PROFESSIONAL TRAINING OF ELECTRONICS ENGINEERS: COMPARATIVE STUDY METHODOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.3.15

Keywords:

electronics engineer, engineering education, comparative study, higher education institution, professional training, Ukrainian higher education, US higher education

Abstract

The study aims to describe the methodology for a comparative study of US and Ukrainian higher education institutions, namely with regard to the professional training of electronics engineers. Although applying international experiences in training students of higher education institutions is becoming more widely accepted by Ukrainian higher education institutions, few studies attempted to explore the impact of leading US institutions’ best engineering education practices on Ukrainian higher engineering education.

It is suggested that comparing professional training of electronics engineers in US and Ukrainian higher education contexts should address the feasibility and procedures for US experience implementation. Thus, this article determines the levels of comparative pedagogical analysis of professional training of electronics engineers i.e. conceptual, organizational and methodological, content and technological. In addition, invariant tasks of comparative pedagogical research are proposed. In particular, they include analysis and comparison of concepts, provision of procedures and comparison criteria, description of research stages, applying the discovered US educational experience to the Ukrainian context, development of recommendations for educational policy with regard to the modernization of higher education.

The comparative analysis of concepts has identified the equivalents in the educational contexts of two countries as well as shown the need for introducing some new concepts into Ukrainian engineering education terminology. Criteria introduced by the leading international, US and Ukrainian ranking systems, Accreditation Board for Engineering and Technology  enabled the selection of 43 appropriate higher engineering institutions.

The findings reveal that US educational experience allows Ukrainian institutions that train electronics engineers to find optimal solutions to solve these problems and outline promising areas for applying the US experience. Comparative study of two educational systems is of undeniable practical importance, particularly with respect to the modern period of Ukrainian higher engineering education reforms.

Keywords: electronics engineer; engineering education; comparative study; higher education institution; professional training; Ukrainian higher education; US higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olha Pavlenko, National Technical University of Ukraine «Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute»

senior lecturer

References

• Вульфсон Б.Л. Сравнительная педагогика: Актуальные вопросы теории и методологии. Отечественная и зарубежная педагогика. 2011. № 1. С. 117–130.

• Заир-Бек Е. С. Роль нових подходов в сопоставительных исследованиях для развития теории образования. Письма в emissia.offline : Эл. науч.-пед. журнал. 2006. Январь – июнь. URL: http://www.emissia.org/offline/2006/1005.htm (дата звернення 28.05.2020).

• Згуровський М. З. Болонський процес – структурна реформа вищої освіти на європейському просторі. URL: http://kpi.ua/bologna (дата звернення: 11.05.2020).

• Козубцов І. М. Якість підготовки фахівців – проблема сучасності. Військова освіта. 2013. № 2. С. 120–127. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vios_2013_2_15 (дата звернення 28.05.2020).

• Крестовська Н. М. Цивілізаційний підхід у порівняльному правознавстві. Правова держава: щорічник наукових праць Інституту держави і права ім. В. М. Корецького НАН України. 2016. Вип. 27. С. 443–449.

• Маланов Н.А. Особенности исследования процесса развития социально педагогической реальности с позиций цивилизационного подхода. Вестник Бурятского государственного университета. 2014. №1-1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-issledovaniya-protsessa-razvitiya-sotsialno-pedagogicheskoy-realnosti-s-pozitsiy-tsivilizatsionnogo-podhoda. (дата звернення 08.06.2020).

• Олійник О. В. Культурологічний підхід як наукова основа розвитку теорії та практики педагогічної освіти. Педагогічні науки. Наукові праці. Том 50. Випуск 3. 2006. Чорноморський державний університет імені Петра Могили. С. 39–43.

• Павленко O. В. Професійна підготовка фахівців з електроніки в США: організація та мережа закладів освіти. Педагогічний дискурс. 2019. № 27. С. 84–95. DOI: https://doi.org/10.31475/ped.dys.2019.27.10 (ukr).

• Сисоєва С. Порівняльна педагогіка в контексті розвитку освітології. Освітологія. 2014. Вип. 3. С. 17–23. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ocvit_2014_3_4 (дата звернення 28.04.2020).

• Форсайт 2018: Аналіз підготовки і перепідготовки фахівців природничого і технічного спрямування, виходячи з цілей сталого соціально-економічного розвитку України до 2025 року. / ред. М. З Згуровський. – К.: НТУУ «КПІ імені Ігоря Сікорського», Вид-во «Політехніка», 2018. – 32 с.

• Щука Г. П. Методологічні основи порівняльно-педагогічних досліджень. Науковий вісник Донбасу. 2012. № 2. 14 с. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2012_2_10 (дата звернення 26.04.2020).

• Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET). Criteria for Accrediting Engineering Programs 2018-2019. URL: https://www.abet.org/accreditation/accreditation-criteria/criteria-for-accrediting-engineering-programs-2018-2019/ (дата звернення 02.05.2020).

• Bray, Mark, Adamson, Robert Bob, Mason, Mark (Eds.) Comparative Education Research Approaches and Methods. Cham, Springer, 2014. 453 p.

• Ermenc, K.S. The Role of Comparative Pedagogy in Comparative Educational Research, Comparative Sciences: Interdisciplinary Approaches (International Perspectives on Education and Society, Vol. 26), 2014, Emerald Group Publishing Limited, pp. 37–56. https://doi.org/10.1108/S1479-367920140000026008 (дата звернення 14.05.2020).

References

• Vul'fson, B. L. (2011). Sravnitel'naja pedagogika: Aktual'nye voprosy teorii i metodologii [Comparative Pedagogy: Current Issues in Theory and Methodology]. Journal of National and International Pedagogy, Vol.1, 117–130 (rus).

• Zair-Bek, E. S. (2006). Rol' novih podhodov v sopostavitel'nyh issledovanijah dlja razvitija teorii obrazovanija [The Role of New Approaches in Comparative Studies for Developing the Theory of Education]. Scientific and Pedagogcial Journal Letters to emissia.offline. http://www.emissia.org/offline/2006/1005.htm (rus).

• Zgurovsky, M. (2006). Bolonskii proces – strukturna reforma vishchoi osvіty na yevropeiskomy prostorі [Bologna Process: Structural Reform of Higher Education in Europe]. http://kpi.ua/bologna (ukr).

• Kozubcov, I. M. (2013). Jakistj pidghotovky fakhivciv – problema suchasnosti [The Quality of Training Professionals] Journal of Military Education, Vol. 2, 120–127. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vios_2013_2_15 (ukr).

• Krestovsjka, N. M. (2016). Cyvilizacijnyj pidkhid u porivnjaljnomu pravoznavstvi [Civilizational Approach in a Comparative Law] Constitutional State: Annual Journal of the V. Koretskyi Institute of State and Law, Vol. 27, 443–449 (ukr).

• Malanov, N. A. (2014). Osobennosti issledovanija processa razvitija social'no pedagogicheskoj real'nosti s pozicij civilizacionnogo podhoda [Research Peculiarities of Social and Pedagogical Reality from the Position of the Civilizational Approach ] Bulletin of Buriat State University, 1 (1). https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-issledovaniya-protsessa-razvitiya-sotsialno-pedagogicheskoy-realnosti-s-pozitsiy-tsivilizatsionnogo-podhoda (rus).

• Olijnyk, O. V. (2006). Kuljturologhichnyj pidkhid jak naukova osnova rozvytku teoriji ta praktyky pedaghoghichnoji osvity [Culturological Approach as the Basis for the Development of Pedagogical Education Practice] Collection of Papers in the Journal of Pedagogical Science. T.50( 3), 39–43 (ukr).

• Pavlenko, O. (2019). Profesiina pidhotovka fakhivciv z electroniky s SShA: organizatsia ta merezha zakladiv osvity [Professional Training of Electronics Engineers in the USA: Organization and Network of Higher Education Institutions]. Pedagogical Discourse, (27), 84-95. https://doi.org/10.31475/ped.dys.2019.27.10 (ukr).

• Sysoieva, S. (2014). Porivnialna pedahohika v konteksti rozvytku osvitolohii [Comparative Pegagogy in the Context of Educology Development] Journal of Educology, 3, 17–23. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ocvit_2014_3_4 (ukr).

• Zghurovskyi. M. Z. Ed.) (, Yakymenko, Yu. I., Ilchenko, M. Yu., Sydorenko, Yu. M., Derhachova, V. V., Voitko, S. V. … Yefremov, K. V. (2018). Forsait 2018: Analіz pіdgotovky і perepіdgotovky fahіvcіv prirodnichogo і tehnіchnogo spriamuvannia, vihodiachi z cіlei stalogo socіalno-ekonomіchnogo rozvytku Ukrainy do 2025 roku [Forsight 2018: Analysis of training and retraining of professionals in natural and technical sciences with regard to sustainable social and economic goals for Ukrainian development until 2025]. Kyiv, Politechnika (ukr).

• Shchuka, H. P. (2012). Metodolohichni osnovy porivnialno-pedahohichnykh doslidzhen [Methodological Basics of Comparative Studies in Pedagogy] Donbas Scientific Bulltein, 2, 14 p. http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2012_2_10(ukr).

• Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET). Criteria for Accrediting Engineering Programs 2018–2019. https://www.abet.org/accreditation/accreditation-criteria/criteria-for-accrediting-engineering-programs-2018-2019/ (eng).

• Bray, M., Adamson, R.B., Mason, M. (Eds.). (2014). Comparative Education Research Approaches and Methods. Cham, Switzerlamd: Springer (eng).

• Ermenc, K.S. (2015). The Role of Comparative Pedagogy in Comparative Educational Research, Comparative Sciences: Interdisciplinary Approaches (International Perspectives on Education and Society, Vol. 26), Emerald Group Publishing Limited, pp. 37–56. https://doi.org/10.1108/S1479-367920140000026008 (eng).

Downloads


Abstract views: 214

Published

2020-09-30

How to Cite

[1]
O. . Pavlenko, “PROFESSIONAL TRAINING OF ELECTRONICS ENGINEERS: COMPARATIVE STUDY METHODOLOGY”, OD, no. 3, pp. 254–266, Sep. 2020.

Issue

Section

Comparative Research in Education