THE STATE OF IMPLEMENTATION OF ORGANIZATIONAL AUTONOMY IN DOMESTIC INSTITUTIONS OF HIGHER

Authors

  • Oksana Vlasyuk State Scientific Institution «Institute of education content modernization», street Metropolitan Vasyl Lypkivskyi, 36, 03035, Kyiv, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-1683-5622
  • Tatiana Daragan State Scientific Institution «Institute of education content modernization», street Metropolitan Vasyl Lypkivskyi, 36, 03035, Kyiv, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6714-9374

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.2.5

Keywords:

competitiveness, institutions of higher education, modernization of higher education, organizational autonomy, quality of educational services

Abstract

The article considers the need for the introduction of university autonomy, which will allow higher education institutions to be independent, self-sufficient. The state and tools of introduction of organizational autonomy in higher education institutions of Ukraine are analyzed. It is established that higher education institutions have the right to: independently develop the procedure for electing the head, within the legislation; determine the academic structure (scientific, educational-scientific, research, research and production institutes, faculties, departments); to create legal entities (to form innovative structures that will ensure the implementation of its statutory tasks and the implementation of innovative projects); adjust the number of external representatives in supervisory and academic boards (including the involvement of potential employers in their governing bodies and in the development and modernization of educational programs). The article identifies measures to expand organizational autonomy in domestic higher education institutions: the spread of decentralization of higher education; development of normative legal acts to increase the legal field of practical activity of universities; termination of participation of representatives of the Ministry of Education and Science of Ukraine in the election of the rector; weakening the procedure for participation in the governing bodies of representatives of civil society and commercial organizations. The state of implementation of organizational autonomy in Ukrainian higher education institutions is determined through the adaptation of the domestic legal framework on higher education to the indicators of its level assessment, defined by the Association of European Universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oksana Vlasyuk, State Scientific Institution «Institute of education content modernization», street Metropolitan Vasyl Lypkivskyi, 36, 03035, Kyiv, Ukraine

PhD in Agricultural Sciences, Senior Researcher, Senior Researcher of the Department of Research and Certification of Scientific Personnel

Tatiana Daragan, State Scientific Institution «Institute of education content modernization», street Metropolitan Vasyl Lypkivskyi, 36, 03035, Kyiv, Ukraine

head of the sector of the Department of Research and Certification of Scientific Personnel

References

Автономія та врядування у вищій освіті: монографія / О. П. Воробйова та ін. Київ: Інститут вищої освіти НАПН України, 2015. 192 с.

Боднар Д. Автономія закладу вищої освіти: віхи розвою. Педагогіка. 2018. Випуск 25 (2). С.25-32. DOI: 10.32626/2309-9763.2018–25.25-32.

Варич О. П., Савохіна М. В. Правові межі автономії ЗВО при формуванні освітніх програм. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. Стратегія і методологія освіти. 2019. №64. С.7-15. DOI https://doi.org/10.32820/2074-8922-2019-64-7-15

Верденхофа О. Р., Каленюк І. С., Цимбал Л. І. Параметри та моделі автономії університетів. Міжнародна економічна політика. 2018. № 1 (28). С.110-129.

Власюк О., Дараган Т., Тимошенко Н., Заєць С. Результати всеукраїнського онлайн-опитування. Київ: ДНУ «ІМЗО», 2020, С.17. URL : https://imzo.gov.ua/diyalnist/naukova-robota/

Дериховська В. І., Степуріна С. О. Інформаційно-аналітичне забезпечення управління організаційною автономією ЗВО. Економіка і суспільство.2018. Випуск 18. С.644-652. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-18-90

Закон України «Про вищу освіту». 2014 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення : 26.02.2021).

Квіт С. М. Міністерство має посилювати свою роль як розумного модератора. URL: https: //theukrainians. org/sergiy-kvit/ (дата звернення : 29.07.2019).

Луговий В. І., Калашнікова С. А., Слюсаренко О. М., Таланова Ж. В. Автономія та лідерство в Європейському просторі вищої освіти. Теоретичний та науково-методичний часопис «Вища освіта України. 2014. №1. С.14-20.

Мокляк В. М. Обґрунтування поняття «автономія вищого навчального закладу». Педагогічні науки 2015. №63. С.132-136.

Мордовець А. В. Теоретичне обґрунтування напрямів модернізації системи вищої освіти України. Ефективна економіка. 2019. №6. DOI: 10.32702/2307-2105-2019.6.41

Панич О. І. Університетська автономія в контексті українського законодавства і практики. URL : https://ru.osvita.ua/vnz/65226/ (дата звернення : 23.10.2019).

Половченя А. Б. Забезпечення принципу автономії закладів вищої освіти: адміністративно-правовий аспект. Адміністративне право і процес.2019. №8. С.96-99. DOI https://doi.org/10.32849/2663-5313/2019.8.18

Berdahl, R. Academic freedom, autonomy and accountability in British universities. Studies in Higher Education. 1990. № 15. P. 169–180.

Timm, J. Kontraktmanagement und Zielvereinbarungen: reform Universitäten. Leistungsfähigkeit durch Eigenverantwortung. Bonn: Stifterverband Für die Deutsche Wissenschaft (Hrsg),1999. P. 24.

University Autonomy in Europe. URL : https://bit.ly/2R3FPVs (дата звернення : 17.05.2017).

Weber, L. University Autonomy, a Necessary, but not Sufficient Condition for Excellence. IAU/IAUP. Proceedings of the International Presidents’ Symposium. Chiang Mai, Thailand, 8-9 December, 2006. URL : http://www.unesco.org/iau/ conferences/chiang_mai/pdf/ Luc_Weber.pdf.

Vorobjova, О. Р., Gorecka, T. O., Dem’yanenko, N. M., Kalashnikova, S. A.,. Kovalenko, O. M, Lugovij, V .I. , … Tkachenko, V. P. (2015). Avtonomiia ta vriaduvannia u vyshchii osviti: monohrafiia [Autonomy and governance in higher education]. Kyiv: Instytut vyshchoi osvity NAPN Ukrainy, 192 (ukr).

Bodnar, D. (2018) Avtonomiia zakladu vyshchoi osvity: vikhy rozvoiu [Autonomy of higher education institutions: milestones in development]. Pedahohika, Vypusk 25 (2), 25-32. DOI: 10.32626/2309-9763.2018–25.25-32 (ukr).

Varych, O. P., & Savokhina, M. V. (2019). Pravovi mezhi avtonomii ZVO pry formuvanni osvitnikh prohram [Legal limits of free economic autonomy in the formation of educational programs]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity. Stratehiia i metodolohiia osvity, №64, 7-15. DOI https://doi.org/10.32820/2074-8922-2019-64-7-15 (ukr).

Verdenkhofa, O. R., Kaleniuk, I. S., & Tsymbal, L. I. (2018) Parametry ta modeli avtonomii universytetiv [Parameters and models of university autonomy]. Mizhnarodna ekonomichna polityka, № 1 (28), 110-129 (ukr).

Vlasiuk, O., Darahan, T., Tymoshenko, N., & Zaiets, S. (2020) Rezultaty vseukrainskoho onlain-opytuvannia [Results of the all-Ukrainian online survey]. Kyiv: DNU «IMZO», 19. URL : https://imzo.gov.ua/diyalnist/naukova-robota (ukr).

Derykhovska, V. I., & Stepurina, S. O. (2018) Informatsiino-analitychne zabezpechennia upravlinnia orhanizatsiinoiu avtonomiieiu ZVO [Information and analytical support for the management of organizational autonomy of universities]. Ekonomika i suspilstvo, Vypusk 18, 644-652. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-18-90 (ukr).

Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine On Higher Education] (2014)

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (ukr).

Kvit, S. M. (2019) Ministerstvo maie posyliuvaty svoiu rol yak rozumnoho moderatora [The Ministry should strengthen its role as a smart moderator]. https: //theukrainians. org/sergiy-kvit/ (ukr).

Luhovyi, V. I., Kalashnikova, S. A., Sliusarenko, O. M., & Talanova, Zh.V. (2014) Avtonomiia ta liderstvo v Yevropeiskomu prostori vyshchoi osvity [Autonomy and leadership in the European Higher Education Area]. Teoretychnyi ta naukovo-metodychnyi chasopys «Vyshcha osvita Ukrainy, №1, 14-20 (ukr).

Mokliak, V. M. (2015) Obgruntuvannia poniattia «avtonomiia vyshchoho navchalnoho zakladu» [Rationale for the concept of «autonomy of higher education»]. Pedahohichni nauky, №63, 132-136 (ukr).

Mordovets, A. V. (2019) Teoretychne obgruntuvannia napriamiv modernizatsii systemy vyshchoi osvity Ukrainy [Theoretical substantiation of directions of modernization of the system of higher education of Ukraine]. Efektyvna ekonomika, №6. DOI: 10.32702/2307-2105-2019.6.41 (ukr).

Panych, O. I. (2019) Universytetska avtonomiia v konteksti ukrainskoho zakonodavstva i praktyky [University autonomy in the context of Ukrainian legislation and practice]. https://ru.osvita.ua/vnz/65226/ (ukr).

Polovchenia, A. B. (2019) Zabezpechennia pryntsypu avtonomii zakladiv vyshchoi osvity: administratyvno-pravovyi aspekt [Ensuring the principle of autonomy of higher education institutions: administrative and legal aspect]. Administratyvne pravo i protses, №8, 96-99. DOI https://doi.org/10.32849/2663-5313/2019.8.18 (ukr).

Berdahl R. (1990) Academic freedom, autonomy and accountability in British universities. Studies in Higher Education, № 15, 169–180 (eng).

Timm J. (1999) Kontraktmanagement und Zielvereinbarungen: reform Universitäten. Leistungsfähigkeit durch Eigenverantwortung [Contract management and target agreements: reform universities. Efficiency through personal responsibility]. Bonn: Stifterverband Für die Deutsche Wissenschaft (Hrsg), 24 (deut).

University Autonomy in Europe. (2017) URL : https://bit.ly/2R3FPVs (eng).

Weber L. (2006) University Autonomy, a Necessary, but not Sufficient Condition for Excellence. IAU/IAUP [Proceedings of the International Presidents’ Symposium]. Chiang Mai, Thailand, 8-9 Decembe. http://www.unesco.org/iau/ conferences/chiang_mai/pdf/ Luc_Weber.pdf (eng).

Downloads


Abstract views: 317

Published

2021-06-09

How to Cite

[1]
O. Vlasyuk and T. Daragan, “THE STATE OF IMPLEMENTATION OF ORGANIZATIONAL AUTONOMY IN DOMESTIC INSTITUTIONS OF HIGHER ”, OD, vol. 33, no. 2, pp. 60–76, Jun. 2021.

Issue

Section

Economics of education and management of education