Електронні засоби комунікації як засіб дистанційної логопедичної допомоги дорослим, які перенесли інсульт

Автор(и)

  • Марина Овчаренко магістр спеціальної освіти, викладач кафедри спеціальної та інклюзивної освіти, Факультет психології, соціальної роботи та спеціальної освіти, Київський університет імені Бориса Грінченка,, бульвар Ігоря Шамо, 18/2, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-1378-9840

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.15

Ключові слова:

апраксія, афазія, дизартрія, електронні засоби комунікації, інсульт, прогресуюча апраксія мовлення

Анотація

У статті розглянуто види інсультів, загальну статистику та поширеність виникнення інсультів у світі та в Україні. Здійснено огляд та констатовано тенденції до його «омолодження»; досліджено фактори виникнення інсультів у молодих людей. Проаналізовано статистику, щодо нерівномірного поширення інсультів за статевою ознакою. Визначено, що жінки мають вищий ризик отримати тяжкий або смертельний результат від інсульту, ніж чоловіки. Зазначено причини такої статистики. Проаналізовано основні типи порушень мовлення, які можуть виникати після порушення мозкового кровообігу. Виділено провідні ознаки афазії, апраксії та дизартрії у дорослих. Представлено визначення прогресуючої апраксії мовлення. Встановлено, що зазначені порушення виникають внаслідок ураження мовленнєвих зон головного мозку. Розкриті переваги використання електронних засобів комунікації у логопедичній допомозі під час карантинних обмежень та воєнного стану в Україні. Схарактеризовано програмне забезпечення, зокрема Google Meet, Zoom, Teams та Skype, що використовуються під час дистанційних та/або очних занять з логопедом. Описані основні переваги використання цих програм та вимоги до логопеда у використанні електронних засобів комунікації. Розкрито поняття «соціальних мереж» та визначено їх вплив на реабілітацію дорослих пацієнтів. Виділено позитивні сторони використання соціальних мереж у роботі з дорослими під час логопедичної допомоги, зокрема Instagram та Facebook. Описано мобільні застосунки, як додатковий засіб відновлення різних сторін мовлення та вищих психічних функцій. Зазначено, що сучасний стан у країні, з урахуванням карантинних обмежень та воєнного стану, не може забезпечувати повноцінне, постійне та якісне надання логопедичної допомоги в означених випадках, що дає підстави дійти висновку про недостатній рівень ефективності застосування виключно традиційних, очних методів та прийомів з метою компенсації порушень мовлення, що виникають внаслідок інсульту, а спонукає на подальший пошук шляхів її удосконалення електронними засобами комунікації. Автор вбачає необхідність у проведенні дослідження, що спрямоване на вивчення застосування електронних засобів комунікації під час логопедичної допомоги особам, які перенесли інсульт.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Katan, M., & Luft, A. (2018). Global Burden of Stroke. Semin Neurol, 38(2), 208-211. https://doi.org/10.1055/s-0038-1649503 (in English)

Goldstein, L. (2018). Primary prevention of ischemic stroke: a statement for healthcare professionals from the Stroke Council of the American Heart Association. Stroke, 32(1), 280-299. (in English)

Jackson, C., & Mishra, G. (2013). Depression and risk of stroke in midaged women: a prospective longitudinal study. Stroke, 44(6), 1555-1560. (in English)

Leffert, L., Clancy, G., Bateman, B., Bryant, A., & Kuklina, E. (2015). Hypertensive disorders and pregnancy-related stroke: frequency, trends, risk factors, and outcomes. Obstetrics and gynecology, 125(1), 124. (in English)

Shchehlov, D., Konotopchyk, S., & Pastushyn, O. (2022). Klinichnyi Protokol Likuvannia Khvorykh Na Ishemichnyi Insult [Clinical Protocol For Treatment Of Patients With Ischemic Stroke]. Ukrainska interventsiina neiroradiolohiia ta khirurhiia, 37(3), 14-56]. (in Ukrainian)

Mishchenko, M. (2020). Teoretychni aspekty vidnovlennia komunikatsii u doroslykh z afaziieiu, shcho perenesly insult. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity (pedahohichni nauky): zbirnyk naukovykh prats, 16(1), 197-207 [Theoretical aspects of regaining communication in adults with aphasia after stroke] (in Ukrainian)

Valls Carbo, A., Reid, R. I., Tosakulwong, N., Weigand, S. D., Duffy, J. R., Clark, H. M., Utianski, R. L., Botha, H., Machulda, M. M., Strand, E. A., Schwarz, C. G., Jack, C. R., Josephs, K. A., & Whitwell, J. L. (2022). Tractography of supplementary motor area projections in progressive speech apraxia and aphasia. NeuroImage. Clinical, 34. https://doi.org/10.1016/j.nicl.2022.102999 (in English)

Duffy, J. (2019). Motor speech disorders e-book: Substrates, differential diagnosis, and management. Elsevier Health Sciences. (in English)

Sheremet M. Lohopediia. Vyd. dim "Slovo", 2014. [Speech therapy] (in Ukrainian)

Kovalenko, V. (2020, Zhovten). Osolyvosti korektsiino-rozvytkovoi roboty z molodshymy shkoliaramy iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku v umovakh dystantsiinoho navchannia. Novitni tekhnolohii psykholoho–pedahohichnoho suprovodu ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu navchalnomu prostori zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Conference session]. Vseukrainska naukovo-praktychna konferentsiia, Dnipro. [Features of correctional and developmental work with younger students with mental retardation in distance learning. The latest technologies of psychological and pedagogical support of children with special educational needs in the inclusive educational space of general secondary education institutions] (in Ukrainian)

Palii, S. (2013). Sotsialni merezhi yak zasib komunikatsii elektronnoho navchannia. Upravlinnia rozvytkom skladnykh system, 13, 152-156. [Social networks as a means of communication of e-learning] (in Ukrainian)

Truijen, S., Abdullahi, A., Bijsterbosch, D., van Zoest, E., Conijn, M., Wang, Y., Struyf, N., & Saeys, W. (2022). Effect of home-based virtual reality training and telerehabilitation on balance in individuals with Parkinson disease, multiple sclerosis, and stroke: a systematic review and meta-analysis. Neurological sciences : official journal of the Italian Neurological Society and of the Italian Society of Clinical Neurophysiology, 43(5), 2995–3006. https://doi.org/10.1007/s10072-021-05855-2 (in English)

Google Meet Retrieved from: https://support.google.com/meet/?hl=uk#topic=7306097

ZOOM Retrieved from: https://zoom.us/

Microsoft Teams Retrieved from: https://www.microsoft.com/uk-ua/education/products/teams

Skype Retrieved from: https://www.skype.com/uk/

Downloads


Переглядів анотації: 218

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

[1]
М. Овчаренко, «Електронні засоби комунікації як засіб дистанційної логопедичної допомоги дорослим, які перенесли інсульт », OD, вип. 1(40), с. 76–92, Бер 2023.

Номер

Розділ

Спеціальна освіта