DISCOURSE APPROACH IN THE SYSTEM OF TRANING OF THE UKRAINIAN LANGUAGE OF FOREIGN STUDENTS OF MEDICAL SPECIALTIES
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.3.3Keywords:
foreign students, medical scientific and academic discourse, Ukrainian as a foreign languageAbstract
The article describes the main characteristics of the discourse approach in the system of teaching Ukrainian as a foreign language and the main components of the Ukrainian-language medical scientific-academic discourse as a basis for selecting the content of language education of foreign medical students of Ukrainian universities. By participating in the Ukrainian-language medical discourse, foreign medical students gain professional knowledge and the opportunity to become subjects of communicative practices of professional communication with equal professionals and various members of Ukrainian society (patients), to whom the future doctor's professional activity is directed. The author cites the following content components of the system of teaching Ukrainian as a foreign language: communicative roles of the subjects of medical discourse that regulate the communicative needs of foreign students; appropriate communicative intentions and strategies, tactics of realization of these intentions; genre forms of medical discourse; situational and thematic organization; basic communicative units of realization of medical discourse. Linguodidactic interpretation of this kind of medical discourse allowed to formulate partial principles of selection of language and speech materials for teaching Ukrainian as a foreign language.
The characteristics of the essence and components of medical scientific-academic discourse are given in the article, the principles of selection of educational materials for
teaching Ukrainian as a foreign language are singled out are the communicative-linguistic basis of language education of foreign medical students. The linguo-methodical interpretation of the studied phenomenon will help in the selection of language material and the creation of methodological developments and manuals on the Ukrainian language for foreign students; in the choice of teaching methods and techniques necessary for the formation of cognitive-linguistic skills of decoding / coding of a communicative event by instrumentality of a foreign (Ukrainian) language.
Downloads
References
• Барсукова М.И. Медицинский дискурс: стратегии и тактики речового поведения врача: автореф. дис. … канд. филол. наук : 10.02.01 – «русский язык». Саратов. 2007. 21 с.
• Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики: підручник. Київ: Академія, 2004. 344 с.
• Бігич О.Б., Бориско Н.Ф., Борецька Г.Е. та ін. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика : підручник для студ.класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів./ за загальн. ред. С.Ю. Ніколаєвої. Київ: Ленвіт, 2013. 590 с.
• Габидуллина А.Р. Учебно-педагогический дискурс: категориальная структура и жанровое разнообразие: дис. на соискание степени докт. фил. наук. Донецк. 2009. 489 c.
• Гич Г.М. «Кліпове» мислення молоді: друг чи ворог навчання? Наукові праці Чорноморського держ. ун-ту імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія: Педагогіка. 2016. Т. 269, Вип. 257. С. 38-42. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchduped_2016_269_257_8
• Димова Г.В. Основные стратегии французского университетского педагогического дискурса: дисс. … канд. филол. наук: спец. 10.02.05. Иркутск, 2004. 343 с.
• Єщенко Т. Текстові категорії у практиці викладання української мови як іноземної. Теорія і практика викладання української мови як іноземної. 2019. Вип. 14. С. 149–158.
• Изаренков Д.И. Лингвометодическая интерпретация учебного текста. Русский язык за рубежом. 1995. № 2–3. С.89 – 94.
• Карасик В. И. Структура институционального дискурса. Проблемы речевой коммуникации. Саратов : Изд-во Сарат. ун-та, 2000. С. 25–33.
• Куриленко В.Б. Непрерывное профессионально ориентированное обучение русскому языку иностранных медиков. Теория и практика: монография. М., 2017. 352с.
• Кушнір І. М. Комунікативний акт як основна одиниця навчання української мови як іноземної. Збірник наукових праць. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки. Випуск 36. Харків, 2020. С. 131–148.
• Макаров М. Л. Основы теории дискурса. М.: Гнозис, 2003. 280 с.
• Семенюк О. А., Паращук В. Ю. Основи теорії мовної комунікації: навч. посіб. К., 2010. 240 с.
• Синчак О. Дискурс-аналіз як методологічне підґрунтя для розробки підручника з української мови як іноземної. Теорія і практика викладання української мови як іноземної. 2014. Вип. 10. С. 203–210.
• Смирнова Ю.С. Особенности репрезентации концепта «сепсис» в истории медицинского термина. Вестник Ппермского ун-та. Российская и зарубежная филология. 2011. № 2. С. 63 – 66.
• Шаніна О.С. Медичний дискурс: комунікативно-прагматичний і сугестивний аспекти : дис. на здоб. наук. ступ. канд. філол. наук : 10.02.01 – українська мова. Одеса, 2015. 21 с.
• Harré R., Gillett G. The Discursive Mind. London; Thousand Oaks, 1994. 192 р.
• Pique-Angordans J. and Posteguillo S. (2006). Medical Discourse and Academic Genres. Elsevier, Amsterdam, pp. 649–657. DOI: 10.1016/B0-08-044854-2/02350-6
• Player-Koro C. & Sjöberg L. (2018) Becoming a primary education teacher - pedagogic discourses in the teacher education program’s examination practice. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, No. 4:2, P. 78–91, DOI: 10.1080/20020317.2018.1474702
• Smolinska O. & Dzyubynska K. (2018). The Concept of Cultural and Educational Space in Pedagogical Discourse. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Vol. 5, No. 1, P. 55–64. DOI: 10.15330/jpnu.5.1.55-64. URL: file:///C:/Users/3/Downloads/3492-Article%20Text-7012-1-10-20200331.pdf
References
• Barsukova, M.I. (2007). Medicinskij diskurs: strategii i taktiki rechovogo povedenija vracha [Medical discourse: strategies and tactics of a doctor’s speech behavior]: avtoref. dis. … kand. filol. nauk : 10.02.01 – «russkij jazyk». Saratov, 21.
• Bacevych, F.S. (2004). Osnovy komunikatyvnoyi lingvistyky [Fundamentals of Communicative Linguistics]. Kyjiv: Akademiya, 344.
• Gabidullina, A.R. (2009). Uchebno-pedagogicheskij diskurs: kategorial'naja struktura i zhanrovoe raznoobrazie [Educational and pedagogical discourse: categorical structure and genre diversity]: Dis. na soiskanie stepeni dokt. fil. nauk. Doneck, 489
• Gy`ch, G.M. (2016). «Klipove» my`slennya molodi: drug chy` vorog navchannya? ["Clip" thinking of young people: friend or foe of learning?] Naukovi praci Chornomors`kogo derzh. un-tu imeni Petra Mogy`ly` kompleksu «Ky`yevo-Mogy`lyans`ka akademiya». Seriya: Pedagogika. T. 269, Vy`p. 257, 38–42. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchduped_2016_269_257_8
• Dimova, G.V. (2004). Osnovnye strategii francuzskogo universitetskogo pedagogicheskogo diskursa [The main strategies of the French university pedagogical discourse]: diss. … kand. filol. nauk: spec. 10.02.05. Irkutsk, 343.
• Izarenkov, D.I. (1995). Lingvometodicheskaja interpretacija uchebnogo teksta [Linguistic and methodical interpretation of the educational text]. Russkij jazyk za rubezhom. № 2–3, 89 – 94.
• Karasik, V.I. (2000). Struktura institucional'nogo diskursa [Institutional Discourse Structure]. Problemy rechevoj kommunikacii. Saratov : Izd-vo Sarat. un-ta, 25–33
• Kurilenko, V. B. (2017). Nepreryvnoe professional'no orientirovannoe obuchenie russkomu jazyku inostrannyh medikov. Teorija i praktika [Continuing professionally oriented teaching of the Russian language to foreign doctors. Theory and practice]: monografija. Moskva. 352.
• Kushnir, І. M. (2020). Komunikatyvnyi akt yak osnovna odynytsia navchannia ukrainskoi movy yak inozemnoi [Communicative Act as the Main Unit of Teaching Ukrainian as a Foreign Language]. Zbirnyk naukovykh prats. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky. Naukovi doslidzhennia. Dosvid. Poshuky [Collection of research papers. Teaching Languages at Higher Institutions at the Present Stage. Interdisciplinary Relations. Scholarly Studies. Experience. Researches]. Kharkiv: V.N. Karazin Kharkiv National University, № 36, 131–148.
• Макаров М. Л. Основы теории дискурса. М.: Гнозис, 2003, 280 с.
• Semenyuk, O. A.& Parashhuk, V. Yu. (2010). Osnovy` teoriyi movnoyi komunikaciyi [Fundamentals of the theory of language communication]: navch. posib. Kyiv, 240
• Smirnova, Ju. S. (2011). Osobennosti reprezentacii koncepta «sepsis» v istorii medicinskogo termina [Particular qualities of the representation of the concept of “sepsis” in the history of the medical term]. Vestnik Ppermskogo un-ta. Rossijskaja i zarubezhnaja filologija. № 2, 63 – 66.
• Shanina, O. S. (2015). Medy`chny`j dy`skurs: komunikaty`vno-pragmaty`chny`j i sugesty`vny`j aspekty` [Medical discourse: communicative-pragmatic and suggestive aspects]: dy`s. na zdob. nauk. stup. kand. filol. nauk : 10.02.01 – ukrayins`ka mova. Odesa, 21.
• Synchak O. (2014). Dyskurs-analiz yak metodolohichne pidgruntia dlia rozrobky pidruchnyka z ukrainskoi movy yak inozemnoi [Discourse analysis as a methodological basis for creating a textbook on the Ukrainian language as a foreign language]. Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi. Vyp. 10, 203–210.
• Yeshchenko T. (2019). Tekstovi katehorii u praktytsi vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi [Text categories in the practice of teaching Ukrainian as a foreign language]. Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi. Vyp. 14, 149–158.
• Harré R. & Gillett G. (1994). The Discursive Mind. London; Thousand Oaks, 192
• Pique-Angordans J. and Posteguillo S. (2006). Medical Discourse and Academic Genres. Elsevier, Amsterdam, 649–657.
• Player-Koro C. & Sjöberg L. (2018) Becoming a primary education teacher –pedagogic discourses in the teacher education program’s examination practice. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, No. 4:2, 78–91
• Smolinska O. & Dzyubynska K. (2018). The Concept of Cultural and Educational Space in Pedagogical Discourse. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Vol. 5, No. 1, 55–64. file:///C:/Users/3/Downloads/3492-Article%20Text-7012-1-10-20200331.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educological discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.