ЛІТЕРАТУРНА ОСВІТА ШКОЛЯРІВ У ВИКЛИКАХ КОМПЕТЕНТНІСНОГО НАВЧАННЯ

Автор(и)

  • Анатолій Ситченко Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського, вул. Нікольська , 24, Миколаїв, Україна https://orcid.org/0000-0003-3725-1893

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.2.5

Ключові слова:

компетентнісне навчання, літературна освіта, педагогічні ризики, навчальні технології, виклики компетентнісного навчання, технологізований розбір твору

Анотація

У статті висвітлюються питання практичної реалізації компетентнісного навчання української літератури. Аналізуються філософські та педагогічні напрацювання з проблеми, висвітлюються сучасні можливості модельованого навчання, важливою формою якого є освітні технології, цілком доречні у здійсненні літературної освіти.
Підвищення ефективності навчання літератури в умовах технологізованого педагогічного процесу пов’язується у дослідженні з формуванням способів розумової роботи, які дають учням змогу самостійно критично осмислювати прочитані твори, аргументовано їх інтерпретувати, не лише сприймати авторські, а й продукувати власні смисли, що робить їхні дії особистісно значущими. Наголошується процедурний аспект проблеми компетентнісного навчання літератури, спрямованого на формування знаючого та вмілого, культурного учня-читача, його ціннісних орієнтацій.
Стверджується, що особливості художньої літератури та її вивчення в школі зумовлюють позитивний вплив на рівновагу технократичного і гуманістичного чинників сучасної освіти, оскільки твори мистецтва слова мають не лише компетентнісний потенціал, а й естетичні якості та можливості, морально-етичні взірці людської поведінки.
Водночас у статті вказується на певні ризики, пов’язані з рядом труднощів, що виникають на шляху реформування сучасної школи на засадах компетентнісного підходу. Автор звертає увагу на суперечності між компетентністю і моральністю; напрацюваннями вітчизняної педагогіки і впровадженням зарубіжних моделей освіти; знаннями і вміннями та уявленнями і переконаннями; суб’єктним досвідом школярів та їх навчальною діяльністю, що загострюють проблеми реформування школи, реалізації компетентнісного підходу, особистісно орієнтованого навчання, переконують у необхідності технологізації освіти.
Йдеться насамперед про необхідність урівноваження ділових якостей компетентного фахівця з його моральними цінностями; умови перенесення на національний ґрунт зарубіжних освітніх ідей і проєктів; досягнення єдності знань, умінь та переконань суб’єкта діяльності; узгодження змісту компетентностей із процесом їх практичної реалізації.
Стаття розрахована на вчителів, учених та студентів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Анатолій Ситченко, Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського, вул. Нікольська , 24, Миколаїв, Україна

Доктор педагогічних наук, професор кафедри української мови і літератури

Посилання

• Декарт Р. Основные правила метода. Соч. в 2-х т. Т. 1. Пер. с лат. и фр. / сост., ред., вступ. ст. В. В. Соколова. Москва : Мысль, 1989. С. 256–262.

• Енциклопедія освіти / НАПН; гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

• Козлов А. В. духовність як літературознавча категорія : монографія. Київ : Акцент, 2005. 272 с.

• Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / за ред. Л. М. Проколієнко. Київ : Радянська школа, 1989. 608 с.

• Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму у контексті проблем освіти. Освітологія : хрестоматія : навч. посібник для студ. вищих навч. закладів / укл. Огнев’юк В. О., Сисоєва С. О. Київ : ВП «Едельвейс», 2013. С. 677–681.

• Локшина О. І. Зміст шкільної освіти в країнах Європейського Союзу: теорія і практика (друга половина ХХ – початок ХХ1 ст.) : монографія. Київ : Богданова А. М., 2009. 404 с.

• Макаренко А. С. Педагогічна поема. Київ : Радянська школа, 1973. 508 с.

• Освітні технології : навч.-метод. посібник / за заг. ред. О. М. Пєхоти. Київ : «А. С. К.», 2001. 256 с.

• Плигин А. А. Личностно-ориентированное образование : история и практика : монография. Москва : «КСП+», 2003. 432 с.

• Подольська Є.А., Лихвар В. Д., Іванова К. А. Культурологія : навч. посіб. Київ : Центр навч. літератури, 2003. 288 с.

• Ситченко А. Л. Навчально-технологічна концепція літературного аналізу : монографія. Київ : Ленвіт, 2004. 304 с.

• Солдатенко М. М. Теорія і практика самостійної пізнавальної діяльності : монографія. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2006. 198 с.

• Українська література. 5-9 класи : програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Київ : МОН України, 2017. 82 с.

• Уліщенко В. В. Теорія і практика інтерсуб’єктного навчання української літератури в школі: монографія. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2011. 398 с.

• Шуляр В. І. Сучасний урок української літератури : монографія. Миколаїв : Іліон, 2014. 553 с.

• Яценко Т. О. Тенденції розвитку методики навчання української літератури в загальноосвітніх навчальних закладах (друга половина ХХ – початок ХХ1 століття) : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2016. 360 с.

References

• Dekart, R. Osnovnye pravyla metoda. Soch. v 2-kh t. T. 1. Per. s lat. y fr. / sost., red., vstup. st. V. V. Sokolova. Moskva : Mysl, 1989. S. 256-262. [Basic rules of the method]. Op. in 2 volumes T. 1. Trans. with lat. and fr. / ed., edit., introduction. Art. VV Sokolova. Moscow: Thought, 1989. P. 256–262.

• Entsyklopediia osvity / NAPN; hol. red. V. H. Kremen. Kyiv : Yurinkom Inter, 2008. 1040 s. [Encyclopedia of Education] / NAPN; Goal. ed. VG Kremin. Kyiv: Yurincom Inter, 2008. 1040 p

• Kozlov, A. V. Dukhovnist yak literaturoznavcha katehoriia : monohrafiia. Kyiv : Aktsent, 2005. 272 s. [Spirituality as a literary category]: monograph. Kyiv: Accent, 2005. 272 p.

• Kostiuk, H. S. Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti / za red. L. M. Prokoliienko. Kyiv : Radianska shkola, 1989. 608 s. [Educational process and mental development of the individual person] / ed. L. M. Prokolienko. Kiev: Soviet School, 1989. 608 p.

• Kremen, V. H. Filosofiia liudynotsentryzmu u konteksti problem osvity. Osvitolohiia : khrestomatiia : navch. posibnyk dlia stud. vyshchykh navch. zakladiv / ukl. Ohneviuk V. O., Sysoieva S. O. Kyiv : VP «Edelveis», 2013. S. 677–681. [Philosophy of human-centrism in the context of educational problems]. Educatology: textbook: Educ. study guide for higher education. institutions / concl. Ognevyuk V. O., Sisoeva S. O. Kyiv: Edelweiss Company, 2013. pp. 677–681.

• Lokshyna, O. I. Zmist shkilnoi osvity v krainakh Yevropeiskoho Soiuzu: teoriia i praktyka (druha polovyna KhKh – pochatok KhKh1 st.) : monohrafiia. Kyiv : Bohdanova A. M., 2009. 404 s. [Content of school education in the countries of the European Union: theory and practice (second half of XX - beginning of XX1 centuries)]: monograph. Kyiv: Bogdanova AM, 2009. 404 p.

• Makarenko, A. S. Pedahohichna poema. Kyiv : Radianska shkola, 1973. 508 s. [Pedagogical poem]. Kiev: Soviet School, 1973. 508 p.

• Osvitni tekhnolohii : navch.-metod. posibnyk / za zah. red. O. M. Piekhoty. Kyiv : «A. S. K.», 2001. 256 s. [Educational technologies: teaching method. manual] / for the general ed. O. M. Piekhoty. Kiev: «A. S. K.», 2001. 256 p.

• Plyhyn, A. A. Lychnostno-oryentyrovannoe obrazovanye : ystoryia y praktyka : monohrafyia. Moskva : «KSP+», 2003. 432 s. [Person-oriented education: history and practice: monograph]. Moscow: KSP +, 2003. 432 p.

• Podolska, Ye.A., Lykhvar, V. D., Ivanova & K. A. Kulturolohiia : navch. posib. Kyiv : Tsentr navch. literatury, 2003. 288 s. [Culturology: tutorial]. Kyiv: Training Center Literature, 2003. 288 p.

• Sytchenko, A. L. Navchalno-tekhnolohichna kontseptsiia literaturnoho analizu : monohrafiia. Kyiv : Lenvit, 2004. 304 s. [Educational and technological concept of literary analysis: monograph]. Kyiv: Lenvit, 2004. 304 p.

• Soldatenko, M. M. Teoriia i praktyka samostiinoi piznavalnoi diialnosti : monohrafiia. Kyiv : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 2006. 198 s. [Theory and practice of independent cognitive activity: a monograph]. Kyiv: Publishing House of MP Dragomanov NPU, 2006. 198 p.

• Shuliar, V. I. Suchasnyi urok ukrainskoi literatury : monohrafiia. Mykolaiv : Ilion, 2014. 553 s. [Modern lesson in Ukrainian literature]: monograph. Mykolaiv: Ilion, 2014. 553 p.

• Ukrainska literatura. 5–9 klasy : prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kyiv : MON Ukrainy, 2017. 82 s. [Ukrainian Literature. Grades 5–9: program for general education institutions]. Kyiv: MES of Ukraine, 2017. 82 p.

• Ulishchenko, V. V. Teoriia i praktyka intersubiektnoho navchannia ukrainskoi literatury v shkoli: monohrafiia. Kyiv : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 2011. 398 s. [Theory and Practice of Intersubject Learning in Ukrainian Literature at School: Monograph]. Kyiv: M. P. Dragomanov NPU, 2011. 398 p.

• Iatsenko, T. O. Tendentsii rozvytku metodyky navchannia ukrainskoi literatury v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh (druha polovyna KhKh – pochatok KhKh1 stolittia) : monohrafiia. Kyiv : Pedahohichna dumka, 2016. 360 s. [Trends in the development of teaching methods of Ukrainian literature in secondary schools (second half of the twentieth – early twentieth century)]: a monograph. Kyiv: Pedagogical Thought, 2016. 360 p.

Downloads


Переглядів анотації: 318

Опубліковано

2020-06-01

Як цитувати

[1]
А. Ситченко, «ЛІТЕРАТУРНА ОСВІТА ШКОЛЯРІВ У ВИКЛИКАХ КОМПЕТЕНТНІСНОГО НАВЧАННЯ», OD, вип. 2 (29), с. 51–63, Чер 2020.

Номер

Розділ

Соціокультурологічні засади сучасної освіти