Змістовне наповнення структурних елементів ціннісно-деонтологічних компетенцій майбутніх фахівців з інформаційних технологій

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.411

Ключові слова:

підготовка майбутніх фахівців з інформаційних технологій, аксіологія, аксіологічна компетентність, деонтологічна компетентність

Анотація

Сучасне інформаційне суспільство вимагає від майбутніх фахівців з інформаційних технологій не лише технічної експертизи, але й глибокого розуміння етичних та ціннісних аспектів їхньої професійної діяльності. Ця стаття присвячена дослідженню ціннісно-деонтологічних компетенцій у навчанні та підготовці майбутніх фахівців з інформаційних технологій. Проведено аналіз важливості змістовного наповнення структурних елементів досліджуваних компетенцій: аксіологічної та деонтологічної для майбутніх фахівців з інформаційних технологій. У статті обговорюється необхідність включення етичних питань в програми підготовки фахівців з інформаційних технологій та змістовного розвитку її аспектів. Розглядається роль етики, професійної відповідальності та деонтології в роботі фахівців з інформаційних технологій у світлі зростаючого впливу технологій на суспільство. Деякі з ключових питань, які розглядаються у статті, включають: вплив технологій на суспільство і необхідність розуміння цього впливу майбутніми фахівцями з інформаційних технологій та значення ціннісних орієнтацій і професійної етики у роботі з даними та особистою інформацією користувачів. Обґрунтовано поняття «аксіологічне знання» та «деонтологічне занння», з’ясовано змістовне наповнення цих понять у структурі ціннісно-деонтологічних компетенцій майбутнього ІТ-фахівця. Виділено вплив базових цінностей особистості при  вирішенні етичних конфліктів та прийняття відповідальних рішень в сфері інформаційних технологій. Обґрунтовано заходи щодо інтеграції ціннісно-деонтологічних аспектів у освітній процес для підготовки майбутніх фахівців з інформаційних технологій. Ця стаття допомагає розуміти важливість розвитку не лише технічних, але й етичних компетенцій, базових цінностей у підготовці молодих фахівців з інформаційних технологій, сприяючи підвищенню їхньої професійної відповідальності та внесенню позитивного вкладу в розвиток інформаційного суспільства.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Shlikhta H. O. (2022). Vplyv suchasnoho stanu rozvytku IT-haluzi Ukrainy na problemu profesiinoi pidhotovky IT-fakhivtsiv. [The influence of the current state of development of the IT industry of Ukraine on the problem of professional training of IT specialists]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 64. 225–232. URL: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2022-64-225-232(ukr).

Shlikhta H. (2022). Aksiolohichnyi pidkhid do realizatsii profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv IT-haluzi. [An axiological approach to the implementation of professional training of future specialists in the IT industry]. Innovation in education. 16. 240–251. URL: https://doi.org/10.35619/iiu.v1i16.486 (ukr).

Computing Curricula 2020 (CC2020). (2020). Paradigms for Global Computing Education encompassing undergraduate programs in Computer Engineering, Computer Science, Cybersecurity, Information Systems, Information Technology, Software Engineering, with data science. Association for Computing Machinery (ACM). IEEE Computer Society (IEEE-CS).. New York,205р.URL:https://www.acm.org/binaries/content/assets/education/curricula-recommendations/cc2020.pdf (eng).

Digital Compass: the European way for the Digital Decade. (2021). The European Commission. Brussels. 27 р. URL: https://eufordigital.eu/wp-content/uploads/2021/03/2030-Digital-Compass-the-European-way-for-the-Digital-Decade.pdf (eng).

Shlikhta H.O. (2022). Problematyka tsinnisno-deontolohichnoi skladovoi v profesiinii pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv IT-haluzi. [Problems of the value-deontological component in the professional training of future specialists in the IT industry]. Bulletin of the Glukhiv National Pedagogical University named after Oleksandr Dovzhenko. 3 (50). Ch.1. 71-77. (ukr).

Computing Curricula 2005 (СС2005). (2005). The Overview Report covering undergraduate degree programs in: Computer Engineering, Computer Science, Information Systems, Information Technology, Software Engineering. A volume of the Computing Curricula Series. The Joint Task Force for Computing Curricula 2005. A cooperative project of The Association for Computing Machinery (ACM) The Association for Information Systems (AIS) The Computer Society (IEEE-CS). New York. 2005. vi р., 62 р. URL:https://www.acm.org/binaries/content/assets/education/curricula-recommendations/cc2005-march06final.pdf (eng).

Pidlisnyi M. M.(2020). Problemy aksiolohii ta shliakhy yikh vyrishennia. [Problems of axiology and ways to solve them]. Dnipro: Vydavets Bila K. O. (ukr).

Pelekh Y. V. (2021). Tsinnisnyi intelekt: filosofsko-metodolohichni perspektyvy u pedahohichnii praktytsi. [Valuable intelligence: philosophical and methodological perspectives in pedagogical practice]. European potential for the development of pedagogical and psychological science : collective monograph. Riga, Latvia : “Baltija Publishing”. P. 331–366. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-144-2-9. (ukr).

Kotłowski K. (1968). Filozofia wartości a zadania pedagogiki. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. (pl).

Pelekh Y., Matviichuk A., Bilous T. (2021). Tsinnisnyi intelekt liudyny v osmyslenni i vyrishenni suchasnykh sotsialnykh problem. [Valuable human intelligence in understanding and solving modern social problems]. A new pedagogical thought. 106 (2). 77–83. URL: https://doi.org/10.37026/2520-6427-2021-106-2-77-83. (ukr).

Dziedziak W. (2015). Axiological Basis for the Application of Law – a Perspective of the Equitable Law. Studia Iuridica Lublinensia. Vol. XXIV. № 2. 49–71. URL: https://doi.org/10.17951/sil.2015.24.2.49. (eng).

Olson J. (2005). Axiological Investigations. Acta Universitatis Upsaliensis. Comprehensive Summaries of Uppsala Dissertations from the Faculty of Arts. (eng).

Prat-i-Pubill Qu. (2018). Axiological Knowledge in a Knowledge Driven World: Considerations for Organizations. PhD Series. № 37. URL: https://www.igi-global.com/dictionary/it-strategy-follows-digitalization/7748. (eng).

Kennedy K., Pavlova М., Chi-Kin Lee J. (2022). Skills agendas in the 21st century: Understanding the stories. Soft Skills and Hard Values. London : Routledge. 3–18. URL: https://doi.org/10.4324/9781003219415-2. (eng).

Assessment and Teaching of 21st Century Skills : Methods and Approach / P. Griffin, E. Care (eds). (2015). Springer Science+Business Media Dordrecht. (eng).

Rockeach M. (1973). The nature of Human Values . N.Y.: Free press. (eng).

Deane P. (2018). A guide for interdisciplinary researchers: Adding axiology alongside ontology and epistemology. Integration and Implementation Insights, May 22,. URL: https://i2insights.org/2018/05/22/axiology-and-interdisciplinarity. (eng).

Homplewicz J. (1996). Etyka pedagogiczna, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej. (pl).

Senge P. (1990). The fifth discipline: The art and practice of the learning organization. New York: Doubleday/Currency. (eng).

Software Engineering Competency Model. (2014). Version 1.0 WECOM A Project of the Institute of Electrical and Electronics Engineers Computer Society. Piscataway: IEEE. URL: http://www.dahlan.id/files/ebooks/SWECOM.pdf . (eng).

Schwartz S. H., Cieciuch J., Vecchione M., Davidov E., Fischer R., Beierlein C., Ramos A.,Verkasalo M., Lönnqvist J.-E., Demirutku K., Dirilen-Gumus O., Konty M. (2012). Refining the Theory of Basic Individual Values. Journal of Personality and Social Psychology. № 103(4). 663–688. URL: https://doi.org/10.1037/a0029393. (eng).

Downloads


Переглядів анотації: 89

Опубліковано

2023-12-27

Як цитувати

[1]
Г. Шліхта, «Змістовне наповнення структурних елементів ціннісно-деонтологічних компетенцій майбутніх фахівців з інформаційних технологій», OD, вип. 4(43), с. 180–199, Груд 2023.

Номер

Розділ

Компетентнісний підхід в освіті