Формування вмінь ставити запитання (із досвіду мовної підготовки іноземних студентів-медиків)
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.26Ключові слова:
іноземні студенти-медики, мовна підготовка, ситуативно зумовлені комунікативні вправи, уміння запитувати, умовно-комунікативні вправиАнотація
У запропонованій статті репрезентовано систему авторських вправ (умовно-комунікативні, ситуативно зумовлені комунікативні) для формування вмінь ставити запитання (запитувати), що виконували іноземні студенти медичного факультету в усній / письмовій формі. Акцентовано на ефективності вправ як дидактичного засобу, що використовується під час мовної підготовки іноземних студентів-медиків для формування вмінь ставити різні типи запитань (відкриті, закриті, уточнювальні), що сприяє діалогічному спілкуванню фахівців галузі лікувальної справи з пацієнтами / колегами. До завдань вправи подається інструкція, таблиці / зразки / теоретичний матеріал. З’ясовано, що підґрунтям для оволодіння іноземними студентами медичного факультету вміннями ставити запитання, є наявні стійкі знання на рівні фахового спілкування, зокрема медичної термінології, теоретичні знання щодо різних типів запитань, набутий комунікативно-мовленнєвий досвід під час практичного навчання в закладах охорони здоров’я, а також такі уміння: 1) правильно поєднувати мовні одиниці; 2) визначати мету запиту відповідно до змісту спілкування / професійно-комунікативної ситуації; 3) прогнозувати / скерувати ймовірні відповіді пацієнта / його родичів / фахівців галузі лікувальної справи, що уточнює / доповнює наявне знання відповідно до запиту. Зазначено, що медичні терміни (види захворювань, симптоми, скарги, характер болю, ліки, органи та частини тіла людини) в питальних реченнях маркують модельовані професійно-комунікативні ситуації, визначають семантичну й концептуальну єдність висловлень фахівців лікувальної справи та пацієнтів / колег. Запропоноване навчально-методичне забезпечення (умовно-комунікативні, ситуативно зумовлені комунікативні вправи) сприяє збагаченню наявного вакабуляру іноземних студентів-медиків активною та пасивною термінологічною лексикою, свідомому регулюванню професійної лексики в структурі «питання – відповідь» під час імітаційної діалогічної практики за різними моделями (лікар ⟷ пацієнт, лікар ⟷ колега). Презентовані методичні напрацювання передбачають роботу над усвідомленням необхідності оволодіння вміннями ставити запитання для ефективного діалогічного спілкування фахівців галузі лікувальної справи з пацієнтами / їхніми родичами / колегами.
Завантаження
Посилання
Bondarenko, N. V. (2020). Uminnia zapytuvaty y vidpovidaty yak nevidiemnyi skladnyk kompetentnisnoho navchannia [The ability to ask and answer as an inseparable component of competence-based learning]. World science: problems, prospects and innovations: 4th International scientific and practical conference (December 23–25). Toronto, Canada, 210–219.
Diadchenko, H., Tamozhska, I., Rud, O., Rudnytska, Z., Kulishenko, L. & Kumeiko, T. (2023). Formation of Communicative Competence of Foreign Students in Post-Industrial Society: Electronic Tutoring and Mentoring. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. Section. Psychology. Vol. 14, Issue 1, 207–219. DOI: https://doi.org/10.18662/brain/14.1/414
Zhyhadlo, O. (2019). Osoblyvosti funktsionuvannia zapytan v anhlomovnomu yurydychnomu dyskursi [Specific features of functioning of questions in English legal discourse]. South Archive (Philological Sciences), LXXX, 32–35. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2663-2691/2019-80-7
Ivanytska, N. B., & Ivanytska, N. L. (2019). Komunikatyvno-prahmatychnyi potentsial interohatyviv anhlomovnoi naukovoi statti [Communicative and Pragmatic Potential of the Interrogatives in the English Scientific Papers]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Philological Sciences, 1 (89), 63–69.
Kosarieva, H., Vasylenko, O., Breslavets, N., Tamozhska, I., Anikina, I., & Mordovtseva, N. (2022). Methods of Critical Thinking in Classes of Philological Disciplines in Higher Education Institutions: Neuroscientific Approach. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 13(4), 459–470. https://doi.org/10.18662/brain/13.4/399
Lytvynenko, N. P. (2011). Leksyko-syntaksychne vyrazhennia intentsii likaria u profesiinomu movlenni [Lexic-syntactic expression of intentions of doctor in the professional language]. Philological Studies: Scientific Bulletin of Kryvyi Rih State Pedagogical University, 6, № 1, 301–309. DOI: https://doi.org/10.31812/filstd.v6i1.809
Mezhov, O. H., Kostusiak, N. M., & Zdikhovka, T. V. (2022). Komunikatyvno-syntaksychna orhanizatsiia pytalnykh vyslovlen u konteksti novitnikh linhvistychnykh paradyhm [Communicative and syntactic organization of interrogative statements in the context of the latest linguistic paradigms]. Scientific notes of V. I. Vernadsky Taurida National University. Series: Philology. Journalism, 33 (72), 2, 1, 12–17.
Pometun, O., & Hupan, N. (2020). Potentsial zakrytykh i vidkrytykh zapytan u navchanni istorii [The potential of closed-ended and open-ended questions in history teaching]. Psychological and Pedagogical Problems of Modern School, 1(3), 1, 127–139.
Savchuk, A. Ya. (2018). Funktsii pytalnykh rechen v naukovo-krytychnomu dyskursi [Functions of interrogative sentences in scholarly-critical discourse]. Philological Periodical of Lviv, 4, 94–98. DOI: https://doi.org/10.32447/2663-340Х-2018-4-94-98
Shabat-Savka, S. T. (2014). Katehoriia komunikatyvnoi intentsii v ukrainskii movi [The category of communicative intention in the Ukrainian language]. Chernivtsi: Bukrek, 412.
Shevchuk, S. V., Klymenko, I. V. (2012). Ukrainska mova za profesiinym spriamuvanniam: pidruchnyk [Ukrainian Language for Professional Purposes: textbook]. Kyiv: Altera, 2012, 696.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.