Сучасний стан вивчення проблеми формування професійної ідентичності майбутніх ІТ-фахівців
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.4.2Ключові слова:
особистість, ІТ-фахівець, професійна підготовка, професійне самовизначення, професіоналізм, заклад вищої освітиАнотація
У статті розглядається професійна ідентичність – психологічне утворення, яке має важливе значення для забезпечення якості життя, психічного благополуччя, професійної самореалізації та соціальної успішності особистості. Мета даного матеріалу полягає у вивченні наукових поглядів на професійну ідентичність особистості та визначенні основних особливостей цього феномену, значущих для формування професійної ідентичності майбутніх ІТ-фахівців у процесі професійної підготовки в закладах вищої освіти. Для її реалізації застосовано добір наукових джерел, теоретичний аналіз наукових підходів до проблеми професійної ідентичності, узагальнення, систематизація теоретичного матеріалу, формулювання висновків. У статті представлено результати аналізу наукових праць українських дослідників. Показано, що переважна увага приділяється становленню професійної ідентичності особистості у професіях типу «людина-людина», особливості її формування в межах професій «людина-техніка» досліджено недостатньо. Наведено низку визначень професійної ідентичності, погляди на її структуру, фактори впливу та показники сформованості. Науковці наголошують, що професійна ідентичність має особистісний і соціальний компоненти, формується під впливом багатьох факторів у процесі комунікативної, навчальної, професійно-практичної та рефлексивної діяльності. Проведений аналіз дозволив зробити деякі теоретичні припущення. Зокрема, професійну ідентичність майбутнього ІТ-фахівця можна розглядати як психологічне утворення, що поєднує когнітивні, мотиваційні, поведінкові та ціннісні характеристики особистості, забезпечує її професійне самовизначення та професійну самореалізацію у процесі навчання та подальшої професійної діяльності в галузі інформаційних технологій. Вона включає усвідомлення себе ІТ-фахівцем, здатним ефективно виконувати виробничі завдання, та членом професійної ІТ-спільноти. У структурі професійної ідентичності майбутнього ІТ-фахівця можна виділити такі компоненти: когнітивний, мотиваційно-ціннісний, емоційно-вольовий, діяльнісний, рефлексивний. Становлення професійної ідентичності ІТ-фахівця відбувається впродовж професійної підготовки за освітніми програмами відповідних спеціальностей, а подальший розвиток у процесі професійної діяльності.
Завантаження
Посилання
Andrushko, Ya. S. (2016). Psychological protections in the structure of the professional identity of the future employee of internal affairs bodies: monograph. Lviv, LvDUVS.
Atroshchenko, T. O. (2021). Scientific Projections of the Phenomenon of Professional Identity of Future Educators. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: “Pedagogy. Social Work”, 1(48), 15–18 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.15-18
Havryliuk, N. M. (2020). Henezys psykholoho-pedahohichnoho poniattia «profesiina identychnist» [Genesis of the Psychological-Pedagogical Concept “professional identity”]. Alfred Nobel University Journal of Pedagogy and Psychology, 1(19), 18–26 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32342/2522-4115-2020-1-19-2
Kalyniuk, N. M. (2019). Professional Identity as a Scientific Problem. Pedagogical Sciences, (89), 33–38 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2019-89-6
Kyrychenko, V. V. (2014). Stanovlennia osobystisnoi identychnosti u protsesi profesiynoi adaptatsii [Formation of Personal Identity in the Process of Professional Adaptation]. (PhD thesis). G. S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].
Kopochynska, Yu. (2020). Formation of Professional Identity of Future Specialists in Physical Therapy, Occupational Therapy in Institutions of Higher Education: Theory and Methodology. Monograph, Kyiv, FOP Khalikov R. Kh. [in Ukrainian].
Libanova, E. M., Hladun, O. M., Lisogor, L. S. et al (2013). Vymiryuvannia yakosti zhyttia v Ukraini [Measuring the Quality of Life in Ukraine]. Analytical report, Kyiv, 48 p. [in Ukrainian].
Lviv IT Cluster. (2023). IT Research Ukraine 2023: Adaptability and resilience amidst war. [in Ukrainian]. https://itcluster.lviv.ua/wp-content/uploads/2023/12/it-research-ukraine-2023-public-ua.pdf
Ostapiovskyi, O. I. (2020). Profesiina identychnist osobystosti: zmist ta pidkhody vyvchennia [Professional Identity in the Formation of Personality]. Pedahohichnyi poshuk, (3), 14–16 [in Ukrainian].
Prib, H. A., & Beheza, L. E. (2020). Theoretical Background of the Personality Professional Identity Model. Problems of Modern Psychology, 1(17), 95–100 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2020-1-10
Radzimovska, O. V. (2009). Profesiina identychnist osobystosti ta yii formuvannia v yunatskomy vitsi [Professional Identity of the Individual and Its Formation in Youth]. Problemy suchasnoi psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Kamianets–Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka, Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy, (5), 390–400 [in Ukrainian].
Radzimovska, O. V. (2017). Psykholohichni chynnyky rozvytku profesiinoi identychnosti uchniv profesiinotekhnichnykh navchalnykh zakladiv [Psychological Factors in the Development of the Professional Identity of students of Vocational and Technical Education Institutions]. (PhD thesis), Institute of Pedagogical Education and Adult Education of National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].
Razumna, A. (2018). Management of Forming Normative Professional Identity of Future Medicines. Theory and Practice of Social Systems Management, (1), 26–37 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.20998/2078-7782.2018.1.03
Romanyshyna, O. Ya. (2016). Teoretychni i metodychni osnovy formuvannia profesiinoi identychnosti maibutnikh uchyteliv za dopomohoiu informatsiynykh tekhnolohii [Theoretical and methodological foundations of the formation of the professional identity of future teachers by means of information technologies]. (Doctor of Pedagogical Sciences thesis), Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ternopil [in Ukrainian].
Troyan, H. V. (2018). The Concept of Professional Identity of the Future Teacher in domestic and Foreign Countries Physiology and Pedagogical Disclosures. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, (51), 407–411 [in Ukrainian].
Tserkovna, O. M. (2024). The role of Psychological Factors in the Occurrence of Emotional Burnout of IT Workers. In H. A. Prib & L. Ye. Beheza (Eds.), Mental Health of the Individual and the Organization, collective monograph (pp. 392–397), Academy of Labour, Social Relations and Tourism, Kyiv [in Ukrainian].
Shamlian, K. (2008). Profesiina identychnist osobystosti Professional Identity of the Individual]. Sotsiohumanitarni problemy liudyny, (3), 137–142 [in Ukrainian].
Fitzgerald, A. (2020). Professional Identity: A concept analysis. Nursing Forum, 1–26 [in English]. https://doi.org/10.1111/nuf.12450
Große-bölting, G., Gerstenberger, D., Gildehaus, L., Mühling, A., & Schulte, C. (2023). Identity in Higher Computer Education Research: A Systematic Literature Review. ACM Transactions on Computing Education, 23(3), 35 [in English]. https://doi.org/10.1145/3606707
Santhosh, M. E., Siby, N., Sellami, A., Bhadra, J., & Ahmad, Z. (2024). Enriching computing identity frameworks: integrating current constructs and unveiling new dimensions for today’s tech-savvy world — a systematic review. Frontiers in Education, 9 [in English]. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1366906
Taheri, M., Ross, M. S., Hazari, Z., Weiss, M. A., Georgiopoulos, M., Christensen, K., Solis, T., Chari, D., & Taheri, Z. (2019, June). Exploring Computing Identity and Persistence Across Multiple Groups Using Structural Equation Modeling. Paper presented at 2019 ASEE Annual Conference & Exposition, Tampa, Florida [in English]. https://par.nsf.gov/servlets/purl/10119473
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.