LITERARY EDUCATION OF SCHOOLCHILDREN IN THE CHALLENGES OF COMPETENCE LEARNING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.2.5

Keywords:

competence training, literary education, pedagogical risks, educational technologies, challenges of competence learning, technological analysis of the work

Abstract

The article covers the issues of practical implementation of competency learning of Ukrainian literature. Philosophical and pedagogical developments on the problem are analyzed, modern possibilities of modeled learning are highlighted, an important form of which is educational technologies, which are quite relevant in the process of literary education.
Improving the effectiveness of learning literature in condition of technological pedagogical process is connected in the study with the formation of ways of mental work that allow pupils independently critically comprehend the works they have read, interpret them with arguments not only perceive the author, but also produce their own meanings, which makes their actions personal significant. The procedural aspect of the problem of competence learning of literature, aimed at the formation of a knowledgeable and skilled, cultural pupil-reader, his value orientations is emphasized.
It is argued that the peculiarities of fiction and its study in school cause a positive impact on the balance of technocratic and humanistic factors of modern education, as works of art of word have not only competence potential, but also aesthetic qualities and capabilities, moral and ethical patterns of human behavior.
At the same time, the article points out certain risks associated with a number of difficulties that arise in reforming the modern school on the basis of a competency-based approach. The author draws attention to the contradictions between competence and morality; developments in domestic pedagogy and the introduction of foreign models of education; knowledge and skills and ideas and beliefs, the subjective experience of pupils and their educational activities, which exacerbate the problems of school reform, the implementation of a competency-based approach, personality-oriented learning, convince of the need for technologicalization of education.
It is first of all about the need to balance the business qualities of a competent specialist with his moral qualities; conditions for transferring foreign educational ideas and projects to the national base; achieving the unity of knowledge, skills and beliefs of the subject of activity; coordination of the content of competencies with the process of their practical implementation.
The article is intended for teachers, scientists and students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anatolii Sytchenko, V.O. Sukhomlynskyi Mykolaiiv National University, 24, Nikolska street, Mykolaiiv, Ukraine

Doctor of pedagogical sciences, Professor of the Department of Ukrainian Language and Literature

References

• Декарт Р. Основные правила метода. Соч. в 2-х т. Т. 1. Пер. с лат. и фр. / сост., ред., вступ. ст. В. В. Соколова. Москва : Мысль, 1989. С. 256–262.

• Енциклопедія освіти / НАПН; гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

• Козлов А. В. духовність як літературознавча категорія : монографія. Київ : Акцент, 2005. 272 с.

• Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / за ред. Л. М. Проколієнко. Київ : Радянська школа, 1989. 608 с.

• Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму у контексті проблем освіти. Освітологія : хрестоматія : навч. посібник для студ. вищих навч. закладів / укл. Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. Київ : ВП «Едельвейс», 2013. С. 677–681.

• Локшина О. І. Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина ХХ – початок ХХ1 ст.) : монографія. Київ : Богданова А. М., 2009. 404 с.

• Макаренко А. С. Педагогічна поема. Київ : Радянська школа, 1973. 508 с.

• Освітні технології : навч.-метод. посібник / за заг. ред. О. М. Пєхоти. Київ : «А. С. К.», 2001. 256 с.

• Плигин А. А. Личностно-ориентированное образование : история и практика : монография. Москва : «КСП+», 2003. 432 с.

• Подольська Є.А., Лихвар В. Д., Іванова К. А. Культурологія : навч. посіб. Київ : Центр навч. літератури, 2003. 288 с.

• Ситченко А. Л. Навчально-технологічна концепція літературного аналізу : монографія. Київ : Ленвіт, 2004. 304 с.

• Солдатенко М. М. Теорія і практика самостійної пізнавальної діяльності : монографія. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2006. 198 с.

• Українська література. 5-9 класи : програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Київ : МОН України, 2017. 82 с.

• Уліщенко В. В. Теорія і практика інтерсуб’єктного навчання української літератури в школі: монографія. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2011. 398 с.

• Шуляр В. І. Сучасний урок української літератури : монографія. Миколаїв : Іліон, 2014. 553 с.

• Яценко Т. О. Тенденції розвитку методики навчання української літератури в загальноосвітніх навчальних закладах (друга половина ХХ – початок ХХ1 століття) : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2016. 360 с.

References

• Dekart, R. Osnovnye pravyla metoda. Soch. v 2-kh t. T. 1. Per. s lat. y fr. / sost., red., vstup. st. V. V. Sokolova. Moskva : Mysl, 1989. S. 256-262. [Basic rules of the method]. Op. in 2 volumes T. 1. Trans. with lat. and fr. / ed., edit., introduction. Art. VV Sokolova. Moscow: Thought, 1989. P. 256–262.

• Entsyklopediia osvity / NAPN; hol. red. V. H. Kremen. Kyiv : Yurinkom Inter, 2008. 1040 s. [Encyclopedia of Education] / NAPN; Goal. ed. VG Kremin. Kyiv: Yurincom Inter, 2008. 1040 p

• Kozlov, A. V. Dukhovnist yak literaturoznavcha katehoriia : monohrafiia. Kyiv : Aktsent, 2005. 272 s. [Spirituality as a literary category]: monograph. Kyiv: Accent, 2005. 272 p.

• Kostiuk, H. S. Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti / za red. L. M. Prokoliienko. Kyiv : Radianska shkola, 1989. 608 s. [Educational process and mental development of the individual person] / ed. L. M. Prokolienko. Kiev: Soviet School, 1989. 608 p.

• Kremen, V. H. Filosofiia liudynotsentryzmu u konteksti problem osvity. Osvitolohiia : khrestomatiia : navch. posibnyk dlia stud. vyshchykh navch. zakladiv / ukl. Ohneviuk V. O., Sysoieva S. O. Kyiv : VP «Edelveis», 2013. S. 677–681. [Philosophy of human-centrism in the context of educational problems]. Educatology: textbook: Educ. study guide for higher education. institutions / concl. Ognevyuk V. O., Sisoeva S. O. Kyiv: Edelweiss Company, 2013. pp. 677–681.

• Lokshyna, O. I. Zmist shkilnoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: teoriia i praktyka (druha polovyna KhKh – pochatok KhKh1 st.) : monohrafiia. Kyiv : Bohdanova A. M., 2009. 404 s. [Content of school education in the countries of the European Union: theory and practice (second half of XX - beginning of XX1 centuries)]: monograph. Kyiv: Bogdanova AM, 2009. 404 p.

• Makarenko, A. S. Pedahohichna poema. Kyiv : Radianska shkola, 1973. 508 s. [Pedagogical poem]. Kiev: Soviet School, 1973. 508 p.

• Osvitni tekhnolohii : navch.-metod. posibnyk / za zah. red. O. M. Piekhoty. Kyiv : «A. S. K.», 2001. 256 s. [Educational technologies: teaching method. manual] / for the general ed. O. M. Piekhoty. Kiev: «A. S. K.», 2001. 256 p.

• Plyhyn, A. A. Lychnostno-oryentyrovannoe obrazovanye : ystoryia y praktyka : monohrafyia. Moskva : «KSP+», 2003. 432 s. [Person-oriented education: history and practice: monograph]. Moscow: KSP +, 2003. 432 p.

• Podolska, Ye.A., Lykhvar, V. D., Ivanova & K. A. Kulturolohiia : navch. posib. Kyiv : Tsentr navch. literatury, 2003. 288 s. [Culturology: tutorial]. Kyiv: Training Center Literature, 2003. 288 p.

• Sytchenko, A. L. Navchalno-tekhnolohichna kontseptsiia literaturnoho analizu : monohrafiia. Kyiv : Lenvit, 2004. 304 s. [Educational and technological concept of literary analysis: monograph]. Kyiv: Lenvit, 2004. 304 p.

• Soldatenko, M. M. Teoriia i praktyka samostiinoi piznavalnoi diialnosti : monohrafiia. Kyiv : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 2006. 198 s. [Theory and practice of independent cognitive activity: a monograph]. Kyiv: Publishing House of MP Dragomanov NPU, 2006. 198 p.

• Shuliar, V. I. Suchasnyi urok ukrainskoi literatury : monohrafiia. Mykolaiv : Ilion, 2014. 553 s. [Modern lesson in Ukrainian literature]: monograph. Mykolaiv: Ilion, 2014. 553 p.

• Ukrainska literatura. 5–9 klasy : prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kyiv : MON Ukrainy, 2017. 82 s. [Ukrainian Literature. Grades 5–9: program for general education institutions]. Kyiv: MES of Ukraine, 2017. 82 p.

• Ulishchenko, V. V. Teoriia i praktyka intersubiektnoho navchannia ukrainskoi literatury v shkoli: monohrafiia. Kyiv : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 2011. 398 s. [Theory and Practice of Intersubject Learning in Ukrainian Literature at School: Monograph]. Kyiv: M. P. Dragomanov NPU, 2011. 398 p.

• Iatsenko, T. O. Tendentsii rozvytku metodyky navchannia ukrainskoi literatury v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh (druha polovyna KhKh – pochatok KhKh1 stolittia) : monohrafiia. Kyiv : Pedahohichna dumka, 2016. 360 s. [Trends in the development of teaching methods of Ukrainian literature in secondary schools (second half of the twentieth – early twentieth century)]: a monograph. Kyiv: Pedagogical Thought, 2016. 360 p.

Downloads


Abstract views: 342

Published

2020-06-01

How to Cite

[1]
A. Sytchenko, “LITERARY EDUCATION OF SCHOOLCHILDREN IN THE CHALLENGES OF COMPETENCE LEARNING”, OD, no. 2 (29), pp. 51–63, Jun. 2020.

Issue

Section

Socio-culturological Principles of Modern Education