CURRENT STATE OF FORMATION OF READYNESS OF PRIMARY PRIMARY SCHOOL TEACHERS FOR INTRODUCTION OF TECHNOLOGIES OF INTERACTIVE LEARNING IN THE PROFESSIONAL PROFESSIONAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.9

Keywords:

readiness, readiness of future teachers, new educational environment, training of modern teachers, professional activity, technologies of interactive learning

Abstract

The article considers topical issues of the current state of readiness of future primary school teachers to implement interactive learning technologies in professional activities at the present stage of reforming the education system, which is interpreted as: readiness to develop plans and goals, development of professional qualities of teachers, expanding the mobilization of psychological point of view, increasing the level of independence and responsibility to society. The essence of the concept of "readiness" for future primary school teachers is revealed. The place of such scientists is shown: A. Aleksyuk, N. Boltenkov, V. Bondar, O. Voloshenko, S. Garkusha, M. Dyachenko, I. Zyazyuna, N. Kichuk, O. Kiyashko, L. Krasyuk, N. Kuzmina, Z. Kurland, I. Kushakova, A. Linenko, O. Moroz, S. Nikitchina, S. Sysoeva, V. Slastyonina, S. Smirnova, L. Khomich, V. Chaika, I. Shaposhnikova, O. Yaroshenko, who studied the problems readiness of teachers in professional activity. The essence of the concept of readiness as a set of properties and qualities of the teacher's personality, which determines the adaptation of a graduate of a higher education institution to the conditions of pedagogical work, is revealed. The development of research of scientists of readiness of primary school teachers for introduction of technologies of interactive training in professional activity is shown. The study analyzes the results of a survey of primary school teachers in Lviv, Lviv and Volyn regions on the use of interactive learning technologies. The level of use of interactive exercises at different stages of the lesson is shown, the sufficient level of use of technologies of interactive training of teachers of SZSh№ 68, Lviv. The best level of equipment of the technical base of schools in the conditions of development of the new Ukrainian school is determined. The place of a modern specialist who promotes the expansion of a positive level of learning with a willingness to implement technologies of interactive learning in professional activities is described.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olga Rybak, Ivan Franko National University of Lviv University, Street, 1, 7900, Lviv, Ukraine

primary school teacher, graduate student of the Department of Primary and Preschool Education

References

• Великий тлумачний словник сучасної української мови / Укл. і гол.ред. Т. В. Бусел. К. : Ірпінь : ВТФ «Перун», 2004. 1140 с.

• Використання інтерактивних методів та мультимедійних засобів у підготовці педагога: збірник наукових праць / наук. ред. В.М. Федорчук. Кам’янець-Подільський: Абетка – НОВА, 2003. 208 с.

• Даль В. И. Толковый словарь живого великорусского языка : в 4-х т. М. : Терра, 1995. Т. 1. 800 с.

• Державна національна програма «Освіта» («Україна XXI століття»). К. : Радуга, 1994. 62 с.

• Закон України «Про освіту». К.: Генеза, 1996. 36 с.

• Кекух Л. В.Формування стимулів до педагогічної творчості: навчально-творчі завдання для майбутніх учителів початкових класів: [навчально-методичний посібник для викладачів і студентів вищих закладів освіти]. К.: Науковий світ, 2000. 67 с.

• Коваль Л. В. Професійна підготовка майбутніх учителів у контексті розвитку початкової освіти: монографія. [2 – вид., перероб. і допов.]. Донецьк: ЛАНДОН – ХХІ, 2012. 343 с.

• Комар О. А. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивних технологій: теоретико-методичні аспекти : монографія. Умань : РВЦ «Софія», 2008.

• Кулюткин Ю. Н. Моделирование педагогических ситуаций: проблемы повышения качества и эффективности общепедагогической подготовки учителя. М. : Педагогика, 1981. 120 с.

• Лесик В. Формування у студентів психолого-педагогічної готовності до майбутньої професійнотрудової діяльності. Гуманітарний вісник «Переяслав-Хмельницький ДПУ імені Г. Сковороди» : зб. наук.праць. Педагогіка. Переяслав-Хмельницький, 2011. Вип. 22. С. 93−96.

• Ліник О .О. Майбутній учитель як суб’єкт педагогічнї взаємодії: підготовка до співробітництва з молодшими школярами: монографія. К.: Видавничий Дім «Слово», 2014. 304 с.

• Моляко В. О. Психологічна готовність до творчої праці. К. : Знання, 1989. 48 с.

• Пехота Е. Н.Индивидуализация профессионально педагогической подготовки учителя:дисс.…доктора пед.наук:спец.13.00.04 «Теория и методика профессионального образования». К.,1997. 401с.

• Пометун О. І. Підготовка майбутнього вчителя початкових класів: інтерактивні технології у ВНЗ: [навчальний посібник] Умань: РВЦ «Софія», 2007. 66 с.

• Психологічний словник / за ред. В. І. Войтка. К. : Вища школа, 1982. – 165 с.

• Сластенин В. А. Профессиональная подготовка учителя в системе высшего педагогического образования. М.:МГПИ,1992. 180с.

• Busel, T. V. (2004). Velykyy tlumachnyy slovnyk suchasnoyi ukrayinskoyi movy. [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language] (p.1140). VTF «Perun» (ukr).

• Fedorchuk, V. M. (2003). Vykorystannya interaktyvnykh metodiv ta multymediynykh zasobiv u pidhotovtsi vchyteliv: zbirnyk naukovykh prats. [The use of interactive methods and multimedia tools in teacher training: a collection of scientific papers ](p. 208). Alphabet – NEW (ukr).

• Voytka, V. I. (1982). Psykholohichnyy slovnyk. [Psychological dictionary]. (p.165). High school (ukr).

• Dal, V. I. (1995). Tlumachnyy slovnyk zhyvoyi velykoruskoyi movy: u 4-kh tomakh. Explanatory dictionary of the living Great Russian language: in 4 volumes (р. 800). Ripol Classic (rus).

• (1994). Derzhavna nationalna prohrama «Osvita» («Ukrayina XXI stolittya»). State National Program «Education» ("Ukraine of the XXI century"). (p. 62). Raduha (ukr).

• (1996). Zakon Ukrayiny «Pro osvitu». Law of Ukraine «On Education». (p. 36). Genesis (ukr).

• Kekukh,L.V. (2000). Formuvannya stymuliv do pedahohichnoyi tvorchosti: navchalno-tvorchi zavdannya dlya maybutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv. [Formation of incentives for pedagogical creativity: educational and creative tasks for future primary school teachers]. (p. 67). Scientific World (ukr).

• Koval, L. V. (2012). Profesiyna pidhotovka maybutnikh uchyteliv u konteksti rozvytku pochatkovoyi osvity. [Professional training of future teachers in the context of primary education development]. (p. 343). LANDON-XXI (ukr).

• Komar, O. A. (2008). Pidhotovka maybutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv do vykorystannya interaktyvnykh tekhnolohiy: teoretychnyy ta metodychnyy aspekty. [Preparation of future primary school teachers for the use of interactive technologies: theoretical and methodological aspects]. (p. 331). RVC «Sofia» (ukr).

• Kuljutkin,Yu.N.,Sukhobskaya,G.S. (1981). Modelyuvannya pedahohichnykh sytuatsiy: problemy pidvyshchennya yakosti ta efektyvnosti zahal nopedahohichnoyi pidhotovky vchytelya. [Modeling pedagogical situations: problems of improving the quality and efficiency of general pedagogical training of a teacher]. (p. 120). Pedagogy (rus).

• Lesyk, V. (2011). Formuvannya u studentiv psykholoho-pedahohichnoyi hotovnosti do maybutnoyi profesiynoyi diyalnosti. [Formation of students of psychological and pedagogical readiness for future professional activit]. (pp. 93 – 96). Humanitarian Bulletin (ukr).

• Linnik, O. O. (2014). Maybutniy uchytel yak subyekt pedahohichnoyi vzayemodiyi: pidhotovka do spivpratsi z molodshymy shkolyaramy: monohrafiya. [The future teacher as a subject of pedagogical interaction: preparation for cooperation with younger students: a monograph]. (p.304). Slovo Publishing House (ukr).

• Molyako, V. O. (1989). Psykholohichna hotovnist do tvorchoyi roboty. Psychological readiness for creative work. (р.48). Knowledge (ukr).

• Infantry, E. N. (1997). Indyvidualizatsiya profesiyno-pedahohichnoyi pidhotovky vchytelya: dys.[ Individualization of professional pedagogical training of a teacher: diss]. … Doctor ped. Sciences: spec. 13.00.04 «Theory and methodology of vocational education» (p. 401) (rus).

• Pometun, O. I., Mosquito,O.A.(2007). Pidhotovka maybutnoho vchytelya pochatkovykh klasiv: interaktyvni tekhnolohiyi u vyshchiy shkoli. [Preparation of the future primary school teacher: interactive technologies in higher education]. (p. 66). RVC «Sofia» (ukr).

• Slastenin, V. A. (1992). Profesiyna pidhotovka vykladachiv u systemi vyshchoyi pedahohichnoyi osvity. [Professional training of teachers in the system of higher pedagogical education]. (p.180). MGPI (rus).

Downloads


Abstract views: 496

Published

2021-02-26

How to Cite

[1]
O. . Rybak, “CURRENT STATE OF FORMATION OF READYNESS OF PRIMARY PRIMARY SCHOOL TEACHERS FOR INTRODUCTION OF TECHNOLOGIES OF INTERACTIVE LEARNING IN THE PROFESSIONAL PROFESSIONAL”, OD, vol. 32, no. 1, pp. 129–142, Feb. 2021.

Issue

Section

Innovations are in Education