СИЛАБУСИ НАВЧАЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН: СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ЗМІСТУ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ ІНЖЕНЕРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.3.5Ключові слова:
силабус навчальної дисципліни, силабус навчальної дисципліниципліни, інженерна освіта,, інженерна освітаАнотація
У статті автори розглядають сучасні підходи щодо формування змісту підготовки фахівців інженерних спеціальностей на прикладі моделювання силабусів навчальних дисциплін.
Проведено порівняльний аналіз сучасних тенденцій щодо змісту фахової підготовки інженерних кадрів у закладах вищої технічної освіти України, країнах Західної Європи та КНР. Зазначено, що одним з основних недоліків вітчизняної вищої освіти все ще є її невідповідність вимогам ринку праці та відставання технічної підготовки від науково-технічного прогресу. Останнє спонукає до перегляду іншого стратегічного залучення підготовки – формування професійних компетентностей майбутніх фахівців, а відтак, формування нового змісту навчання майбутніх інженерів.
Прикладом таких спроб є впровадження в освітній процес вищої школи силабусів навчальних дисциплін. Створення інформаційно-освітніх мереж глобалізувало цю проблему та призвело до потреби її усвідомлення на новому інноваційному рівні.
У статті зосереджено увагу на дефініційному аналізі досліджуваної проблеми та основних принципах побудови силабусів, які гуртуються на
компетентнісному підході. Зазначено, що основним завданням цього аналізу є вивчення змістовних відтінків між силабусами навчальних дисциплін та їх робочими програмами, для чого і для кого готується цей документ і чи має він взагалі рацію. Акцентовано увагу на основних принципах побудови силабусів навчальних дисциплін, за якими їх і можна відрізнити від робочих програм. В якості основоположного принципу виділено вихід на результати навчання, що мають виражатися через рівні компетентностей випускників. Отже, через освітню діяльність реалізується можливість проектувати майбутню професійну діяльність студента, а за результат вважати здобуту у процесі навчання компетентність.
Розглянуто структурні компоненти силабусів навчальних дисциплін. Наведено структуру силабусу навчальної дисципліни в розрізі складових та конкретний приклад його моделювання.
Завантаження
Посилання
• Луканська Анна. Розвиток вищої технічної освіти ˗ питання національної безпеки. Голос України. 2018, 13 червня. URL: http://www.golos.com.ua/article/304088
• Іщенко Р.М., Манько Д.Ю. Вища технічна освіта в Китаї на сучасному етапі. Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти. 2016. № 1. С. 3–8. URL: http://journals.uran.ua/apppfo/article/view/73334
• Историческая энциклопедия. – Москва: Издательство «Советская энциклопедия», 1973–1982.
• Stanford Undergrad “What is a Syllabus? ” URL: https://undergrad.stanford.edu/academic-planning/cardinal-compass/your-questions-answered/what-syllabus
• Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. Глосарій. URL: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2020/01/%D0%93%D0%BB%D0%BE%D1%81%D0%B0%D1%80%D1%96%D0%B9.pdf
• Енциклопедія освіти /за ред. В. Кременя. – Київ : Юрінком Інтер, 2008. ІSBN 978 – 966 – 667 – 281 – 3. – 542 с.
• Закон України «Про освіту» (зі змінами) Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38–39. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
• Бахрушин В. Компетентності і результати навчання у нових стандартах вищої освіти. Освітня політика. URL: http://education-ua.org/ua/articles/702-kompetentnosti-i-rezultati-navchannya-u-novikh-standartakh-vishchoji-osviti
• Carnegie Mellon University, Eberly Center. URL: https://www.cmu.edu/teaching/
• Положення про розробку силабусів навчальних дисциплін. Вінницький національний аграрний університет, 2019. URL: https://vsau.org/assets/images/content/dokPDF/polozhennya-pro-sylabus.pdf
• European network for accreditation of engineering education (ENAEE) URL:https://www.enaee.eu/documents/
References
• Lukanska Anna. Rozvytok vyshchoi tekhnichnoi osvity ˗ pytannia natsionalnoi bezpeky [Development of higher technical education ˗ issues of national security]. Holos Ukrainy. 2018, 13 chervnia. http://www.golos.com.ua/article/304088
• Ishchenko R.M., Manko D.Yu. Vyshcha tekhnichna osvita v Kytai na suchasnomu etapi [Higher technical education in China at the present stage]. Aktualni problemy pedahohiky, psykholohii ta profesiinoi osvity. 2016. 1. S. 3–8. http://journals.uran.ua/apppfo/article/view/73334
• Іstorycheskaia еntsyklopedyia [Historical encyclopedia]. Moskva: Іzdatelstvo «Sovetskaia еntsyklopedyia», 1973–1982.
• Stanford Undergrad “What is a Syllabus? ” https://undergrad.stanford.edu/academic-planning/cardinal-compass/your-questions-answered/what-syllabus
• Natsionalne ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity [National Agency for Quality Assurance in Higher Education]. Hlosarii. https://undergrad.stanford.edu/academic-planning/cardinal-compass/your-questions-answered/what-syllabus
• Entsyklopediia osvity[Encyclopedia of Education] /za red. V. Kremenia. – Kyiv : Yurinkom Inter, 2008. ISBN 978 – 966 – 667 – 281 – 3. 542 s.
• Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine "On Education" ] (zi zminamy) Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR), 2017, 38–39. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
• Bakhrushyn V. Kompetentnosti i rezultaty navchannia u novykh standartakh vyshchoi osvity [Competences and learning outcomes in the new standards of higher education]. Osvitnia polityka. http://education-ua.org/ua/articles/702-kompetentnosti-i-rezultati-navchannya-u-novikh-standartakh-vishchoji-osviti
• Carnegie Mellon University, Eberly Center. https://www.cmu.edu/teaching/
• Polozhennia pro rozrobku sylabusiv navchalnykh dystsyplin [Regulations on the development of syllabuses of academic disciplines]. Vinnytskyi natsionalnyi ahrarnyi universytet, 2019. https://vsau.org/assets/images/content/dokPDF/polozhennya-pro-sylabus.pdf
• European network for accreditation of engineering education (ENAEE) https://www.enaee.eu/documents/
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.