FORMATION OF PROFESSIONALLY IMPORTANT QUALITIES AS A BASIC COMPONENT OF TRAINING AND SOCIALIZATION OF FUTURE SPECIALISTS IN THE ECONOMIC INDUSTRY
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.4Keywords:
andragogical model, methods, competence, competitiveness, criteria, indicators of formation, professionally important qualities, professional activity, professional training, professional mobility, system, socialization, modern approach, forms and methods of teachingAbstract
The article outlines a range of issues regarding the need to form professionally important qualities as an integral part of the basic competencies of future economists, which is impossible without general educational competence as one of the main and most important conditions for achieving professionalism in economics, competitiveness in the labor market.
The professional qualities of specialists in various fields are considered and the main blocks of qualities for the future economist are determined. The content of each of the blocks is highlighted and the essence of professionally important qualities (PO) and general components for the economic direction of training are revealed, as the variety of qualities is determined by the specifics of work, working conditions and job responsibilities.
The problems of formation of professionally important qualities in the process of training economic specialists in universities, as well as the main purpose of vocational education - is to create conditions for development and self-realization of each individual, the formation of a generation capable of lifelong learning.
The issue of effective professional socialization is revealed, which provides for the formation of a specialist in the economic profile of the basic system of values and norms of behavior of the professional community, which form the basis of social behavior in the professional sphere and are structural elements of competence. The requirements of the modern labor market are analyzed: the close relationship between the rapid pace of development and the aging of professional knowledge and skills, which involves maintaining a high level of professional mobility of the economic specialist throughout life.
The content of the concepts "criteria" and "indicators" of the effectiveness of the process of formation of professionally important qualities is considered. Psychological regularities and modern, concrete practical approaches to the organization of the educational process in professional training are revealed. Methods and techniques that increase the interest of future professionals in their own education and self-education, continuous professional growth, self-improvement, self-development and self-realization are identified. Also, these main active methods of teaching the andragogical approach, which increase the interest of future economists in continuous professional development, contribute to their effective adaptation, socialization and competitiveness in the labor market.
Downloads
References
• Алишев Н. В, Егоров, А. С., Реброва, Н. П. Развитие профессионально важных функций как одно из направлений совершенствования профессиональной подготовки учащихся профтехучилищ: сб. науч. трудов JL, 1983. 79 с.
• Геллерштейн С. Г. Психологическое изучение трудовых процессов. Руководство по психотехническому профессиональному подбору. М.-Л.: ГИЗ,1929. С. 308–335.
• Геллерштейн С. Г. К вопросу о профессиональной типологии: Психотехника
o психофизиология труда, (6). 1930. С. 489–502.
• Геллерштейн, С. Г. Психотехника: Основные течения современной психологии. М.; Л.: ГИЗ, 1930. С. 206–263.
• Горобець С. А. Теоретичні засади проблеми формування професійної компетентності майбутнього фахівця-економіста. Вісник Житомирського держ. ун-ту ім. І. Франка. 2007. Вип. 31 (31). С. 106–109.
• Класифікатор професій ДК 003:2010. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10#Text
• Миценко В. І. Роль вузу у формуванні професійних якостей майбутніх фахівців-економістів. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб.наук. праць / редкол.: І. Д. Бех, В. М. Оржеховська, В. В. Вербицький [та ін.]; НАПН України, Ін-т проблем виховання. 14 (1). 2010. С. 280–297.
• Миценко В І. Формування професійно важливих якостей спеціалістів економічного профілю в системі вищої освіти. Вісник Черкаського держ. ун-ту. Серія: Педагогічні науки, (3). 2012. С. 74–78
• Онищук В. М. Професійне становлення моряків в системі освітнього процесу. Соціально-економічні, соціально-педагогічні та соціально-психологічні проблеми морської освіти : матеріали I Міжнар. наук.-практ. конф., Керч. Соціол. асоц. України. Мелітополь: Колор Принт, 2012. (2012, 14–16 червня). С. 66–71.
• Професійна компетентність економіста-міжнародника: технології формування: навч.- метод. посібник для організації практ. занять та самост. вивч. дисц./ Уклад. Л.С., Отрощенко. (2009). 82 с.
• Психологія професійного становлення сучасного фахівця: монографія / Кокун, О. М. К.: ДП "Інформ.-аналіт. агенство", 2012. C. 9.
• Стрельбицька С. М. Формування професійно важливих якостей особистості майбутнього фахівця соціального працівника у ВНЗ: зб. наук. праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія : Соціально-педагогічна, (24). 2015. С. 221–231.
• Філіппов С. О. Психологічні особливості професійної діяльності офіцерів-оперативників Державної прикордонної служби України: дис. канд. психолог наук : 19.00.09. Хмельницький, 2004. 247 с.
• Філософський словник. /за ред. В. І. Шинкарука. 2 вид., переробл. і доповн. 1986. 800 с.
• Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент
o личностноориентированного образования. Народное образование. 2003, (2). С. 58–64.
• Цілинко Л. І. Особливості професійно-психологічної підготовки працівників спеціальних підрозділів міліції «Сокіл», «Беркут»: зб. наук. праць ін-ту психології ім. Г. С.Костюка АПН України. VIII (8). К., 2006. 384 с.
• Alishev, N. V, Egorov A.S., Rebrova N.P., (1983) Razvitie professional'no vazhnyh funkcij kak odno iz napravlenij sovershenstvovanija professional'noj podgotovki uchashhihsja proftehuchilishh [Development of professionally important functions as one of the directions of improving the professional training of students of vocational schools] / Alishev N. V, Egorov A.S., Rebrova N.P.: sb. nauch. trudov. 79 s. (rus).
• Gellershtejn, S. G. (1929) Psihologicheskoe izuchenie trudovyh processov [Psychological study of labor processes] / S. G. Gellershtejn, pod red. I. N. Shpil'rejna// Rukovodstvo po psihotehnicheskomu professional'nomu podboru. S. 308–335.(rus).
• Gellershtejn, S. G. (1930) K voprosu o professional'noj tipologii: Psihotehnika psihofiziologija truda. [On the question of professional typology: Psychotechnics: psychophysiology of labor]. (6). S. 489–502. (rus).
• Gellershtejn, S. G. (1930) Psihotehnika: Osnovnye techenija sovremennoj
o psihologii. [ Psychotechnics: The main currents of modern psychology] S. 206–263. (rus).
• Horobets, S. A. (2007). Teoretychni zasady problemy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho fakhivtsia-ekonomista [Theoretical foundations of the problem of professional formation competence of the future specialist economist] Visnyk Zhytomyrskoho derzh. un-tu im. I. Franka. (31). S. 106–109. (ukr).
• Klasyfikator profesii DK 003:2010 [Classifier of professions DK 003: 2010]. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10#Text (ukr).
• Mytsenko, V. I. (2010). Rol vuzu u formuvanni profesiinykh yakostei maibutnikh fakhivtsiv-ekonomistiv. [The role of the university in the formation of professional qualities of the future specialists-economists]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi : zb.nauk. prats / redkol.: I. D. Bekh, V. M. Orzhekhovska, V. V. Verbytskyi [ta in.] ; NAPN Ukrainy, In-t problem vykhovannia. 14(1). S. 280–297. (ukr).
• Mytsenko, V. I. (2012, 14-16 chervnia). Formuvannia profesiino vazhlyvykh yakostei spetsialistiv ekonomichnoho profiliu v systemi vyshchoi osvity. [Formation of professionally important qualities of specialist’s economic profile in the higher education system]. Visnyk Cherkaskoho derzh. un-tu. Seriia: Pedahohichni nauky. (3). S. 74–78. (ukr).
• Onyshchuk, V. M (2012). Profesiine stanovlennia moriakiv v systemi osvitnoho Protsesu. [Professional development of seafarers in the system of educational process]. Sotsialno-ekonomichni, sotsialno-pedahohichni ta sotsialno-psykholohichni problemy morskoi osvity: materialy I Mizhnar. nauk.-prakt. konf., Kerch. S. 66–71(ukr).
• Profesiina kompetentnist ekonomista-mizhnarodnyka: tekhnolohii formuvannia. (2009). [Professional competence of an international economist: technologies formation]: navch.- metod. posibnyk dlia orhanizatsii prakt. zaniat ta samost. vyvch. dysts./ Uklad. L.S. Otroshchenko. 82 s. (ukr).
• Psykholohiia profesiinoho stanovlennia suchasnoho fakhivtsia: monohrafiia. (2012). [Theoretical foundations of the problem of professional formation competence of the future specialist economist] Kokun, O. M. C. 9. (ukr).
• Strelbytska, S. M. (2015). Formuvannia profesiino vazhlyvykh yakostei osobystosti maibutnoho fakhivtsia sotsialnoho pratsivnyka u VNZ. [Formation of professionally important personality traitsuture social worker at the university] zb. nauk. prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Seriia: Sotsialno-pedahohichna. (24). S. 221–231. (ukr).
• Filippov, S. O. (2004). Psykholohichni osoblyvosti profesiinoi diialnosti ofitseriv-operatyvnykiv Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. [Psychological features of professional activity of officers-operatives of the State Border Guard Service of Ukraine]: dys. kand. psykholoh nauk : 19.00.09/ 247 s. (ukr).
• Filosofskyi slovnyk. (1986). [Philosophical dictionary] / za red. V. I. Shynkaruka. 2 vyd., pererobl. i dopovn. 800 s. (ukr).
• Hutorskoj, A.V. (2003). Kljuchevye kompetencii kak komponentlichnostnoorientirovannogo obrazovanija. [Key competencies as acomponent personality-oriented education] Narodnoe obrazovanie. (2). S. 58–64. (rus).
• Tsilynko, L. I. (2006.) Osoblyvosti profesiino-psykholohichnoi pidhotovky pratsivnykiv spetsialnykh pidrozdiliv militsii «Sokil», «Berkut». [Features of professional and psychological training of employees special police units «Sokil», «Berkut»] zb. nauk. prats in-tu psykholohii im. H.S.Kostiuka APN Ukrainy. VIII(8). 384 s. (ukr).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educological discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.