ДОСЛІДЖЕННЯ ВПРОВАДЖЕННЯ STEM-ОСВІТИ В УКРАЇНІ: ГЕНДЕРНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Оксана Бутурліна Communal Institution of Higher Education «Dnipro Academy of Continuing Education» of Dnipropetrovsk Regional Council, Dnipro, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-9603-4752
  • Тетяна Лисоколенко Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради, м.Дніпро, Україна https://orcid.org/0000-0003-1545-8682
  • Сергій Довгаль Коммунальное учреждение высшего образования «Днепровская академия непрерывного образования» Днепропетровского областного совета, Днепр, Украина https://orcid.org/0000-0002-7134-7488

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.35

Ключові слова:

гендер, інноваційні технології, освіта в Україні, STEM

Анотація

Враховуючи важливість подолання дефіциту кадрів на ринку STEM, це  дослідження має на меті представити аналіз гендерних характеристик, які впливають на вибір професії старшокласниками. Соціологічне опитування проводилось за допомогою онлайн-методу - опитування з використанням сервісу Google Forms. Вибірка дослідження складалася з 431 респондента –учня 11 класу  (з яких 230 дівчат та 201 хлопець), які навчалися в експериментальних загальноосвітніх закладах Дніпропетровської області. Методологія охоплює такі аспекти, як знання учнів з математики та природничих наук; кар’єрні інтереси в контексті мотивації учнів до вивчення дисциплін STEM; знання старшокласників вимог до кар’єри STEM.   Порівняння відповідей респондентів чоловічої та жіночої статі, уможливило проведення паралелей щодо гендерних відмінностей у галузі професійних уподобань опитаних учнів старших класів у контексті STEM-освіти. Таким чином, після проведення дослідження гендерних особливостей, що впливають на вибір професії в сферах STEM старшокласниками, можна говорити про наступне. Отримані результати показують, що між дівчатами та хлопцями існують незначні відмінності у зацікавленості природничо-математичними науками та технологічної освіти з перевагою на користь хлопчиків. Результати свідчать про те, що на вибір професії старшокласниками у галузі STEM впливає усвідомлення перспектив майбутньої кар’єри та впевненість у собі, що пов’язано з академічними успіхами учнів у математичній, науково-технічній освіті. Проведене дослідження є одним із пілотних  в Україні. Для подальшого заглиблення у поставлену проблему потрібне проведення регресійного аналізу за кількома змінними, зокрема, дослідження взаємозв’язку між плануванням кар’єри у сфері STEM та типом проживанням учнів (мегаполіс, місто, селище, ОТГ) та аналізу STEM-преференцій, у прив’язці до академічної успішності хлопців та дівчат.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Allen, CD. & Eisenhart, М. (2017). Not Lack of Ability but More Choice: Individual and Gender Differences in Choice of Careers in Science, Technology, Engineering, and Mathematics. Learning Sciences, 26 (3), 407–436 pp. DOI: 10.1080/10508406.2017.1294985

Asunda, Paul A. (2014) A Conceptual Framework for STEM Integration Into Curriculum Through Career and Technical Education, Journal of STEM Teacher Education: Vol. 49:1,4.

DOI: 10.30707/JSTE49.1Asunda

Bagiati, A. & Evangelou, D. (2016). Practicing engineering while building with blocks: identifying engineering thinking. European Early Childhood Education Research Journal, 24:1, 67–85 pp. DOI: 10.1080/1350293X.2015.1120521

Becker, K., & Park, K. (2011). Effects of integrative approaches among science, technology, engineering, and mathematics (STEM) subjects on students' learning: A preliminary meta-analysis. Journal of STEM Education: Innovations & Research, 12 (5-6), 23–37 pp.

Bem S.L. (2004). The lenses of gender: Transforming the debate on sexual inequality. Moscow: ROSSPEN (in Rissian).

Blotnicky, KA, Franz-Odendaal, T., French, F. & Joy, P. (2018). A study of the correlation between STEM career knowledge, mathematics self-efficacy, career interests, and career activities on the likelihood of pursuing a STEM career among middle school students. International Journal of STEM Education, 5 (1), 22 p. DOI: 10.1186/s40594-018-0118-3

Blums, A., Belsky, J., Grimm, K., & Chen, Z. (2017). Building links between early socioeconomic status, cognitive ability, and math and science achievement. Journal of Cognition and Development, 18(1), 16–4 pp. DOI:10.1080/15248372.2016.1228652

Bottia, M., Stearns, E., Mickelson, R., Moller, S. & Valentino, L. (2015). Growing the roots of STEM majors: Female math and science high school faculty and the participation of students in STEM. Economics of Education Review, 45, 14–27 pp. DOI: 10.1016/j.econedurev.2015.01.002

Buturlina, O.V., Lysokolenko, T.V. & Dovgal, S.A. (2019). STEM-education in the mirror of sociological research. Scientific and theoretical almanac «Grani», 22 (6). 56–68 pp. DOI: 10.15421/171963

Ceci, S. J., & Williams, W. M. (2007). Why aren't more women in science?: Top researchers debate the evidence. American Psychological Association. DOI: 10.1037/11546-000

Dixon, R. A., & Brown, R. A. (2012). Transfer of Learning: Connecting Concepts during Problem Solving. Journal of Technology Education, 24(1), 2–17 pp.

Gabay-Egozi, L., Shavit, Y., & Yaish M. (2015) Gender Differences in Fields of Study: The Role of Significant Others and Rational Choice Motivations, European Sociological Review, 31, (3), 284–297 pp. DOI: 10.1093/esr/jcu090

Letter Institute of Education Content Modernization (IECM 2015). On introduction of directions of STEM-education. 2.1, 10–14. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/0B3m2TqBM0APKd2tFMXVtZU96NzA/view (in Ukrainian).

Lauretis T. (1987). Technologies of Gender: Essays on theory, film and fiction. Bloomington, Indianapolis: Indiana university press.

Letter Institute of Education Content Modernization (IECM 2019). Methodical recommendations for the development of STEM-education in general secondary and out-of-school education institutions in the 2019/2020 academic year. l22.08.2019 № 22.1 / 10-2876. Retrieved from: https://imzo.gov.ua/2019/08/23 / lyst-imzo-vid-22-08-2019-22-1-10-2876-metodychni-rekomendatsii-shchodo-rozvytku stem-osvity-u-zakladakh-zahal-noi-seredn-oi-ta-pozashkil-noi -osvity-u-2019-2020-navchal-nomu-rotsi / (in Ukrainian).

Murphy, S., MacDonald, A., Danaia, L., & Wang, A. (2018). An analysis of Australian STEM education strategies. Policy Futures in Education, 17 (2), 122-139 pp. DOI: 10.1177/1478210318774190

Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine (2016). On the Establishment of a Working Group on the Implementation of Stem-Education in Ukraine, 188 p. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/0B3m2TqBM0APKSG1MMXREeVFpNDg/view (in Ukrainian).

Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine (2017). On conducting research and experimental work at the Ukrainian level on the theme: Scientific and methodical principles of creation and functioning of the All-Ukrainian scientific and methodological virtual STEM-center for 2017–2021, 708 p. Retrieved from: https://drive.google.com/file/d/0B3m2TqBM0APKaXJGVlk1bVZ2cFk/view (in Ukrainian).

OECD (2015). The ABC of Gender Equality in Education: Aptitude, Behaviour, Confidence. PISA, OECD Publishing. DOI: 10.1787/9789264229945-en

OECD (2016). Education at a Glance 2016. OECD Publishing, Paris. DOI: 10.187/eag-2016-en

Perez, T., Cromley, J. G., & Kaplan, A. (2014). The role of identity development, values, and costs in college STEM retention. Journal of Educational Psychology, 106(1), 315–329 pp. DOI: 10.1037/a0034027

Samsudin, M. A., Jamali, S. M., Zain, A. N. M., & Ale Ebrahim, N. (2020). The Effect of STEM Project Based Learning on Self-Efficacy among High-School Physics Students. Journal of Turkish Science Education, 17 (1), 94–108 pp. DOI: 10.36681/tused.2020.15

Sheffield, R., Koul, R., Blackley, S., & Maynard, N. (2017). Makerspace in STEM for girls: A physical space to develop twenty-first-century skills. Educational Media International. 54(2), 148–164 pp. DOI: 10.1080/09523987.2017.1362812

Ukrainian Center for Educational Quality Assessment (2019). National report on the results of the international survey on the quality of education PISA-2018. Ukrainian Center for Educational Quality Assessment. Kyiv: UTSOYAO [in Ukrainian]. Retrieved from: http://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2019/12/PISA_2018_Report_UKR.pdf

Wang, MT. & Degol, J. (2013). Motivational pathways to STEM career choices: Using expectancy–value perspective to understand individual and gender differences in STEM fields. Developmental Review, 33 (4), 304–340 pp. DOI: 10.1016/j.dr.2013.08.001

Wang, M. & Degol, J.L. (2017) Gender Gap in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM): Current Knowledge, Implications for Practice, Policy, and Future Directions. Educ Psychol Rev 29, 119–140. DOI: 10.1007/s10648-015-9355-x

Wang, M.T., Eccles, J. S., & Kenny, S. (2013). Not Lack of Ability but More Choice: Individual and Gender Differences in Choice of Careers in Science, Technology, Engineering, and Mathematics. Psychological Science, 24(5), 770–775 pp. DOI: 10.1177/0956797612458937

Xie Y., Fang, M. & Shauman, K. (2015). STEM Education. Annual Review of Sociology, 41:1. 331-357. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-soc-071312-145659

Zeldin, A. & Pajares, F. (2000). Against the Odds: Self-Efficacy Beliefs of Women in Mathematical, Scientific, and Technological Careers. American Educational Research Journal, 37 (1), 215–246 pp, DOI: 10.3102/00028312037001215.

Downloads


Переглядів анотації: 311

Опубліковано

2021-09-30

Як цитувати

[1]
О. Бутурліна, Т. Лисоколенко, і С. Довгаль, «ДОСЛІДЖЕННЯ ВПРОВАДЖЕННЯ STEM-ОСВІТИ В УКРАЇНІ: ГЕНДЕРНИЙ АСПЕКТ», OD, вип. 34, вип. 3, с. 61–82, Вер 2021.

Номер

Розділ

Соціокультурологічні засади сучасної освіти