Проблеми навчання програмуванню здобувачів освіти закладів загальної середньої освіти та вирішення їх за допомогою відкритого освітнього ресурсу
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.4.1Ключові слова:
компетентнісний підхід, мета освіти, алгоритмічне мислення, подійно та об’єктно орієнтоване програмування, відкриті освітні ресурсиАнотація
Глобалізація світової економіки на тлі зростання ролі комп’ютерних технологій ставить перед освітою нові завдання, одне з яких — навчання програмування здобувачів освіти закладів загальної середньої
освіти. У статті висвітлено проблеми, пов’язані з таким навчанням. Обґрунтовано важливість при
вивченні інформатики робити наголос на вивченні основ створення, а не лише використання, програмних продуктів. У межах компетентнісного підходу проаналізовано проблему відсутності у більшості
закладів загальної середньої освіти передумов успішного вивчення природничо-математичних дисциплін
взагалі й навчання програмування зокрема. Проаналізовано причину низької мотивації до навчання програмування здобувачів освіти закладів загальної середньої освіти внаслідок відірваності процесу навчання від потреб ринку інформаційних технологій. У тому числі й щодо вибору програмного забезпечення,
і щодо можливості перемикання між різними його видами. Пояснено причини неготовності більшості
учителів до якісного навчання програмування. Подано результати дослідження ставлення вчителів
до розглянутих проблем. Ці дані дають змогу зробити висновок про уявлення вчителів щодо послідовності опанування процедурним та об’єктно орієнтованим програмуванням, можливостей навчати формулювання алгоритмів. Виявлено незадоволення наявним навчально-методичним забезпеченням переважної більшості вчителів. Досліджено ставлення вчителів до опанування мов програмування, актуального для сучасної індустрії програмного забезпечення. Запропоновано комплексне рішення тих проблем,
які можна подолати у межах навчання інформатики, що полягає у використанні відкритих навчальних
ресурсів з високими вимогами до якості контенту. Подано посилання на приклад завершеного проєкту
навчально-методичного забезпечення вивчення інформаційних технологій виключно на основі вільно поширюваного програмного забезпечення та поточного проєкту вивчення основ програмування з використанням різних середовищ програмування. Усі запропоновані підходи не прив’язані жорстко до системи
освіти в Україні. Тому цей досвід легко поширити й на інші країни, і (у разі потреби) на інші дисципліни.
Завантаження
Посилання
Bazurin, V. M. (2017). Seredovyshcha prohramuvannia yak zasib navchannia uchniv osnov prohramuvannia [Programming Environments as a Means of Teaching Pupils to Programming Basics]. Information Technologies and Learning Tools, 59(3), 13–27 [in Ukrainian]. http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v59i3.1601
Zhaldak, M. I. (2010). Informatyka — fundamentalna naukova dystsyplina [Informatics as Fundamental Scientific Discipline]. Computer in School and Family, 2, 39–43 [in Ukrainian].
Rudyk, O. B. (2020). Vymohy do navchalno-metodychnoho zabezpechennia dystantsiinoho ta zmishanoho navchannia informatytsi [Requirements for Educational and Methodological Support of Distance and Mixed Learning of Informatics] [in Ukrainian]. http://www.kievoit.ippo.kubg.edu.ua/kievoit/course/2020add.html
Rudyk, O. B. (2018). Vidkryti osvitni resursy u rozviazanni nahalnykh problem transformatsii zmistu osvity [Open Educational Resources in Solving Urgent Problems of Transforming the Content of Education]. “Open and Distance Education: From theory to practice.” Collection of materials of the III scientific and practical conference, September 27, 107–109 [in Ukrainian]. https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/ourboox-media-prod/wp-content/uploads/2018/10/08174512/Зб-матеріалів_Конференція_27_09.pdf
Rudyk, O. B. (2024). Povidomlennia dlia slukhachiv kursiv pidvyshchennia kvalifikatsii [Notice for Students of Advanced Training Courses]. [in Ukrainian]. http://www.kievoit.ippo.kubg.edu.ua/kievoit/course.html
Rudyk, O. B. (2023). Rozrobky urokiv z informatyky dlia vyvchennia prohramuvannia z vykorystanniam mov prohramuvannia C++, C#, Java, Javascript, Pascal, PHP, Python, Rubу [Development of Computer Science Lessons for Learning Programming Using Programming Languages C++, C#, Java, Javascript, Pascal, PHP, Python, Rubу] [in Ukrainian]. https://www.kievoit.ippo.kubg.edu.ua/kievoit/program.html
Semenykhina, O. V., Rudenko Y. О. (2018). Problemy navchannia prohramuvaty uchniv starshykh klasiv ta shliakhy yikh podolannia [Problems of Еducating to Programming of Students and Way of their Overcoming]. ICT and Learning Tools in Secondary Education, 66(4), 54–64 [in Ukrainian]. http://dx.doi.org/10.33407/itlt.v66i4.2149
Andrzejewska, M., Kotoniak, P. (2020). Development of Program Comprehension Skills by Novice Programmers – Longitudinal Eye Tracking Studies. Informatics in Education, 19(4), 521–541 [in English]. https://doi.org/10.15388/infedu.2020.23
Attard, L., & Busuttil, L. (2020). Teacher Perspectives on Introducing Programming Constructs through Coding Mobile-Based Games to Secondary School Students. Informatics in Education, 19(4), 543–568 [in English]. https://doi.org/10.15388/infedu.2020.24
Ben Arfa Rabai, L., Cohen, B., Mili, A. (2015). Programming Language Use in US Academia and Industry. Informatics in Education, 14(2), 143–160 [in English]. https://doi.org/10.15388/infedu.2015.09
Csernoch, M., Biró, P., Máth, J., Abari, K. (2015). Testing Algorithmic Skills in Traditional and NonTraditional Programming Environments, Informatics in Education, 14(2), 175–197 [in English]. https://doi.org/10.15388/infedu.2015.11
Dijkstra, E. W. (1983) Computers and General Education: a position paper [in English]. https://www.cs.utexas.edu/~EWD/transcriptions/EWD08xx/EWD868.html
Dijkstra, E. W. (1977). Trip Report: NATO Summer School Marktoberdorf 1975 [in English]. https://www.cs.utexas.edu/users/EWD/transcriptions/EWD05xx/EWD506.html
Donchev, I., Todorova, E. (2008). Object-Oriented Programming in Bulgarian Universities. Informatics and Computer Science Curricula, Informatics in Education, 2008, 7(2), pp. 159–172 [in English]. https://doi.org/10.15388/infedu.2008.10
Hadjerrouit, S. (2009). Teaching and Learning School Informatics: A Concept-Based Pedagogical Approach. Informatics in Education, 8(2), 227–250 [in English]. https://doi.org/10.15388/infedu.2009.14
Kalelioğlu, F., Gülbahar, Y. (2014). The Effects of Teaching Programming via Scratch on Problem Solving Skills: A Discussion from Learners’ Perspective. Informatics in Education, 13(1), 33–50 [in English]. https://doi.org/10.15388/infedu.2014.03
Papy, F., Papy, G., Incolle, D. (1968). Les enfants et les graphes. [Children and Graphs]. Didier: Bruxelles– Montréal–Paris, 189 p. [in French]. Saeli, M., Perrenet, J., Jochems, W. M. G., Zwaneveld, B. (2011). Teaching Programming in Secondary School: A Pedagogical Content Knowledge Perspective. Informatics in Education, 10(1), 73–88 [in English]. http://dx.doi.org/10.15388/infedu.2011.06
Taslibeyaz, E., Kursun, E., Karaman, S. (2020). How to Develop Computational Thinking: A Systematic Review of Empirical Studies, Informatics in Education, 19(4), 701–719 [in English]. http://dx.doi.org/10.15388/infedu.2020.30
Vinnervik, P. (2020) Implementing Programming in School Mathematics and Technology: Teachers’ intrinsic and extrinsic challenges. International Journal of Technology and Design Education, 32, 213–242 [in English]. https://doi.org/10.1007/s10798-020-09602-0
Záhorec, J., Hašková, A., Munk, M. (2021). Assessment of Selected Aspects of Teaching Programming in SK and CZ. Informatics in Education, 13(1), 157–178 [in English]. https://doi.org/10.15388/infedu.2014.09
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.