А.Л. Черній; відп за вип. В.М. Салтишева. Рівне: РОІППО, 2022. С. 168.

Парфілова С.Л., Павлущенко Н.М., Шаповалова О.В., Бутенко В.Г. Формування пізнавальної мотивації і вікових особливостей молодших школярів. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2020 May. VIII (91). С. 37–40.

Тесленко В.В. Самоосвіта старшокласників у загальноосвітньому навчальному закладі. URL: https://lib.iitta.gov.ua/9310/1/%D0%A2%D0%B5%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_04-2014.pdf

Шапошнікова Л.М. Розвиток ідей про самоосвіту школярів в історії вітчизняної педагогіки (кінець ХІХ — поч. ХХ ст.): автореф. дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.01. Житомир, 2007. 19 с.

Шаренкова Т.О. Організація самоосвіти вчителя у вітчизняній теорії і практиці (кінець XIX — початок XX століття): дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Житомир. держ. ун-т ім. І. Франка. Житомир, 2017. 244 с.

Яворська Т.М. Соціально-історичні передумови розвитку самоосвітньої діяльності особистості: теоретичний аспект. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/5372/1/Javorska.pdf

Downloads


Abstract views: 184

Published

2024-10-02 — Updated on 2024-11-03

How to Cite

[1]
I. Maistriuk, “Peculiarities of self-education of students in the conditions of the digital world”, OD, vol. 46, no. 3, pp. 23–32, Nov. 2024.

Issue

Section

Digitalization of Education