Зміст, форми та методи формування соціальної відповідальності молоді
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.2.10Ключові слова:
відповідальність, педагогічні умови, соціальна відповідальність, соціальний проєкт, формування соціальної відповідальностіАнотація
У статті здійснено обґрунтування теоретико-методичних засад формування соціальної відповідальності молоді. Запропоновано визначення соціальної відповідальності як інтегративної якості особистості, що виступає показником та проявом її соціальної зрілості. Обґрунтовано, що соціальна відповідальність визначає поведінку особистості на основі усвідомлення соціальних норм, цінностей і самообмеження власних дій в соціумі. Акцентовано увагу на особистісному рівні прояву соціальної відповідальності, її визначено як схильність особистості дотримуватися в своїй поведінці загальноприйнятих у даному суспільстві соціальних норм, виконувати рольові обов’язки та її готовність дати звіт за свої
дії. Визначено особливості формування соціальної відповідальності студентів в умовах закладу вищої освіти. Ці особливості відображають спрямованість процесу формування соціальної відповідальності студентів на досягнення таких результатів: прагнення бути корисним для своєї родини, громади, країни, відповідальним за перспективи та результати професійного та особистісного становлення та розвитку; синергетичність соціально-виховних впливів соціокультурного, освітнього середовища громади, закладу освіти, системи соціально-педагогічної роботи тощо; формування активної, усвідомленої, соціально-схвальної cуб’єктної позиції щодо соціальної відповідальності молоді. Визначено педагогічні умови формування соціальної відповідальності молоді засобами проєктних технологій: удосконалення форм соціально-виховної роботи, збільшення частки форм, орієнтованих на усвідомлення та прийняття цінностей соціальної відповідальності; моделювання навчальних і виробничих ситуацій, пов’язаних з необхідністю соціально-відповідальних дій; застосування технологій проєктування з метою залучення студентів до соціально значущої діяльності. Розкрито зміст, форми та методи реалізації педагогічних умов ефективності процесу формування соціальної відповідальності молоді засобами проєктних технологій в освітній діяльності закладу вищої освіти. Деталізовано зміст формувального етапу експерименту, на якому в практику освітньої діяльності закладів вищої освіти було упроваджено програму соціально-виховної роботи зі студентами СВОД (соціальна відповідальність — особистісна діяльність), що передбачало різни форми, методи та засоби освітньої діяльності відповідно визначених умов.
Завантаження
Посилання
Entsyklopediia dlia fakhivtsiv sotsialnoi sfery. (2012). (Ed.) Prof. I. D. Zvierieva, Kyiv; Simferopol: Universum, 536 p. [in Ukrainian].
Liakh Viktor, Renata Vainola, Maryna Lekholetova. (2024). Technological principles of social projecting in the civil society organizations activities in Ukraine. Society. Integration. Education, Proceedings of the International Scientific Conference, May 24th, 2024, Volume I, Rēzekne, pp. 724–736 [in English]. https://journals23.rta.lv/index.php/SIE
Xi, Zechen, Khmiliar, Oleh, Krasnytska, Olha, Vainola, Renate, & Kravchenko Iryna (2020). Intensification of the educational process of higher educational institutions by tools of interactive technologies. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 2020, Vol. 13, № 32 [in English]. https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14955
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.