Концептуалізація культурно-мистецької моделі екологічної компетентності вчителя математики

Автор(и)

  • Оксана Клочко доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри математики та інформатики, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, вул. Острозького, 32, м. Вінниця, 21000, Україна https://orcid.org/0000-0002-6505-9455
  • Василь Федорець кандидат медичних наук, доцент, професор кафедри педагогіки, адміністрування і спеціальної освіти, Державний заклад вищої освіти «Університет менеджменту освіти» Національної академії педагогічних наук України м. Київ доцент кафедри психолого-педагогічної освіти та соціальних наук, Комунальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти», вул. Грушевського, 13, м. Вінниця, 21000, Україна https://orcid.org/0000-0001-9936-3458

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.212

Ключові слова:

вчитель математики, екологічна компетентність, екологізація, естетизація, емоційний інтелект, цілі сталого розвитку, Нова українська школа, методологія, педагогічна герменевтика, особистісно орієнтований підхід, інноваційний підхід

Анотація

В статті репрезентується концепція культурно-мистецької моделі екологічної компетентності вчителя математики. В роботі застосована система методів та підходів, серед яких визначальними були інноваційний, екологічний, компетентнісний, системний, антропологічний, культурологічний, аксіологічний, естетичний, мистецький, епістемологічний. Розроблена «Культурно-мистецька модель екологічної компетентності вчителя математики» містить 4-и компоненти – когнітивний, діяльнісний, особистісно-психологічний і культурно-мистецький. Екологічна компетентність вчителя математики має функціональну спрямованість на інтегративну екологізацію, естетизацію, аксіологізацію й етизацію культурно-освітнього простору та на розвиток гармонійної і здорової особистості. В компонентах екологічної компетентності значимим є математичний вимір. В когнітивному компоненті це ‒ математичні знання, ідеї, та когнітивні навички і схеми, через які розкривається феноменологія екологічних проблем. В культурно-мистецькому компоненті математика застосовується для розкриття феноменології естетичного, мистецького, гармонійного, довершеного. В особистісно-психологічному компоненті актуалізуються ідеї гармонії. Діяльнісний компонент спрямований на інтегративне розкриття математичних, екологічних, мистецьких, етичних і естетичних феноменів. В системі екологічної компетентності вчителя математики інтегруються напрями екологізації, математизації, естетизації, етизації, аксіологізації, психологізації культурно-освітнього простору. При формуванні і реалізації екологічної компетентності були розроблені, застосовані методичні дисципліни. Вказані методичні дисципліни цілеспрямовано формуються для інтеграції і цільового (екологічного, математичного і естетичного) та компетентнісного спрямування знань, цінностей, смислів, етичних установок, рецептованих з різних предметних сфер. Відповідно, в екологічній компетентності виділяються пропедевтичний і терапевтичний полюси, сформовані методичними дисциплінами.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

About the Sustainable Development Goals of Ukraine for the period until 2030 [About the Sustainable Development Goals of Ukraine for the period until 2030]: Decree of the President of Ukraine dated 30.09.2019 № 722/2019. (2023). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019 (ukr).

Bernays, P. (1964). On platonism in mathematics, 1935. Philosophy of mathematics: selected readings, 274-286. Retrieved from https://www.phil.cmu.edu/bernays/Pdf/ bernays13_2002-11-26.pdf (eng).

Bollnow, O. F. (1955). Neue Geborgenheit: Das Problem einer Überwindung des Existentialismus. Kohlhammer, Stuttgart. Retrieved from https://bollnow-gesellschaft.de/getmedia.php/_media/ofbg/201411/88v0-orig.pdf (deutsch).

Centre for Science and Technology Studies, Leiden University, The Netherlands, VOSviewer ‒ Visualizing scientific landscapes, (2023). URL: https://www.vosviewer.com/ (eng).

Clarivate: Web of Science. (2023). URL: https://www.webofscience.com/ (eng).

Foucault, M. (1988). Technologies of the Self: Lectures at University of Vermont Oct. 1982. University of Massachusets Press, Cambridge (eng).

Gödel, K. (1944). Russell’s Mathematical Logic. In: P. A. Schlipp (Ed.), The philosophy of Bertrand Russell. Library of Living Philosophers, vol. 5, pp. 123-153. La Salle, Illinois: Open Court Publishing Company (eng).

Gödel, K. (1961). The Modern Development of the Foundations of Mathematics in the Light of Philosophy. In: S. Feferman (Ed.), Kurt Gödel: Collected Works: Volume III, pp. 374-387. Oxford: Oxford University Press (eng).

Gore, Jr. A. А. (2006). Earth in the Balance: Ecology and the Human Spirit. Houghton Mifflin Company, New York (eng).

Heidegger, M. (2010). Being and time. Suny Press (eng).

Hrynevych, L. M., Elkin, O., Kalashnikova, S., Kobernyk, I., Kovtunets, V., Makarenko, O., Malakhova, O., Nanaieva, T., Usatenko, H., Khobzei, P., & Shyian, R. (2016). Nova Ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform]. Ministry of Education and Science of Ukraine. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/ media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (ukr).

Jaeger, W. (1939). Paideia: the ideals of Greek culture. Internet Archive. Oxford, B. Blackwell. Retrieved from https://archive.org/details/paideiaidealsofg0003jaeg (eng).

Kant, I. (1781). Critique of Pure Reason. Digitalisat und Volltext im Deutsches, Riga. Retrieved from https://www.deutschestextarchiv.de/book/show/kant_rvernunft_ 1781 (deutsch).

Klochko, O. V. (2018). Teoretychni i metodychni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh menedzheriv ahrarnoho vyrobnytstva zasobamy suchasnykh informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Theoretical and methodical principles forfuture managers professional training in agrarian manufacturing using the latest information and communication technologies]: dissertation. Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsiubynskyi, Vinnytsia (ukr).

Klochko, O. V., Fedorets, V. M., Mazur, M. V., & Liulko, Y. P. (2023). An IoT system based on open APIs and geolocation for human health data analysis. In CEUR Workshop Proceedings, 87-101. URL: https://ceur-ws.org/Vol-3358/paper15.pdf (eng).

Klochko, О., Fedorets, V., & Klochko, V. (2021). Tsyfrove imitatsiine modeliuvannia ekolohichnoi svidomosti studentiv na osnovi analizu ryzykiv proiavu ekofobnykh tendentsii [Digital simulation modeling of students' ecological consciousness based on risk analysis of ecophobic tendencies]. Modern informational technologies and innovative methods in professional training: methodology, theory, experience, problems, 232-247. DOI: 10.31652/2412-1142-2021-60-232-247 (ukr).

Lotka, A. J. (1925). Elements of Physical Biology. Williams and Wilkins (eng).

Lovelock, J. (2009). The vanishing face of Gaia: A final warning: Enjoy It While You Can. Allen Lane, London.

Menshykh, O. E., & Petrenko, Yu. O. (2015). Osoblyvosti psykhofiziolohichnykh funktsii uchniv starshoho shkilnoho viku [Peculiarities of psychophysiological functions of high school students]: monograph (ukr).

Mindell, A. (2018). Earth-Based Psychology: Path Awareness from the Teachings of Don Juan, Richard Feynman, and Lao Tse. Gatekeeper Press (eng).

Nadiroh, N., Zulfa, V., & Yuliani, S. (2021). Learning transformation of the 21st century curriculum for prospective teacher in term of eco-literacy. In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 802, No. 1, p. 012009). IOP Publishing. DOI: 10.1088/1755-1315/802/1/012009.

Osadchyi, V. V., Valko, N. V., & Kuzmich, L. V. (2021). Using augmented reality technologies for STEM education organization. In Journal of Physics: Conference Series, Vol. 1840, No. 1, p. 012027. IOP Publishing. DOI: 10.1088/1742-6596/1840/1/012027 (eng).

Peccei, A. (2013). The human quality. Elsevier (eng).

Perignat, E., & Katz-Buonincontro, J. (2019). STEAM in practice and research: An integrative literature review. Thinking skills and creativity, 31, 31-43. DOI: 10.1016/j.tsc.2018.10.002 (eng).

Plato. (Circa 360 BC). Timaeus. In a collection of Plato's Dialogues at Standard Ebooks. Retrieved from https://standardebooks.org/ebooks/plato/dialogues/benjamin-jowett (eng).

RPubs by RStudio. (2023). URL: https://rpubs.com/ (eng).

Sukhomlynskyi, V. O. (1988). Sto porad uchytelevi [One hundred tips for the teacher]. K.: Rad. shk. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20 serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (ukr).

Teplytskyi, I. O., & Semerikov, S. O. (2013). Na perekhresti ekolohii, matematyky, informatyky y fizyky [At the crossroads of ecology, mathematics, computer science and physics]. Teoriia ta metodyka navchannia matematyky, fizyky, informatyky, Т. XІ, (3). Pp.174-184.

Teplytskyi, O. I., Teplytskyi, I. O., Semerikov, S. O., & Soloviov, V. M. (2015). Profesiina pidhotovka uchyteliv pryrodnycho-matematychnykh dystsyplin zasobamy kompiuternoho modeliuvannia: sotsialno-konstruktyvistskyi pidkhid [Professional training of teachers of natural and mathematical disciplines by means of computer modeling: a social-constructivist approach]. Vydavnychyi viddil DVNZ «Kryvorizkyi natsionalnyi universytet» (ukr).

Tsidylo, I. M., Shevchyk, L. O., Hrod, I. M., Solonetska, H. V., & Shabaga, S. B. (2022). A computer simulation of population reproduction rate on the basis of their mathematical models. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 2288, No. 1, p. 012014). IOP Publishing. DOI: 10.1088/1742-6596/2288/1/012014 (eng).

Ushynskyi, K. (1983). Liudyna yak predmet vykhovannia: Sproba pedahohichnoi antropolohii [Man as an object of education: An attempt of pedagogical anthropology]. Vybrani pedahohichni tvory, 1:192-463 (ukr).

Vernadskyi, V. (2004). Dekilka sliv pro noosferu [A few words about the noosphere]. Khronika [Chronicle], 485-495 (ukr).

Volterra, V. (1926). Variazioni e fluttuazioni del numero d'individui in specie animali conviventi. Mem. Acad. Lincei Roma. 2: 31–113 (italiano).

Yevtuch, M. B., Fedorets, V. M., Klochko, O. V., Kravets, N. P., & Branitska, T. R. (2021). Ecological and axiological reflection of the concept of sustainable development as a basis for the health-preserving competence of a physical education teacher. In SHS Web of Conferences (Vol. 104, p. 02008). EDP Sciences. DOI: 10.1051/shsconf/202110402008 (eng).

Downloads


Переглядів анотації: 54

Опубліковано

2023-06-29

Як цитувати

[1]
О. Клочко і В. Федорець, «Концептуалізація культурно-мистецької моделі екологічної компетентності вчителя математики», OD, вип. 2(41), с. 275–306, Чер 2023.

Номер

Розділ

Професійний розвиток педагогів