Innovative Approaches to Forming Management Competence of Future Officers At Higher Military Educational Institutions of Ukraine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.4.6

Keywords:

управлінська компетентність, підходи, майбутні офіцери підрозділів зв’язку, професійна підготовка, вищий військовий навчальний заклад

Abstract

The article analyzes and summarizes the experience of applying innovative approaches to the formation of managerial competence of future officers of communications units in the process of professional training in higher military educational institutions of Ukraine. It was determined that the training methods and the technology for the formation of managerial competence of future officers of communications units are determined taking into account the functions of managerial activity of the officers of the specified units and the set of managerial qualities that need to be improved in order to form a complex of components of the managerial competence of a qualified head of a military unit. The authors characterized the peculiarities of the formation of management competence of future officers through the use in the educational process of higher military educational institutions of Ukraine: professional (command and staff) games, training based on simulation modeling; information and communication technologies; training technologies and facilitation methods; problem-based learning and situational approach, which ensures the integrity, continuity and professional orientation of the educational process in higher military educational institutions of Ukraine regarding the formation of managerial competence of future officers of communications units. It was found that the use of simulation modeling systems in the training of military specialists allows: to significantly reduce the cost of tactical, tactical-special and other exercises, which are carried out in a real dimension on training grounds; to diversify the possible scenarios of combat operations, which will allow to achieve a wide range of training goals and practice tactics and techniques of actions that are difficult to reproduce in a real environment and require certain auxiliary equipment, carry risks to environmental safety and the life and health of military personnel; to increase the level of tactical training of commanders of various ranks, which in the future can save the lives and health of servicemen during real combat operations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Повстин О. Формування управлінських якостей у майбутніх фахівців у галузі безпеки людини. Молодь і ринок №1 (156), 2018, 127-135.

Мірошніченко В. Педагогічна гра у змісті професійної підготовки курсантів. Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка, Вип. 24, 2005, 102-105.

Собко В. Деталізація структури моделі розвитку професійної компетентності офіцерів-прикордонників у фаховій підготовці шляхом використання ділових ігор. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», №1(7)/2013, 216-219.

Павленко О. Напрямки запровадження систем імітаційного моделювання під час підготовки військових фахівців. «Пріоритетні напрямки розвитку телекомунікаційних систем та мереж спеціального призначення. Застосування підрозділів, комплексів, засобів зв’язку та автоматизації в операції Об’єднаних сил»: зб. матеріалів ХІI науково-практ. конф. (14– 15 листопада 2019), 177-178.

Майстренко, O. Бубенщиков, Р., Стеців, С. Застосування засобів імітаційного моделювання у процесі підготовки майбутніх офіцерів збройних сил України до виконання службових обов'язків. Information Technologies and Learning Tools. 75. 2020, 186-201.

Кос М. Імітаційне моделювання в процесі професійної підготовки майбутніх офіцерів тактичного рівня як науково-педагогічна проблема. Young Scientist, № 5 (57), May, 2018, 112-115.

Шевченко К. Педагогічна фасилітація у контексті професійної компетентності вчителя. Психологічні науки. Вип. 2.13 (109), 2014, 258–263.

Волошко Г. Фасилятивний підхід у діяльності викладача як сучасний напрям реформування вищої освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 9 (63), 2016, 96-106.

Відомості про самооцінювання освітньої програми 49847 «Інформаційні системи та технології», Військовий інститут телекомунікацій та інформатизації ім. Героїв Крут https://www.viti.edu.ua/files/accreditation/2023/Statement%20of%20self-esteem%20EPP%20126%20(2023).pdf

Бойко О., Миценко Д., Романишин А. Психологопедагогічний практикум лідерства командира взводу (роти): Навч.- метод. посібн. Львів: АСВ, 2009. 153 с.

Основи практичної психології / В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва та ін.: Підручник. Київ: 1999. 536 с.

Шапран О. Технології формування управлінської компетентності майбутніх керівників у системі післядипломної педагогічної освіти. Наукові праці. Педагогіка. Випуск 239. Том 251, 2014,143-146.

Батьківщина та честь, Військовий інститут телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут. Головний редактор: К. Климченко, грудень 2021, https://www.viti.edu.ua/files/newspaper/magazine_59.pdf

Published

2024-12-30

How to Cite

[1]
S. Zabolotny, O. Pavlenko, O. Zabolotna, N. Potapchuk, and I. Kovalska, “Innovative Approaches to Forming Management Competence of Future Officers At Higher Military Educational Institutions of Ukraine”, OD, vol. 47, no. 4, Dec. 2024.

Issue

Section

Competency Approach in Education