Формування Soft Skills у майбутніх фахівців фізичної культури та спорту як умова якісної професійної підготовки

Автор(и)

  • Тетяна Плачинда Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» https://orcid.org/0000-0002-2514-3644

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.2.9

Ключові слова:

м’які навички, майбутні фахівці фізичної культури та спорту, інтерактивні методи навчання, освітній процес, здобувачі вищої освіти

Анотація

Стаття висвітлює необхідність формування у майбутніх фахівців фізичної культури та спорту м’яких навичок (Soft Skills) з урахуванням специфіки професійної діяльності, ключовими аспектами якої є ефективна взаємодія з людьми, управління груповою динамікою, мотивація вихованців і спортсменів, прийняття рішень у складних ситуаціях тощо. У цьому контексті важливим є вдосконалення освітнього процесу з метою формування м’яких навичок, що є важливим завданням професійної підготовки майбутніх фахівців означеної галузі.

Проведений аналіз і систематизація наукових джерел переконує, що проблема формування Soft Skills є актуальною та потребує подальшого вивчення. Зазначається, що в українській науковій літературі для перекладу англійського поняття «Soft Skills» застосовуються терміни «м’які навички» та «гнучкі навички», які часто використовуються як синоніми. Також вченими досліджується поняття «метанавички», що акцентує увагу на навичках вищого рівня, які сприяють розвитку й управлінню іншими навичками.

З урахуванням специфіки професійної діяльності фахівців фізичної культури та спорту пропонується впроваджувати в освітній процес ЗВО інтерактивні методи навчання (тренінги, майстер-класи, ділові та рольові ігри, метод кейс-стаді, моделювання реальних професійних ситуацій, аналіз конкретних ситуацій тощо), які сприятимуть формуванню комунікативних, лідерських, командних навичок тощо, що є складовими Soft Skills. Розкривається роль і форми впровадження в освітній процес підготовки зазначених фахівців пропонованих методів навчання.
Висловлюється, що професійна підготовка майбутніх фахівців фізичної культури та спорту має базуватися не лише на отриманні професійних знань, а й на формуванні м’яких навичок (Soft Skills), які визначають конкурентоспроможність сучасного фахівця. Адже для фахівців галузі фізичної культури та спорту винятково важливо розвивати компетенції, що сприяють не лише професійному зростанню, а й успішній самореалізації. Означені фахівці повинні бути готовими до роботи в умовах динамічного середовища, ефективної комунікації з суб’єктами професійної діяльності та до прийняття зважених рішень у складних фахових ситуаціях.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Alieksieieva, H. M., & Pirkovets, S. M. (2025). Formuvannia Soft Skills u maibutnikh bakalavriv z profesiinoi osvity (tsyfrovi tekhnolohii) yak naukovo-pedahohichna problema [Formation of Soft Skills in Future Bachelors of Vocational Education (Digital Technologies) as a Scientific and Pedagogical Problem]. Pedahohichna Akademiia: naukovi zapysky, (14) [in Ukrainian]. https://doi.org/10.5281/zenodo.14955799

Barabash, V. A., Mytsenko, V. I., & Bondarenko, H. S. (2021). Formation of Soft Skills among Future Specialists in Information, Library and Archival Affairs. Academic Notes, Series: Pedagogical Sciences, (199), 82–87 [in English]. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-199-82-87.

Bohdan, Zh. B. (2023) Teoretychne obhruntuvannia modeli hnuchkykh navychok osobystosti suchasnoho fakhivtsia [Theoretical Justification of the Soft Skills Model of the Personality of the Modern Specialist]. Scientific Bulletin of Kherson State University, Series “Psychological Sciences”, 1, 20–30 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2023-1-3

Volobuieva T., Tselikova A., Muraviova I., & Bolokan I. (2022). Formuvannia Soft Skills na stadiiakh profesiinoho stanovlennia osobystosti [Soft Skills Formation at the Stages of Professional Personality]. Acta Paedagogica Volynienses, 1, 210–215 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/apv/2022.1.2.32

Horska, H. O., & Melnychuk, I. Ya. (2023). Psykholohichni umovy rozvytku Soft Skills maibutnikh spetsialistiv u protsesi profesiinoi pidhotovky [Psychological Conditions for the Development of Soft Skills of Future Specialists in the Process of Professional Training]. Naukovi zapysky. Seriia: Psykholohiia / Research Bulletin, Series “Psychology” (2), 15–22 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2023-2-2

Maksymets, O. (2024) Interaktyvni metody formuvannia Soft Skills maibutnikh fakhivtsiv pry vyvchenni movoznavchykh dystsyplin [Interactive Methods of Forming Soft Skills of Future Specialists when Studying Linguistics]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, Issue 73, Vol. 2, pp. 340–344 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.24919/2308-4863/73-2-52

Malenko, O. (2023) Hnuchki navychky (Soft Skells) u systemi kompetentnisno oriientovanoi vyshchoi/fakhovoi peredvyshchoi osvity [Soft Skills in the System of Competency-Based Higher/Vocational Pre-Higher Education]. Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu «Novyi naukovo-osvitnii prostir z ohliadu pidvyshchennia yakosti pidhotovky fakhivtsiv u zakladakh vyshchoi ta fakhovoi peredvyshchoi osvity», Rivne-Chernivtsi, pp. 34–37 [in Ukrainian]. https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/11387

Fendo, O. M. (2021) Soft skills: formuvannia ta rozvytok hnuchkykh metanavychok fakhivtsiv sfery upravlinnia [Soft Skills: formation and development of flexible meta-skills of management specialists]. Aktualni problemy v systemi osvity: zahalnoosvitnii zaklad serednoi osvity — douniversytetska pidhotovka — zaklad vyshchoi osvity, Kyiv: NAU, 1(2), pp. 816–824 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.18372/2786-5487.1.16672

Tsilyna, M. (2023). Formuvannia Soft Skills i kompetentsii u zdobuvachiv vyshchoi osvity yak pidgruntia adaptatsii maibutnikh fakhivtsiv do profesiinoi diialnosti [Formation of Soft Skills and Competencies Formation of Higher Education Recipients as an Adaptation Basis to Professional Activity of Future Specialists]. Ukrainskyi zhurnal z bibliotekoznavstva ta informatsiinykh nauk / Ukrainian Journal on Library and Information Science,(11), 156–166 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.31866/2616-7654.11.2023.282675

Chausov, I. A., & Briukhovetska, O. V. (2024) Vyznachennia i zmist poniattia «Soft‐Skills» maibutnikh fakhivtsiv [Definition and Content of the Concept of Future Specialists’ “Soft-Skills”]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity: zb. nauk. pr. Ser. Sotsialni ta povedinkovi nauky. Ser. Upravlinnia ta administruvanni, Т. 28, № 57, pp. 136–153 [in Ukrainian]. https://ojs.uem.edu.ua/index.php/spn/article/view/723

Yachmenyk, M., Kornus, O., Braslavska, O., & Rozhi, I. (2022). Osoblyvosti formuvannia «Soft Skills» u zdobuvachiv vyshchoi osvity v umovakh pedahohichnoho zakladu vyshchoi osvity [Peculiarities of the formation Features of «Soft Skills» Formation in Higher Education Students in the Conditions of the Higher Education Pedagogical Institution]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, 2, pp. 16–25 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2022.262819

Mindell, A. (1994). Metaskills: The Spiritual Art of Therapy. Tempe, Arizona: New Falcon Publications, 368 p. [in English].

Rudyshyn, S. D., Kononenko, T. V., Khrolenko, M. V., Konenko, V. S., & Merdov, S. P. (2021). Basic Soft Skills as an Integral Component of Student Competitiveness: Case of Higher Education in Ukraine. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, Vol. 11, Issue 1, Special Issue XVI, pp. 23–28 [in English]. https://rep.dnuvs.ukr.education/handle/123456789/653

Spencer, E., & Lucas, B. (2021) Meta-Skills: Best practices in work-based learning. A literature review. 72 p. [in English]. https://surl.li/jqlhla

Downloads


Переглядів анотації: 31

Опубліковано

2025-07-22

Як цитувати

[1]
Т. Плачинда, «Формування Soft Skills у майбутніх фахівців фізичної культури та спорту як умова якісної професійної підготовки», OD, вип. 49, вип. 2, с. 94–101, Лип 2025.

Номер

Розділ

Теорія і практика професійної освіти