Основні принципи роботи над творами церковної музики на заняттях студентського хорового колективу

Автор(и)

  • Анна Кифенко Фаховий коледж «Універсум» Київського столичного університету імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0001-7996-1768
  • Дана Сопова Фаховий коледж «Універсум» Київського столичного університету імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0002-0814-6667
  • Христина Голян Фаховий коледж «Універсум» Київського столичного університету імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0009-0008-4891-6794

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.4.9

Ключові слова:

стрій, ансамбль, Біблійний текст, студентський хоровий колектив, церковна хорова музика, емоційна стриманість, молитовність

Анотація

У статті проаналізовано основні принципи  роботи над творами церковної музики на заняттях студентського хорового колективу, а саме: принцип домінуючої ролі слова і підпорядкованого значення музики в духовних піснеспівах, що заключається у теологічному розумінні смислу Біблійного тексту та професійному донесенні його до слухача; принцип строю, ансамблевої узгодженості та емоційної стриманості в співі, - базується на чистоті інтонування, ансамблевій узгодженості усіх елементів хорової звучності, емоційній статиці, змісті церковних піснеспівів; принцип єдності співацького і духовно-морального виховання та навчання, заключається у формуванні моральних,  релігійних, емпатійних якостей особистості через спів  церковних творів, які  несуть внутрішній спокій, гармонію, умиротворення, що підтверджується святими отцями Церкви - Василієм Великим, Іоанном Златоустом, Афанісієм Великим, блаженним Августином; харизматичний принцип, ґрунтується на понятті «харизма», що означає виняткову обдарованість в певній сфері, включаючи музичні, вокально-хорові здібності, кращі якості лідера-організатора, керівника студентського хорового колективу.

Дані емпіричного дослідження показують, що церковна хорова музика як феномен національної культури зорієнтована на абсолютно духовні цінності, зверненні до  внутрішнього духовного світу людини, осмисленні земного буття, зосередженості на самодисциплінованості, самоаналізі почуттів та думок. Наголошено на тому, що церковна хорова музика є високоморальним, дидактичним пластом, Біблійний сюжет тексту хорових творів несе у собі виховний потенціал (етос), комплекс духовно-моральних ідей. Церковний спів, на відміну від інших видів мистецтва, є носієм найвищої духовності та моралі. Спів церковних творів сприяє розвитку вокально-творчих  навичок: музично-слухової активності, вокального слуху, гостроти інтонування, ритму, дикції, пам’яті, почуттю ансамблю тощо.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Антоненко М. М. Духовна музика православної традиції в творчості сучасних українських композиторів: традиції та трансформації. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського : науковий журнал. № 1 (46). Київ : Вид-во НМАУ, 2020. С. 78–88.

Баранюк, І. Г. (2022). Василь Сухомлинський про мистецтво слова вчителя та проблеми сучасної педагогічної комунікації. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 83-89.

Диякон Дмитро Болгарський. Божесвенна Літургія: Навч. Посібник. –К., 2014. – 536с.

Марач О.М. Український звуковий ідеал в художній лабораторії хорової творчості. Музичне мистецтво XXI століття – Історія, теорія, практика: збірник наукових праць Інституту музичного мистецтва Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич – Кельце – Каунас – Алмати, 2016. С. 175- 180. 176].

Маріо Р. Виховання молоді засобами православної духовної музики у закладах освіти України (кінець ХІХ – поч. ХХ століть): автореф. дис.на здоб.наук.ступ. канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / М. Д. Маріо: Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. — Харків, 2000. – 19 с.

Повне зібрання творінь святителя Іоана Золотоустого / пер. укр. мовою канд. богослов’я, протоієрея Михайла Марусяка. Київ: Видання Київської Патріархії Української Православної Церкві Київського Патріархату, 2010. Т. 5. Кн. 1.

Шпак Г. С. Ангелогласся як основа хорового співу східнослов’янської традиції та хорової спадщини К. Пігрова. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2023. № 3. С. 218–224.

Tkach, M., Oleksiuk, O., Kosinska, N., Kyfenko, A. (2022). Posnonclassical Practices in the Content of Higher Art Education. Journal of Higher Education Theory and Practice. 22 (6), 206 – 214.

Innovative Model of Communicative Practices Journal of History Culture and Art Research: О.М. Олексюк, Л.А. Бондаренко, А.С. Маєвська, Н.Л.Косінська (2019) 8 (2). с. 244-252. ISSN 2147-0626

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

[1]
А. Кифенко, Д. Сопова, і Х. Голян, «Основні принципи роботи над творами церковної музики на заняттях студентського хорового колективу», OD, вип. 47, вип. 4, Груд 2024.

Номер

Розділ

Теорія і практика професійної освіти