Психодіагностичні детермінанти (критерії) визначення рівня сформованості здоров’язбережувальної компетентності майбутніх викладачів іноземної мови

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.111

Ключові слова:

здоров’язбережувальна компетентність, мотивація здоров’язбережувальної діяльності викладача, емоційно-вольова регуляція, рефлексія, емоційна стійкість

Анотація

У сучасній вищій школі пріоритетне місце займає компетентнісний підхід, який відіграє важливу роль у концептуальних змінах, що відбуваються у сфері освіти. Майбутній високваліфікований фахівець, який засвоїв освітню програму, повинен мати низку компетентностей, що відповідають певним видам діяльності. Серед них – здоров’язбережувальна компетентність педагога, як інтегративна професійно-особистісна якість, що забезпечує охорону життя та здоров’я, формування культури здорового та безпечного способу життя суб’єктів освітнього процесу. В умовах євроінтеграції освітнього середовища особливої значущості набуває діяльність викладача іноземної мови, яка орієнтована не тільки на розвиток комунікативних та лінгвістичних компетентностей здобувачів, але й на реалізацію здоров’язбережувальної діяльності в сучасному освітньому середовищі. В статті обґрунтовується необхідність побудови структурно-функціональної моделі здоров’язбережувальної компетентності майбутнього викладача іноземної мови. Дана модель представлена як рівнева система, що включає ряд взаємодетермінованих компонентів: ціннісно-мотиваційний, когнітивний, гносеологічний, діяльнісний, комунікативний та рефлексивний. Наведено опис компонентів моделі та їх характеристику. Відповідна структурно-функціональна модель покладена в основу визначення діагностичних критеріїв аналізу рівня сформованості здоров’язбережувальної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови. За допомогою розробленої системи критеріально-вимірювального інструментарію можна оцінити рівень сформованості як окремих компонентів здоров’язбережувальної компетентності майбутнього викладача, так і оцінити її рівень загалом.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Олена Василюк, Університет імені Альфреда Нобеля

аспірантка кафедри інноваційних технологій з педагогіки, психології та соціальної роботи ВНЗ «Університет імені Альфреда Нобеля», вул. Січеславська Набережна, 18, 49008, Дніпро, Україна.

Посилання

Antonova, O. Ye., & Polishchuk, N. M. (2016). Pidhotovka vchytelia do rozvytku zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti uchniv : monohrafiia. Zhytomyr : ZhDU im. I. Franka.

Bashavets, N. A. (2013). Zdoroviazberezhuvalna kompetentnist maibutnoho fakhivtsia yak osnova yoho kultury. Nauka i osvita, 1-2, 120–122.

Bielikova, N. O., & Sushchenko L. P. (2009). Terminolohiia napriamu pidhotovky «Zdorovia liudyny» : navch. posib. Kyiv : Kozari.

Veretenko, T., & Lekholetova, M. (2017). Zmistovi kharakterystyky zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv i sotsialnykh pratsivnykiv. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohiiiu, 2(66), 20–40.

Voronin, D. Ye. (2006). Formuvannia zdoroviazberihaiuchoi kompetentnosti studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv zasobamy fizychnoho vykhovannia : dys. … kand. ped. nauk : 13.00.07. Kherson.

Boiko, T. V. (uklad.). (2013). Diahnostuvalni metodyky. Chernihiv : ChNPU imeni T.H. Shevchenka.

Rybalk L. M. (red). (2019). Zdoroviazberezhuvalni tekhnolohii v osvitnomu seredovyshchi : kolektyvna monohrafiia. Ternopil : Osadtsa V. M.

Yevropeiska prohrama roboty, 2020–2025: Spilni dii dlia mitsnishoho zdorovia. Kopenhahen: Yevropeiske rehionalne biuro VOOZ, 2021. 64 s. URL: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/345924/WHO-EURO-2021-1919-41670-59496-ukr.pdf.

Ionova, O. M., & Lukianova, Yu. S. (2009). Zdoroviazberezhennia osobystosti yak psykholoho-pedahohichna problema. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu, 1, 69-72.

Moskalova, A. S., & Moskalov, M. V. (2013). Metody psykhodiahnostyky v navchalno-vykhovnomu protsesi : navch. posib. Kyiv.

Polishchuk, S. A. (2021). Diahnostyka sformovanosti emotsiinoi samorehuliatsii liudyny. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Psykholohichni nauky», 1, 118-124.

Shevenko, A. M. (2016). Metodychne zabezpechennia vidboru uchnivskoi molodi do vyshchykh navchalnykh zakladiv pedahohichnoho profiliu : metod. rek. Kyiv.

Vasyliuk, O. M. (2023). Struktura zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti maibutnikh vykladachiv inozemnoi movy. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 87, 105-109. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2023.87.18

Downloads


Переглядів анотації: 34

Опубліковано

2024-03-21

Як цитувати

[1]
О. Василюк, «Психодіагностичні детермінанти (критерії) визначення рівня сформованості здоров’язбережувальної компетентності майбутніх викладачів іноземної мови», OD, вип. 1, вип. 44, с. 164–182, Бер 2024.

Номер

Розділ

Інновації в освіті