Сучасні тенденції цифровізації управлінських процесів у вищій освіті: аналітика даних, хмарні технології, штучний інтелект

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.11

Ключові слова:

управління освітою, хмарні технології, цифровізація, штучний інтелект, вища освіта

Анотація

Постійний розвиток, удосконалення та урізноманітнення цифрових технологій актуалізують питання переосмислення їх використання у освіті, зокрема в питаннях цифровізації управлінських процесів в закладах вищої освіти. Важливим є розуміння сучасного стану та тенденцій цифрових технологій, які стають підґрунтям для цифровізації управлінських процесів у вищій освіті. Для цього у статті було проведено аналіз українських публікацій у пошуковій системі Google Академія для виокремлення наукових праць, присвячених цифровізації управлінських процесів у вищій освіті, застосовано інструмент на базі штучного інтелекту Scopus AI для отримання концептуальної карти технологій цифровізації управлінських процесів в освіті, проведено аналіз публікацій у міжнародній наукометричній базі Scopus для визначення значення цифрових технологій, описаних у цих публікаціях.

У статті проведено аналіз цифрових технологій використовуваних нині для завдань управління у вищій освіті, а саме: аналітики даних, хмарних технологій та технологій штучного інтелекту. Виділено основні переваги цифровізації управлінських процесів у вищій освіті: ефективне адміністрування, покращення процесу прийняття рішень, удосконалення надання освітніх послуг, покращення викладання. Зазначено виклики і труднощі, якими супроводжується цифровізація управлінських процесів у вищій освіті: недостатнє фінансування ЗВО; нерозуміння учасниками освітнього процесу (від студентів до управлінців) процесів, що відбуваються в сучасному цифровому суспільстві, а також технологій, що з’являються чи змінюються; потреба в компетентному управлінському та викладацькому персоналі, високий рівень цифровізації суспільства на національному рівні, орієнтація учасників освітнього процесу у великій кількості цифрових технологій. У підсумку дослідження узагальнено сучасні тенденції цифровізації управлінських процесів у вищій освіті (продовження процесу впровадження цифрових технологій в освітній процес загалом та управлінські процеси у вищій освіті зокрема; інтеграція цих цифрових технологій в системи управління навчанням; впровадження оновлених цифрових технологій у процес викладання; удосконалення освіти через цифрову трансформацію управлінських процесів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Вячеслав Осадчий, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

доктор педагогічних наук, професор Київського столичного університету імені Бориса Грінченка (м. Київ, Україна), провідний науковий співробітник Інституту цифровізації освіти НАПН України (м. Київ, Україна)

Посилання

Ministry of Education and Science of Ukraine. (n. d.). Digital transformation of education and science. Retrieved February 12, 2024, from https://mon.gov.ua/ua/tag/cifrova-transformaciya-osviti-ta-nauki

Sadivska, O. Y. (2020). Osoblyvosti orhanizatsii informatsiino-analitychnoi diialnosti strukturnoho pidrozdilu zakladu vyshchoi osvity [Peculiarities of the organization of information and analytical activities of the structural division of the institution of higher education]. In Y. S. Sabadash (Ed.), The phenomenon of libraries in the modern world, part 3. (pp. 85-89). Mariupol: MSU.

Goloborodko, Ye. V. (2020). Vykorystannia khmarnykh tekhnolohii upravlinni zakladom osvity [The use of cloud technologies in the management of educational institutions]. In R. Chernovol-Tkachenko, O. Marmaz, & O. Grechanyk (Eds.), Modernizatsiia upravlinnia v konteksti vymoh Zakonu Ukrainy «Pro osvitu» [Modernization of management in the context of the requirements of the Law of Ukraine "On Education" ](pp. 81-85). Kharkiv: KhNPU named after H.S. Skovoroda.

Kivalov, S. V. (2022). Tsyfrovizatsiia navchalnoho protsesu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Digitization of education is a modern trend and public demand: the experience of Ukraine]. Actual Problems of Politics, 70, 5-9. https://doi.org/10.32782/app.v70.2022.1.

Umanets, V. (2023). Tsyfrovizatsiia osvitnikh ta upravlinskykh protsesiv u zakladakh profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity [Digitalization of educational and management processes in vocational (vocational-technical) institutions]. Science and Technology Today, 2(16), 321–336.

Shchenko, I. S. (2023). Innovatsiini upravlinski rishennia zakladiv vyshchoi osvity v umovakh tsyfrovizatsii [Innovative management solutions of institutions of higher education in conditions of digitalization]. In M. V. Hrynyov (Ed.), The words and deeds of Anton Makarenko: Ukrainian and European contexts (pp. 191-193). Poltava: PNPU named after V. G. Korolenko.

Verbovskyi, I. A. (2024). Efektyvnist tsyfrovizatsii v upravlinni osvitnimy resursamy: analiz ta stratehii optymizatsii [The effectiveness of digitization in the management of educational resources: analysis and optimization strategies]. Academic visions, 27.

Krasheninnik, I. V., & Osadchiy, V. V. (2020). Mozhlyvosti platformy Smart Sparrow dlia stvorennia adaptyvnykh navchalnykh materialiv [Capabilities of the Smart Sparrow platform for creating adaptive educational materials]. Adaptive learning management technologies ATL-2020. (pp. 11-13). Odesa.

Sokolov, A. V., & Tsebenko, A. A. (2022). Upravlinnia digital-marketynhom u sferi osvitnikh posluh [Management of digital marketing in the field of educational services]. Education of Ukraine under martial law: management, digitalization, European integration aspects (pp. 58-59). Kyiv : SSI «Institute of Educational Analytics».

Oleksyuk, V., & Spirin, O. (2023). Osnovy khmarnykh tekhnolohii [Basics of cloud technologies]. Kyiv: IDE of the National Academy of Sciences of Ukraine.

Petrunya, Yu. Ye., & Ivashina, O. F. (Eds.). (2024). Modernizatsiia systemy upravlinnia v umovakh tsyfrovoho suspilstva : monohrafiia. Seriia: “Biznes. Ekonomika. Finansy” [Modernization of the management system in the conditions of the digital society]. Dnipro: University of Customs and Finance.

Hulivata, I., Radzichovska, L., & Serednytska, L. (2022). Shliakhy tsyfrovizatsii marketynhovykh posluh u systemi orhanizatsii vstupu do zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy [Ways of digitalization of marketing services in the system of organization of admission to higher education institutions of Ukraine]. Computer-integrated technologies: education, science, production, 48, 53–58.

Tokar, V., Dubykivskyi, S., Palaguta, K., Samoilenko, Y., & Pashorin, V. (2023). Arkhitektura intelektualnykh system pryiniattia rishen informatsiinoi infrastruktury ZVO z urakhuvanniam vymoh YeS [The architecture of intelligent decision-making systems of the information infrastructure of higher education institutions considering EU requirements]. Information technology and society, 1 (7), 80–87. https://doi.org/10.32689/maup.it.2023.1.11.

Kremen, V., Bykov, V., Liashenko, O., Lytvynova, S., Lugovyi, V., Malovanyi, Y., Pinchuk, O., & Topuzov, O. (2022). Scienitic and metodological provision of digitalisation of education in Ukraine: status, problems, prospects: Scientific report to the general meeting of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine “Scientific and Methodological Support for the Digitalisation of Education in Ukraine: State, Problems, Prospects”, November 18-19, 2022. Herald of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 4(2), 1–49. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4223.

Altair Engineering Inc. (2023). Solutions for the Government and Education Sectors. Altair. Retrieved February 15, 2024, from https://altair.com/government-agencies.

Kazaishvili, A. (2019). Managerial skills can be provided by the universities in the digital era. Quality - Access to Success, 20, 89–94.

Khan, I., Ahmad, A. R., Jabeur, N., & Mahdi, M. N. (2021). An artificial intelligence approach to monitor student performance and devise preventive measures. Smart Learning Environments, 8, 17. https://doi.org/10.1186/s40561-021-00161-y.

Manhiça, R., Santos, A., & Cravino, J. (2022). The use of artificial intelligence in learning management systems in the context of higher education : Systematic literature review. 7th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (pp. 1–6). Madrid, Spain. https://doi.org/10.23919/CISTI54924.2022.9820205.

Muhairat, M., Abdallah, M., & Althunibat, A. (2019). Cloud computing in higher educational institutions. COMPUSOFT : international journal of advanced computer technology, 8 (12), 3507–3513.

Muljana, P. S., Placencia, G. V., & Luo, T. (2021). Applying a Learning Analytics Approach to Improve Course Achievement: Using Data Stored in Learning Management Systems. In P. Maki, P. Shea, & B. Alexander (Eds.), Transforming Digital Learning and Assessment: A Guide to Available and Emerging Practices and Building Institutional Consensus (pp. 143-179). Stylus Publishing, LLC. https://doi.org/10.4324/9781003448334-8.

Udupa, P. (2022). Application of artificial intelligence for university information system. Engineering Applications of Artificial Intelligence, 114, 105038. https://doi.org/10.1016/j.engappai.2022.105038.

Wu, J. Y., Liao, C. H., Tsai, C. C., & Kwok, O. M. (2024). Using learning analytics with temporal modeling to uncover the interplay of before-class video viewing engagement, motivation, and performance in an active learning context. Computers and Education, 212, 104975. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104975.

Downloads


Переглядів анотації: 132

Опубліковано

2024-03-21

Як цитувати

[1]
В. Осадчий, «Сучасні тенденції цифровізації управлінських процесів у вищій освіті: аналітика даних, хмарні технології, штучний інтелект», OD, вип. 1, вип. 44, с. 8–27, Бер 2024.

Номер

Розділ

Цифровізація освіти