THE ORIENTATION OF NEW TEXTBOOKS FROM THE COURSE «GENERAL GEOGRAPHY» IN THE FORMATION OF PUPILS' INDEPENDENT WORK SKILLS
Keywords:
creativity, technical creativity, technical creativity on chemistry, general education, methods of forming technical creativity, stages of formation of technical creativity, teaching condins for the formation of technical creativityAbstract
This article provides a characteristic of the essence and features of pupil’s independent work in the educational process of geography. The names of scientists working on the problem and the results of their researches are mentioned. The role of a new textbook in the effective formation of 6 Grade pupils’ independent work skills is determined. Author determined possibilities of new educational editions to the course "General Geography" for the implementation independent work activities by pupils and the formation of skills to it with the help of textbook. It is proved that the newly created geography textbook for 6 grade is a model that reflects the goals, principles, content and technology of learning in secondary school.Downloads
References
Буряк В. К. Самостійна робота з книгою. – К.: Т-во «Знання» УРСР, 1990. – С. 4.
Географія: підр. для 6 класу загальноосвіт. навч. закл. / В. М. Бойко, С. В. Міхелі. – Харків: СИЦИЯ, 2014. – 256 с.
Географія: підр. для 6 класу загальноосвіт. навч. закл. / Т. Г. Гільберг, Л. Б. Паламарчук. – К.: Грамота, 2014. – 240 с.
Географія: підр. для 6 класу загальноосвіт. навч. закл. / В. Ю. Пестушко Г. Ш. Уварова. – К.: Генеза, 2014. -256 с.
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України, 2011. - Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/state_standards/
Дьяченко М. И. Психологический словарь-справочник / М. И. Дьяченко, Л. А. Кандыбович. – Минск: Харвест, 2004. – С. 374.
Жемеров О. О., Карпенко О. М. Робота з підручником географії у загальноосвітній школі: Методичний посібник. – Харків: ХНУ, 2010. – С 7.
Кобернік С.Г. Науково-методичні засади географічної освіти в основній школі: монографія. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. – С. 114.
Криловець М. Г. Використання методичного потенціалу підручника в процесі навчання географії // Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць / [ред. кол.; наук. ред. – О. М. Топузов]. – К.: Педагогічна думка, 2012. – Вип. 12. – С. 463.
Лында А. С. Дидактические основы формирования самоконтроля в процессе самостоятельной учебной работы учащихся. – М.: Высш. Школа, 1979. – С. 15-16.
Лист Міністерства № 1/9-343 від 01.07.2014 "Про організацію навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладах і вивчення базових дисциплін в основній школі" [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України, 2014. — Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/img/zstored/files/zbirnyk__19-20-21_2014%20(3)-11.pdf
Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія. 6-9 класи. — К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. — 64 с.
Надтока О. Ф. Основні концептуальні підходи до створення особистісно зорієнтованого підручника з географії // Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць / [ред. кол.; наук. ред. – О. М. Топузов]. – К.: Педагогічна думка, 2012. – Вип. 12. – С. 556-558.
Пидкасистый П. И. Самостоятельная познавательная деятельность школьников в обучении: Теоретико-эксперементальное исследование. – М.: Педагогика, 1980. – С. 115-116.
Щукина Г. И. Активизация познавательной деятельности учащихся в учебном процессе. – М., 1979. – С. 97.