Аналіз іноземного досвіду застосування технологій навчання у співпраці для професійної підготовки майбутніх ІТ-фахівців у закладах вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.1.3Ключові слова:
колаборативне навчання, колаборативне навчання з комп’ютерною підтримкою, робота у групах, взаємонавчання, ефективність навчання, здобувачі вищої освіти, науково-педагогічні працівникиАнотація
У статті розглядається навчання у співпраці як технологія, що має високий освітній потенціал для професійної підготовки майбутніх ІТ-фахівців. Сутність технології полягає в тому, що студенти не лише працюють разом над створенням певного продукту, а й навчаються та навчають одне одного. Мета дослідження: проаналізувати дослідження закордонних науковців щодо застосування технологій навчання у співпраці у процесі професійної підготовки майбутніх ІТ-фахівців у закладах
вищої освіти з метою формування в них професійних компетентностей та соціальних навичок. Для її досягнення проведено пошук та відбір наукових публікацій, аналіз відібраних наукових публікацій, узагальнення та систематизація інформації, формулювання висновків. У процесі бібліометричного аналізу використано програмний засіб VOSviewer для побудови мапи взаємозв’язків ключових слів. На першому етапі було проведено пошук публікацій у наукометричній реферативній базі
даних Scopus. Аналіз отриманих результатів показав, що перші публікації з цих питань з’явилися в 90-х роках ХХ сторіччя, протягом останніх 10 років інтерес до них залишається стабільним. Також побудовано мапи взаємозв’язків ключових слів у публікаціях. На другому етапі проаналізовано зміст обраних статей для вивчення досвіду закордонних науковців з таких аспектів організації колаборативного навчання майбутніх ІТ-фахівців: комп’ютерна підтримка колаборативного навчання, оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти, формування окремих здатностей у студентів, керування процесом навчальної співпраці та надання підтримки студентам, планування колаборативного навчання. Встановлено, що методичні характеристики навчання у співпраці обумовлюють його ефективність як для формування професійних умінь і навичок, так і для розвитку соціальних навичок. Водночас планування, реалізація та рефлексія колаборативного навчання вимагають суттєвих витрат часу і зусиль від викладачів, що призводить до зниження уваги до контролю і підтримки діяльності груп і зменшує можливий позитивний ефект. З огляду на це багато наукових розвідок спрямовані на розроблення методологічних фреймворків та комп’ютерних засобів для підтримки діяльності викладачів і здобувачів освіти.
Завантаження
Посилання
Volkova, N. P. (2018). Interaktyvni tekhnolohii navchannia u vyshchii shkoli [Interactive Learning Technologies in Higher Education]. Teaching and methodical manual, Dnipro: Alfred Nobel University [in Ukrainian].
Mintii, I. S., Vakaliuk, T. A., & Tkachenko, V. A. (2024). Vykorystannia servisu VOSviewer u naukovii diialnosti [Use of the VOSviewer Service in Scientific Activities]. Innovative Pedagogy, (75), 279–285 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/75.54
Arnold, O., Golchert, S., Rennert, M., & Jantke, K. P. (2023). Interactive Collaborative Learning with Explainable Artificial Intelligence. In Auer, M. E., Pachatz, W., Rüütmann, T. (Eds.) Learning in the Age of Digital and Green Transition (ICL 2022), Lecture Notes in Networks and Systems, Vol. 633 (pp. 13–24). Springer, Cham [in English]. https://doi.org/10.1007/978-3-031-26876-2_2
Arroyo, Y., Molina, A. I., Redondo, M. A., & Gallardo, J. (2021). Learn-CIAM: A Model-Driven Approach for the Development of Collaborative Learning Tools. Applied Sciences, 11(6), 2554 [in English]. https://doi.org/10.3390/app11062554
Babo, R., Fitas, R., & Suhonen, J. (2024). WebAVALIA: analysis of students’ opinions and experiences using an e-assessment tool in collaborative learning. Education and Information Technologies, 29, 10677–10705 [in English]. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12220-7
Babo, R., Suhonen, J. T., & Tukiainen, M. (2020). Improving Workgroup Assessment with WebAVALIA: The Concept, Framework and First Results. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 19, 157–184 [in English]. https://doi.org/10.28945/4627
Chen, H., Fong, M. M., Herman, G. L., & Silva, M. (2023). Student Autonomy in Collaborative Learning: Effects of meeting time and team consistency. In 2023 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), College Station, TX, USA (pp. 1–9) [in English]. https://doi.org/10.1109/FIE58773.2023.10343523
Colin, J., Hoarau, S., Declercq, C., & Broisin, J. (2024). Design and Evaluation of a Web-based Distributed Pair Programming Tool for Novice Programmers. In Proceedings of the 2024 on Innovation and Technology in Computer Science Education, V. 1 (ITiCSE 2024) (pp. 527–533), Association for Computing Machinery, New York, NY, USA [in English]. https://doi.org/10.1145/3649217.3653571
Daungcharone, K., Thongkoo, K., & Panjaburee, P. (2024). Integrating Thinking Process Model Technique with Online Collaborative Learning to Promote Programming Logical Thinking. International Journal of Information and Education Technology, 14(3), 501–509 [in English]. https://doi.org/10.18178/ijiet.2024.14.3.2071
de Jesus, Â. M., & Silveira, I. F. (2022). A Collaborative Learning Framework for Computational Thinking Development through Game Programming. Informatics in Education, 21(2), 253–281 [in English]. https://doi.org/10.15388/infedu.2022.14
Difference Between Collaborative Learning and Cooperative Learning. (Aug 21, 2023). Testbook.com [in English]. https://testbook.com/key-differences/difference-between-collaborative-learning-and-cooperative-learning
Durak, H. Y. (2024). Feedforward- or Feedback-based Group Regulation Guidance in Collaborative Groups. Journal of Computer Assisted Learning, 40(2), 410–436 [in English]. https://doi.org/10.1111/jcal.12887
Hawlitschek, A., Berndt, S., & Schulz, S. (2021). Towards a Framework of Planning Collaborative Learning Scenarios in Computer Science. In Proceedings of the 21st Koli Calling International Conference on Computing Education Research (Koli Calling ‘21), Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 24, 1–5 [in English]. https://doi.org/10.1145/3488042.3488044
Lai, C.-L. (2021). Effects of the group-regulation promotion approach on students’ individual and collaborative learning performance, perceptions of regulation and regulation behaviours in project-based tasks. British Journal of Educational Technology, 52, 2278–2298 [in English]. https://doi.org/10.1111/bjet.13138
Martins, J., Gonçalves, R., & Branco, F. (2024). A Bibliometric Analysis and Visualization of e-learning Adoption Using VOSviewer. Universal Access in the Information Society, 23, 1177–1191 [in English]. https://doi.org/10.1007/s10209-022-00953-0
Maryanti, R., Nandiyanto, A. B. D., Hufad, A., Sunardi, S., Al Husaeni, D. N., & Al Husaeni, D. F. (2023). A Computational Bibliometric Analysis of Science Education Research Using Vosviewer. Journal of Engineering Science and Technology, 18(1), 301–309 [in English]. https://jestec.taylors.edu.my/Vol18Issue1February2023/18_1_20.pdf
Murphy, C. (2015). Cooperative Learning. In Gunstone R. (Ed.). Encyclopedia of Science Education (p. 236), Springer Science+Business Media Dordrecht [in English].
O’Neill, S. I., & Mooney, A. (2023). Introducing a Collaborative Learning Strategy in a Hybrid and Traditional Laboratory for Undergraduate Computer Science Students. In Proceedings of the Ninth International Conference
on Higher Education Advances (HEAd’23) (pp. 229–236) [in English].http://doi.org/10.4995/HEAd23.2023.16339
Panitz, T. (1996). A Definition of Collaborative vs Cooperative Learning. Deliberations [in English]. http://colccti.colfinder.org/sites/default/files/a_definition_of_collaborative_vs_cooperative_learning.pdf
Schulz, S., Berndt, S., & Hawlitschek, A. (2022). Exploring students’ and lecturers’ views on collaboration and cooperation in computer science courses — a qualitative analysis. Computer Science Education, 33(3), 318–341 [in English]. https://doi.org/10.1080/08993408.2021.2022361
Standl, B., Kühn, T., & Schlomske-Bodenstein, N. (2021). Student-Collaboration in Online Computer Science Courses — An Explorative Case Study. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP), 11(5), 87–104 [in English]. https://doi.org/10.3991/ijep.v11i5.22413
van Eck, N. J., & Waltman, L. (2010). Software Survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics, 84, 523–538 [in English]. https://doi.org/10.1007/s11192-009-0146-3
Xu, F., & Correia, A.-P. (2024). Adopting Distributed Pair Programming as an Effective Team Learning Activity: A systematic review. Journal of Computing in Higher Education, 36, 320–349 [in English]. https://doi.org/10.1007/s12528-023-09356-3
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.