DEVELOPMENT OF TEACHER’S CONFLICTOLOGICAL COMPETENCE IN THE SYSTEM OF METHODICAL WORK OF GENERAL SECONDARY EDUCATIONAL INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.1.4Keywords:
conflictological competence, general secondary educational institutions, system of methodical work, teacherAbstract
The aim of the article is to improve teachers’ conflictological competence in the system of methodical work of institutions of general secondary education. The tasks of the article are to determine the directions of development of teacher’s conflictological competence and to clarify the criteria and indicators of formation of teacher’s conflictological competence.
The directions of development of teacher’s conflictological competence have been presented, taking into account teachers’ readiness for conflictological activity. They have meant independent work for experienced teachers and introduction of special seminar “Fundamentals of Pedagogical Conflictology” for beginner teachers. The special seminar has included the use of educational forms and methods aimed at activation of educational-cognitive actions, development of learning independence and creativity of teachers. It has meant the use of lectures and seminars in the form of a dialogue with audience, business and role-playing games, training and testing methods, analysis of incidents and conflicts, work with own biography etc.
The main criteria and indicators of formation of teacher’s conflictological competence have been clarified. They are motivational, cognitive and procedural-activity criteria. The motivational criterion included positive attitude and awareness of expediency of acquiring conflictological competence. The cognitive criterion meant completeness of conflictological knowledge. The procedural-activity criterion included the formation of conflictological skills. The main skills are diagnostic (adequate analysis on conflict situation, clear definition of the initial parameters of conflict, the causes of conflict, its participations and their peculiarities, motives and intentions), communicative (ability to engage in dialogue, focusing on the rules of conflict-free communication, peculiarities and emotional state of an interlocutor), regulatory (ability to use effective methods for solving the conflict), prognostic (substantiated prognosis of conflict developments) and reflexive (analysis and correction of own behaviour).
Downloads
References
• Антонов Г. В. Педагогічні засади запобігання і розв’язання конфліктів у навчально-виховному середовищі вищого навчального закладу: автореф. дис. ... канд. педаг. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Харків, 2006. 20 с.
• Антонов Г. В., Іонова О. М. Управління педагогічними конфліктами: методи діагностики конфліктів. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : зб. наук. пр. Харків : ХДПУ імені Г.С.Сковороди, 2005. Вип. 23. С.3–13.
• Анцупов А. Я. Профилактика конфликтов в школьном коллективе. М. : Гуман. изд. центр ВЛАДОС, 2003. 208 с.
• Галузяк В. М., Холковська І. Л. Педагогічна конфліктологія : навч. пос. Вінниця : ТОВ «Нілан ЛТД», 2015. 208 с.
• Іонова О. М. Теоретико-методологічні засади дослідження проблеми конфліктів у педагогіці. Духовність особистості: методологія, теорія і практика : зб. наук. пр. Луганськ : СНУ, 2005. Вип. 2(8). С.72–85.
• Клименских М. В. Ершова И. А. Педагогические конфликты в школе : учеб. пос. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2015. 76 с.
• Куценко Т. В. Система методичної роботи загальноосвітніх навчальних закладів як засіб стимулювання професійної самореалізації вчителів. Педагогічні науки : зб. наук. пр. Херсон : ХДУ. 2016. Вип. LXX. Т.2. С.78–82.
• Лукашенко А. О. Педагогічні умови формування конфліктологічної компетентності вчителя загальноосвітнього навчального закладу: автореф. дис. ... канд. педаг. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Харків, 2006. 20 с.
References
• Antonov, G. V. (2006). Pedahohichni zasady zapobihannia i rozviazannia konfliktiv u navchalno-vyhovnomu seredovyshchi vyshchoho navchalnoho zakladu [Pedagogical Foundation of Conflict Prevention and Settling in Educational Environment of Higher Educational Establishment]: Extended abstract of Candidate’s thesis: 13.00.04. Kharkiv, 20.
• Antonov, G. V. & Ionova, O. M. (2005). Upravlinnia pedahohichnymy konfliktamy: metody diagnostyky konfliktiv [Management of pedagogical conflicts: methods of diagnosis of conflicts]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty, 23, 3–13.
• Antsupov, A. Ya. (2003). Profilaktika konfliktov v shkolnom kollektive [Conflict prevention in school team]. Moscow : Human. izd. tsentr VLADOS, 208.
• Galuziak V. M., Holkovska I. L. (2015). Pedahohichna konfliktolohiia [Pedagogical conflictology]. Vinnytsia : TOV “Nilan LTD”, 208.
• Ionova, O. M. (2005). Teoretyko-metodolohichni zasady doslidzhennia problemy konfliktiv u pedahohitsi [Theoretical-methodological fundamentals of studying the problem of conflicts in Pedagogy]. Duhovnist osobystosti: metodologiya, teoriia i praktyka, 2(8), 72–85.
• Klimenskih, M. V. & Yershova. I. A. (2015). Pedagogicheskiye konflikty v shkole [Pedagogical conflicts in school]. Yekaterinburg : Izd-vo Ural. un-ta, 76.
• Kutsenko, T. V. (2016). Systema metodychnoi roboty zahalnoosvitnih navchalnyh zakladiv iak zasib stymuliuvannia profesiynoi samorealizatsii vchyteliv [The system of methodical work of secondary schools as a means of stimulating the professional realization of teachers]. Pedahohichni nauky, 70 (2), 78–82.
• Lukashenko, A. O. (2006). Pedahohichni umovy formuvannia konfliktolohichnoi kompetentnosti vchytelia zahalnoosvitnioho navchalnoho zakladu [The Pedagogical Conditions of General Educational Establishment Teacher’s Conflict Competency Formation]: Extended abstract of Candidate’s thesis: 13.00.04. Kharkiv, 20.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educological discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.