RHYTHMICS IN THE SYSTEM OF CONTINUOUS CHOREOGRAPHIC EDUCATION: HISTORICAL AND PEDAGOGICAL ASPECTS
Keywords:
victimhood, teenage subculture, subcultural teenage psychologyAbstract
The article explores the genesis of the system of "rolling sculpture" of E. Jaques-Dalcroze school and its functioning in various educational institutions of the past and present; historical background of the formation and development of rhythm as part of the system of «art movement» and means of musical and choreographic education are analyzed; the place and role of rhythm as a musical-pedagogical disciplines in various forms of continuous choreographic education is stated; its essence, purpose, tasks and content is disclosed.Downloads
References
Александрова Н.Г. Ритмическое воспитание / Н.Г. Александрова – М., 1924. – 16 с.
Волконский С. Воспитательное значение ритмической гимнастики Жака -Далькроза / С. Волконский // Листки Ритмической гимнастики. – СПб., 1913. – №1. – С. 5-7.
Григоревич В.В. Всеобщая история физической культуры и спорта: учеб. пособие [Електронний ресурс] / В. В. Григоревич. – Режим доступа: http://fts.grsu.by/books/ist_sporta/
Жак-Далькроз Е. Ритм, его воспитательное значение для жизни и для искусства: 6 лекций / Е. Жак-Далькроз. / [пер. с нем. Н. Гнесиной]. – М., 1922. – 122 с.
Жак-Далькроз Е. Ритм / Е. Жак-Далькроз. – М.: Классика XXI, 2001. – 248 с.
История развития физической культуры в Древней Греции и Риме [Електронний ресурс] – Режим доступа: http://www.reffine.com/referatshow-1385-4.html. – Заглавие с экрана.
Красникова Н. История ритмической гимнастики [Електронний ресурс] / Н. Красникова. – Режим доступа: http://fizkult-ura.ru/node/405. – Заглавие с экрана.
Лифиц И.В. Ритмика: В 2-х ч.: Методическое пособие для преподавателей / Под ред. Т. В. Челышевой. –М.: 1992. – 210 с.
Ніколаї Г.Ю. Генеза системи музично-ритмічного виховання Е. Жак-Далькроза та її функціонування в Європі / Г.Ю.Ніколаї // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології – № 2. – 2009. – С. 361-372.