«Школа дає знання. Знання дає силу. Сила дає владу…»: з історії діяльності Товариства «Просвіта» ім. Бориса Грінченка у таборі полонених українців Зальцведель, Німеччина (1916-1917 рр.)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.341

Ключові слова:

Народна школа імені Бориса Грінченка, товариство «Просвіта», виклади, вчителі, полонені українці, Зальцведель, Німечччина

Анотація

У статті розкрито специфіку діяльності Товариства «Просвіта» імені Бориса Грінченка, заходами якого у таборі Зальцведель (Німеччина) провадилася однойменна Народна школа. Початкова фаза її діяльності була позначена значними труднощами, що зумовлювалися неготовністю частини таборян її відвідувати із-за побоювань репресій з боку російського царату (після їх повернення додому). Але завдяки роз’яснювальній роботі членів Просвітнього відділу СВУ та українського активу табору цей страх було подолано, після чого кількість учнів почала невпинно збільшуватися. 

Протягом 1916-1917 рр. Народну школу імені Бориса Грінченка скінчили сотні полонених українців, які отримали в її стінах не лише початкові знання (письмо, читання, рахунок), але й винесли з неї розуміння багатьох явищ політичного і суспільного життя, а крім того – засвоїли основи агрономічних та точних наук. Школа започаткувала глибинні зміни в їх свідомості, зробивши випускників школи інтегральною частинкою українського світу, політична складова якого була нещадно переслідувана у Росії, і відтак – змушеного виборювати своє «місце під сонцем» на німецькій землі. 

Народна школа імені Бориса Грінченка стала одним з найпотужніших системо-формуючих національних чинників в таборі, яка самою своєю роботою творила українське середовище. В її стінах – інколи навіть повз своєї волі – полонені починали усвідомлювати несправедливість соціально-політичних порядків у царській Росії та розуміти конечну потребу відокремлення України від імперського центру з подальшим набуттям нею суверенного статусу. Таким чином Школа та її педагогічний склад весь час дуже істотно долучалися до процесу формування національно-державницького світогляду тих полонених українців, які прагнули до освіти, сповна виконавши свій патріотичний обов’язок перед Батьківщиною

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Ігор Срібняк, Київський університет імені Бориса Грінченка

доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри всесвітньої історії, Київський університет імені Бориса Грінченка

 

Посилання

Vilne Slovo (1916a, 1 bereznya). Zaltsvedel. 1.

Vilne Slovo. (1916b, 15 bereznya). Zaltsvedel. 2.

Vilne Slovo. (1917a, 6 sichnya). Zaltsvedel. 2(61).

Vilne Slovo. (1917b, 13 sichnya). Zaltsvedel. 4(63).

Vilne Slovo. (1917c, 17 sichnya). Zaltsvedel. 5(64).

Vilne Slovo. (1917d, 31 sichnya). Zaltsvedel 9(68).

Kryvosheyeva, L. M. (2009). Natsionalno-prosvitnya diyalnist Soyuzu vyzvolennya Ukrayiny v taborakh viyskovopolonenykh ukrayintsiv (1914-1918 rr.). (Dys. … kand. ist. nauk). Zaporizkyy natsionalnyy universytet. Zaporizhzhya.

Neveselyy, Iv. (1917, 3 lyutoho). Taborova shostyklyasova Narodnya shkola imeny Borysa Hrinchenka. Vilne Slovo. Zaltsvedel, 10(69), 3.

Pavlenko, P. (1917, 14 lystopada). Vid redaktsiyi Vilʹne Slovo. Zaltsvedel. 91(150),1.

Pater, I. (2010). Prosvitnya diyalnist Soyuzu vyzvolennya Ukrayiny sered viyskovopolonenykh ukrayintsiv u taborakh Avstro-Uhorshchyny ta Nimechchyny (1914–1918) Ukrayina: kultura, spadshchyna, natsionalna svidomist, derzhavnist, 19, 559–571.

Smalʹ-Stotsʹkyy, R. (1962). Spohady pro Zenona Kuzelyu. Zapysky NTSH : Zbirnyk na poshanu Zenona Kuzeli, CLXIX, 44–51.

Sribnyak, I. (1997a). Tabir polonenykh ukrayintsiv u Zaltsvedeli (Nimechchyna) u 1915-1917 rr. Kyivska starovyna, 3/4, 139–151.

Sribnyak, I. (1997b). Vydavnycha ta prosvitnya diyalnist polonenykh-ukrayintsiv u tabori Zaltsvedel (Nimechchyna) v 1916-1917 rr. (мaterialy naukovoyi konferentsiyi). Tsentralna Rada i ukrayinskyy derzhavotvorchyy protses (Do 80-richchya stvorennya Tsentralnoyi Rady), 2, 291–297.

Sribnyak, I. (1999). Poloneni ukrayintsi v Avstro-Uhorshchyni ta Nimechchyni (1914-1920 rr.). Kyiv.

Sribnyak, I. & Holosko, S. (2020). Hazeta «Vilne Slovo» yak dzherelo vyvchennya zhyttyediyalnosti polonenykh ukrayintsiv u tabori Zaltsvedel (Nimechchyna), 1916-1917 rr. (pochatok). Svit Klio, 1, 80–89.

Sribnyak, I. & Holosko, S. (2021). Hazeta «Vilne Slovo» yak dzherelo vyvchennya zhyttyediyalnosti polonenykh ukrayintsiv u tabori Zaltsvedel (Nimechchyna), 1916-1917 rr. (zakinchennya). Svit Klio, 2 (1), 79–91.

Taborova chotyroklyasova narodnya shkola imeny Borysa Hrinchenka (1917, 7 sichnya). Vistnyk SVU, 132, 30.

Ukrayinski shkoly v taborakh polonenykh (1917, 25 lyutoho). Vistnyk SVU. Viden. 139. S.142.

Ukrayinski narodni shkoly v taborakh polonenykh (1916. 19 lystopada). Vistnyk SVU. Viden. 125. S.758.

СDAVO Ukrainy (СDAVOUa), f.4406, оp.1, spr.30.

СDAVO Ukrainy. F. 4406. Op. 1. Spr. 32.

СDAVO Ukrainy. F. 4418. Op. 1. Spr. 87.

СDAVO Ukrainy. F. 4418. Op. 1. Spr. 137.

СDAVO Ukrainy. F. 4418. Op. 1. Spr. 3.

СDAVO Ukrainy. F. 4418. Op. 1. Spr. 86.

СDAVO Ukrainy. F. 4418. Op.1. Spr. 136.

Downloads


Переглядів анотації: 156

Опубліковано

2022-12-10

Як цитувати

[1]
І. Срібняк, ««Школа дає знання. Знання дає силу. Сила дає владу…»: з історії діяльності Товариства ‘Просвіта’ ім. Бориса Грінченка у таборі полонених українців Зальцведель, Німеччина (1916-1917 рр.)», OD, вип. 3-4, с. 6–21, Груд 2022.

Номер

Розділ

Історія та філософія освіти

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають