METHODOLOGICAL APPROACHES TO STUDYING OF UKRAINIAN AS A FOREIGN LANGUAGE AT MEDICAL INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.1.9Keywords:
approach to studying, Ukrainian as a foreign language professionally-communicative competency, foreign medical studentAbstract
Main methodological approaches to studying of Ukrainian as a foreign language of students from medical institutions of higher education have been described in the article, in particular content and peculiarities have been revealed of such approaches as system, communicative-activity, personally-oriented professionally-oriented, socially-cultural, word-centric, contextual, competency ones. It has been stated, that such structured components are singled out in methodological system of studying of Ukrainian as a foreign language as aim, content, task, approaches, principles, methods, forms, means, technologies and results of studying, which provide implementation of educational process, while interacting between each other. It has been noted, that distinguishing of presented approaches to studying of Ukrainian as a foreign language is implemented according to the aim and tasks of educational disciplines. It has been emphasized, that aim of the discipline «Ukrainian language» consists in achievement of final goals of education, which are basis for construction of its content. Practical acquirement of a language at I medium level is considered as terminal goal of the discipline at medical institutions of higher education, that is sufficient for implementation of cognitive activity in social-cultural and educational-professional spheres, that is realized with the help of complex approach to preparation of future specialists and provides interaction of communicative, educational and disciplinary goals.Downloads
References
• Бакум З. Українська мова як іноземна: лінгводидактичні проблеми. Філологічні студії. Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету. 2010. Вип. 5. С. 226–232.
• Бакум З., Караман С. Навчання лексики в курсі української мови як іноземної Філологічні студії: Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету. Кривий Ріг. 2011. С. 690–694.
• Вербицкий А.А. Контекстно-компетентностный подход к модернизации образования. Высшее образование в России. 2010. № 5. С. 32–37.
• Горошкіна О. Реалізація соціокультурного аспекту навчання української мови як іноземної. Studia Ukrainica Posnaniensia. Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej UAM. Vol. V. Poznań. 2017. С. 37–44.
• Греб М. Теоретико-методичні засади навчання лексикології та фразеології майбутніх учителів початкових класів: дис. ... доктора пед. наук: 13.00.02. Бердянськ, 2017. 502 с.
• Кучеренко І. А. Теоретичні і методичні засади сучасного уроку української мови в основній школі: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.02. Херсон, 2015. 560 с.
• Пентилюк М. Розвиток української лінгводидактики в контексті державного стандарту базової і повної освіти в Україні. Вісник Львівського університету. Серія філол. 2010. Вип. 50. С.123–130.
• Попович А. Методична система навчання стилістики майбутніх учителів української мови і літератури: дис. ... доктора пед. наук : 13.00.02. Кам’янець-Подільський, 2018. 678 с.
• Рагріна Ж. Підготовка майбутніх іноземних спеціалістів-медиків до професійного спілкування: дис. …канд. пед. наук: 13.00.04. Запоріжжя. 2017. 298 с.
References
• Bakum, Z. (2010). Ukrayinsʹka mova yak inozemna: linhvodydaktychni problemy [Ukrainian language as a foreign language: linguo-didactic problems.]. Filolohichni studiyi. Naukovyy visnyk Kryvorizʹkoho svoho pedahohichnoho universytetu [Philological studios. Scientific Bulletin of Krivoy Rog State Pedagogical University]. Vyp. 5, 226–232
• Bakum, Z., Karaman, S. (2011). Navchannya leksykiv na kursi ukrayinsʹkoyi movy yak inozemnoyi [Teaching vocabulary in the course of Ukrainian as a foreign language] Filolohichni studiyi: Naukovyy visnyk Kryvorizʹkoho inshoho pedahohichnoho universytetu [Philological studies: Scientific Bulletin of Krivoy Rog State Pedagogical University]. Kryvyy Rih, 690–694.
• Verbitskiy, A. A. (2010). Kontekstno-kompetentnostnyy podkhod k modernizatsii obrazovaniya [Context-competency-based approach to modernization of education]. Vyssheye obrazovaniye v Rossii [Higher education in Russia], 5, 32– 37
• Horoshkina, O. (2017). Realizatsiya sotsiokulʹturnoho aspektu navchannya ukrayinsʹkoyi movy yak inozemnoyi. [Implementation of the social and cultural aspects of learning Ukrainian language]. Studia Ukrainica Posnaniensia. Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej UAM. Vol. V. Poznań, 37–44.
• Hreb, M. (2017). Teoretyko-metodychni zasady navchannya leksykolohiyi ta frazeolohiyi maybutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Theoretical and methodological foundations of teaching lexicology and phraseology of future pr. school teachers]: Doctor’s thesis: 13.00.02. Berdyansʹk. 502.
• Kucherenko, I. A. (2015). Teoretychni i metodychni zasady suchasnoho uroku ukrayinsʹkoyi movy v osnovniy shkoli [Theoretical and methodological foundations of the modern lesson of the Ukrainian language in primary school]. Doctor’s thesis: 13.00.02. Kherson. 560.
• Pentylyuk, M. (2010). Rozvytok ukrayinsʹkoyi linhvodydaktyky v konteksti derzhavnoho standartu bazovoyi i povnoyi osvity v Ukrayini [Development of Ukrainian linguistics didactics in the context of the state standard of basic and complete education in Ukraine]. Visnyk Lʹvivsʹkoho universytetu. Seriya filologija [Bulletin of the University of Lviv. The series is philological]. Vyp. 50, 123–130.
• Popovych, A. (2018). Metodychna systema navchannya stylistyky maybutnikh uchyteliv ukrayinsʹkoyi movy i literatury [Methodical system of teaching the style of future teachers of Ukrainian language and literature]. Doctor’s thesis: 13.00.02. Kamʺyanetsʹ-Podilʹsʹkyy. 678.
• Rahrina, ZH. (2017). Pidhotovka maybutnikh inozemnykh spetsialistiv-medykiv do profesiynoho spilkuvannya [Preparation of future foreign medical specialists for professional communication]. Candidate’s thesis: 13.00.04. Zaporizhzhya. 298.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educological discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.