Імплементація методів фортепіанного навчання у фахову підготовку студентів-вокалістів
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.1.9Ключові слова:
студент-вокаліст, фахова підготовка, університетська освіта, фортепіанний клас, методи фортепіанного навчання, навички і прийоми піаністаАнотація
У статті науково обґрунтовано роль фортепіано у фаховій підготовці студентів-вокалістів в університеті та доведено доцільність застосування піаністичних методів і прийомів у вокально-освітній практиці. Проаналізовано наукову та навчально-методичну літературу з фахової підготовки студентів університету у фортепіанному та вокальному класах. Виявлено малодосліджені аспекти цієї наукової проблеми та окреслено завдання щодо їх теоретичного обґрунтування і практичного впровадження в освітній процес. Визначено методи наукового дослідження, застосування яких забезпечує різнобічне розкриття обраної теми. Розкрито специфіку навчання вокалістів у класі фортепіано. Проаналізовано базові положення викладання фортепіано в системі університетської освіти. Охарактеризовано теоретичний та практичний аспекти освітньої діяльності студентів у фортепіанному класі. Здійснено порівняння завдань фортепіанної підготовки студентів-інструменталістів та студентів-вокалістів. Окреслено фахові функції викладача музичного інструмента в університеті (навчальну, розвивальну, виховну, художньо-творчу, науково-методичну). Доведено необхідність ознайомлення викладачів фортепіано із змістом вокальної підготовки студентів з метою виявлення тих видів навчальної роботи, які потребують застосування піаністичних навичок і специфічних прийомів гри. Визначено аспекти, які мають урахувати викладачі для мотивації студентів-вокалістів та професійного спрямування їх фортепіанної підготовки. Аргументовано необхідність міждисциплінарної взаємодії у формуванні фахових компетентностей студентів-вокалістів у фортепіанному класі. Наведено приклади застосування піаністичних умінь у виконанні на фортепіано вокальних вправ, які потребують залучення знань з музично-теоретичних дисциплін. Структуровано методи фортепіанного навчання студентів спеціальності «Сольний спів» та визначено їх педагогічне призначення. Констатовано, що заняття студентів-вокалістів у фортепіанному класі забезпечують імплементацію піаністичних навичок і прийомів у практику вокального навчання.
Завантаження
Посилання
Harkusha, L., Ekonomova, O., Butenko, T. (2022). Formy ta metody fakhovoi pidhotovky studentiv universytetu u klasi spetsialnoho instrumentu (fortepiano) [Forms and methods of professional training of university students in the class of a special instrument (piano)]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. Vyp. 53. Т. 1, ss. 277–283. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/53-1-40 [in Ukrainian].
Kyshakevych, B. Yu., Kyshakevych, S. V., Stets, H. V. (2024). Suchasni tendentsii tsyfrovizatsii muzychnoi osvity [Current trends in the digitalization of music education]. Akademichni vizii. Vyp. 27. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10605176 [in Ukrainian].
Makarova, E., Yakovenko, V. (2010). Vpravy ta vokalizy [Exercises and vocalizations] : navchalno-metodychnyi posibnyk / Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. Kyiv. [in Ukrainian].
Ovcharenko, N. A. (2006). Osnovy vokalnoi metodyky [Fundamentals of vocal methodology] : naukovo-metodychnyi posibnyk. Kryvyi Rih : Vydavnychyi dim. ISBN 966-7997-96-0 [in Ukrainian].
Osvitnio-profesiina prohrama 025.00.02 «Solnyi spiv» (2021). [Educational and professional program 025.00.02 «Solo Singing»] pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity. Haluz znan 02 «Kultura i mystetstvo», spetsialnist 025 «Muzychne mystetstvo», kvalifikatsiia «Bakalavr muzychnoho mystetstva» / Kyivskyi un t im. B. Grinchenka. Kyiv. [in Ukrainian].
Pliachenko, T. M. (2005). Metodyka vykladannia vokalu [Methods of teaching vocals] : navchalno-metodychnyi posibnyk. Kirovohrad : KDPU. [in Ukrainian].
Pliachenko, T. M. (2014). Naukovi zasady vykladannia osnovnoho muzychnoho instrumenta v umovakh universytetskoi osvity [Scientific principles of teaching the main musical instrument in the conditions of university education]. Ars musicae: muzychno-osvitolohichnyi dyskurs. № 1, ss. 9–13 [in Ukrainian].
Tsymbal, K., Tsymbal, S. (2023). Tsyfrovi muzychni instrumenty u profesiinii pidhotovtsi studentiv-pianistiv v universyteti [Digital musical instruments in the professional training of piano students at the university]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. Vyp. 61. T. 3, ss. 266–273. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/61-3-4 [in Ukrainian].
Shramko, O. I. (2008). Osnovnyi muzychnyi instrument: alhorytmy metodyky [Basic musical instrument: algorithms of methodology] : navch.-metod. posibnyk. Kryvyi Rih : Vydavnychyi dim. ISBN 978-966-2915-55-6 [in Ukrainian].
Bengtsson, S. L. & Ullen, F. (2006). Dissociation between melodic and rhythmic processing during piano performance from musical scores. NeuroImage. March 2006, Vol. 30. Issue 1. pp. 272–284. DOI: https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2005.09.019 [in English].
Piano Skills for Singers: Empowering Vocalists at the Keyboard: Article (2022) / Piano & Voice with Brenda. URL: https://pianoandvoicewithbrenda.com/piano-skills-for-singers-article/ [in English].
Stokes, B. E. (2021). What Piano Skills do Singers Need? / Piano & Voice with Brenda. URL: https://pianoandvoicewithbrenda.com/wp-content/uploads/2021/08/What-Piano-Skills-Do-Singers-Need-Piano-and-Voice-with-Brenda.pdf [in English].
Vilar, J.M.P. & Grau, L.V. (2020). Vocal Piano Accompaniment: A Constant Research Towards Emancipation. English Language, Literature & Culture. 5 (1), pp. 13–24. DOI: https://doi.org/10.11648/j.ellc.20200501.12 [in English].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.