Основні принципи роботи над творами церковної музики на заняттях студентського хорового колективу
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.4.9Ключові слова:
стрій, ансамбль, Біблійний текст, студентський хоровий колектив, церковна хорова музика, емоційна стриманість, молитовністьАнотація
У статті проаналізовано основні принципи роботи над творами церковної музики на заняттях студентського хорового колективу, а саме: принцип домінуючої ролі слова і підпорядкованого значення музики в духовних піснеспівах, що заключається у теологічному розумінні смислу Біблійного тексту та професійному донесенні його до слухача; принцип строю, ансамблевої узгодженості та емоційної стриманості в співі, - базується на чистоті інтонування, ансамблевій узгодженості усіх елементів хорової звучності, емоційній статиці, змісті церковних піснеспівів; принцип єдності співацького і духовно-морального виховання та навчання, заключається у формуванні моральних, релігійних, емпатійних якостей особистості через спів церковних творів, які несуть внутрішній спокій, гармонію, умиротворення, що підтверджується святими отцями Церкви - Василієм Великим, Іоанном Златоустом, Афанісієм Великим, блаженним Августином; харизматичний принцип, ґрунтується на понятті «харизма», що означає виняткову обдарованість в певній сфері, включаючи музичні, вокально-хорові здібності, кращі якості лідера-організатора, керівника студентського хорового колективу.
Дані емпіричного дослідження показують, що церковна хорова музика як феномен національної культури зорієнтована на абсолютно духовні цінності, зверненні до внутрішнього духовного світу людини, осмисленні земного буття, зосередженості на самодисциплінованості, самоаналізі почуттів та думок. Наголошено на тому, що церковна хорова музика є високоморальним, дидактичним пластом, Біблійний сюжет тексту хорових творів несе у собі виховний потенціал (етос), комплекс духовно-моральних ідей. Церковний спів, на відміну від інших видів мистецтва, є носієм найвищої духовності та моралі. Спів церковних творів сприяє розвитку вокально-творчих навичок: музично-слухової активності, вокального слуху, гостроти інтонування, ритму, дикції, пам’яті, почуттю ансамблю тощо.
Завантаження
Посилання
Antonenko, M. M. (2020). Pravoslavna dukhovna muzyka u tvorchosti suchasnykh ukrainskykh kompozytoriv: tradytsii ta transformatsii [Orthodox Sacred Music in the Works of Modern Ukrainian Composers: Traditions and Transformations]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho / Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 2020, No. 1(46), Kyiv: UNTAM Chaikovsky, 78–88 [in Ukrainian].
Baraniuk, I. H. (2022). Vasyl Sukhomlynskyi pro mystetstvo slova vcytelia ta problemy suchasnoi komunikatsii [Vasyl Sukhomlynsky on the Art of the teachers Speech and the Problems od Modern Pedagogical Communication]. Naukovi zapysky, Seriia: Pedahohichni nauky, 207, 83–89 [in Ukrainian].
Dyiakon Dmytro Bolharskyi (2014). Bozhesvenna Liturhiia: navchalnyi posibnyk. Kyiv, 536 [in Ukrainian].
Marach, O. M (2016). Ukrainskyi zvukovyi ideal v khudozhnii laboratorii khorovoi tvorchosti. Muzychne mystetstvo XXI stolittia — Istoriia, teoriia, praktyka: zbirnyk naukovykh prats Instytutu muzychnoho mystetstva Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. Drohobych — Keltse — Kaunas — Almaty, 175–180 [in Ukrainian].
Mario, R. (2000). Vykhovannia molodi zasobamy pravoslavnoi dukhovnoi muzyky u zakladakh osvity Ukrainy (kinets XIX — poch. XX stolit): avtoref. dys. na zdob. nauk. stup. kand. ped. nauk: spets. 13.00.01 «Zahalna pedahohika ta istoriia pedahohiky», Khark. derzh. ped. un-t im. H. S. Skovorody, Kharkiv, 19 [in Ukrainian].
Povne zibrannia tvoriv sviatytelia Ioana Zolotoustoho. (2010). Per. ukr. movoiu kand. bohoslovia, protoiiereia Mykhaila Marusiaka, Kyiv: Vydannia Kyivskoi Patriarkhii Ukrainskoi Pravoslavnoi Tserkvi Kyivskoho Patriarkhatu, T. 5. Kn. 1 [in Ukrainian].
Shpak, G. (2023). Anhelohlassia yak osnova khorovoho spivu skhidnoslovianskoi tradytsii ta khorovoi spadshchyny K. Pihrova [Аngel Singing as the Basis of Choral Singing of the East Slavic Tradition and Choral Heritage of K. Pigrov]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 3, 2023, 218–224 [in Ukrainian].
Tkach, M., Oleksiuk, O., Kosinska, N., Kyfenko, A. (2022). Posnonclassical Practices in the Content of Higher Art Education. Journal of Higher Education Theory and Practice, 22(6), 206–214 [in English].
Oleksiuk, O., Bondarenko, L., Cherkasov, V., Kosinska, N. & Maievska, A. (2019). Innovative Model of Communicative Practices. Journal of History Culture and Art Research, 8(2), 2019, рр. 244–252, ISSN 2147- 0626 [in English].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.