MANAGEMENT OF GENERAL SECONDARY EDUCATIONAL INSTITUTION WITH INCLUSIVE LEARNING UNDER CONDITIONS OF NEW UKRAINIAN SCHOOL

Authors

  • Alla Panchenko Київський університет імені Бориса Грінченка
  • Nataliia Kravchuk

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.1-2.297309

Keywords:

general secondary education institution, inclusive learning, new Ukrainian school, management, educational environment

Abstract

The article outlines obstacles to the implementation of inclusive learning into the education system of Ukraine at different levels of management: macro, meso, and micro levels. It has been noted that the inclusive learning is being introduced with regard to the experience of Germany, Finland, Austria, Sweden, etc. Social policy in relation to people with special educational needs based on the principles of equality and tolerance has been identified as a prominent feature. The article highlights the peculiarities functioning and management of the general secondary education institution with inclusive education in the context of the Ukrainian school reform regarding the observance of values, principles of the UN Convention on the Rights of the Child, and the regulatory base of Ukraine. It has been mentioned that the introduction of inclusive education in the education system has been the purpose of meeting the requirements of society concertning socialization of children with special educational needs.

The significance of the implemented all-Ukrainian experimental program "Social Adaptation and Integration into the Society of Children That Require Correction of Physical and / or Mental Development by Introducing Inclusive Education" at school I-III. No. 168 Obolonsky district of the city of Kyiv. The article presentd the stages of its implementation; and it is suggested that they should be followed by managers of educational institutions.

An integral model of balanced child development under the conditions of inclusive learning has been developed. The external and internal conditions are determined for the purpose of creating a safe educational environment for the development of the personality of children with special educational needs. The proposed components of psychological and pedagogical support and management in the general secondary education institution with inclusive learning contribute to the formation of value references and standards of behavior of concerned parties.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Всесвітня декларація про забезпечення виживання, захист і розвиток дітей від 30.09.1990. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_075 (дата звернення: 20.02.2019).

Інклюзивна школа: особливості організації та управління: Навчально-методичний посібник / Кол. авторів: Колупаєва А. А., Софій Н. З., Найда Ю. М. та ін.; за заг. ред. Даниленко Л.І. Київ, 2007. 128 с.

Колупаєва А., Наконечна Л. Сучасна інклюзивна парадигма в освіті дітей з особливими потребами. Педагогіка і психологія. 2017. № 1. С. 57–63.

Конвенція ООН «Про права дитини» від 20.11.1989 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021 (дата звернення: 13.02.2019).

Корсунська Л., Шаповал А. Особливості роботи з батьками в умовах інклюзивного закладу. Дитина з особливими потребами. 2016. №3. С. 4–5.

Пацай Т. В. Алгоритм роботи щодо організації та впровадження інклюзивного навчання у навчальному закладі. Логопед. 2017. № 8. С. 9–12.

Педорич А. До питань готовності педагогів до інклюзивної освіти. Освітологія. 2018. № 7. С.101-107. doi: 0000-0002-3429-3361

Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання: Наказ МОН №912 від 01.10.10 року. URL: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/9189/ (дата звернення: 20.02.2019).

Про затвердження «Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах»: Постанова КМ України від 15.08.2011 р. № 872. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-п (дата звернення: 20.02.2019).

Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року: Указ Президента України від 25.06.2013 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (дата звернення: 13.02.2019).

Про проведення науково-педагогічного експерименту «Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, шляхом запровадження їх інклюзивного навчання»: Наказ МОН України від 01.12.2008 р. № 1087.

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 05.02.2019).

Софій Н. Інклюзивні ресурсні центри: канадський досвід та українські реалії. Особлива дитина: навчання та виховання. 2015. № 1. С. 34–40.

References

About the scientific and pedagogical experiment "Social adaptation and integration into society of children who need correction of physical and (or) mental development, by introducing their inclusive education": Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine from 05.09.2017. № 2145-VIII. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. (ukr)

Kolupajeva A., & Nakonechna L. (2017) Suchasna inkljuzyvna paradyghma v osviti ditej z osoblyvymy potrebamy [Contemporary inclusive paradigm in the education of children with special needs]. Pedaghoghika i psykhologhija. 1, 57–63. (ukr)

Kolupayeva A, Sophia N., Nida Y. (2007) Inkljuzyvna shkola: osoblyvosti orghanizaciji ta upravlinnja: Navchaljno-metodychnyj posibnyk [Inclusive school: peculiarities of organization and management: Educational and methodical manual], 128. (ukr)

Korsunsjka L., & Shapoval A. (2016) Osoblyvosti roboty z batjkamy v umovakh inkljuzyvnogho zakladu [Features of working with parents in the inclusive institution]. Dytyna z osoblyvymy potrebamy. 3, 4–5. (ukr)

On Approval of the Concept for the Development of Inclusive Education: The Order of the Ministry of Education and Science № 912 from 01.10.10. Retrieved from http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/9189/. (ukr)

On Approving the "Procedure for the Organization of Inclusive Education in General Education Institutions": Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine from 15.08.2011. № 872. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-п. (ukr)

On the National Strategy for the Development of Education in Ukraine for the period up to 2021: Decree of the President of Ukraine from 25.06.2013. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (ukr)

Pacaj T. (2017) Alghorytm roboty shhodo orghanizaciji ta vprovadzhennja inkljuzyvnogho navchannja u navchaljnomu zakladi [The algorithm of work on the organization and implementation of inclusive education in school]. Loghoped. 8, 9–12. (ukr)

Pedorych A. (2018) Do pytanj ghotovnosti pedaghoghiv do inkljuzyvnoji osvity [To the readiness of teachers to inclusive education]. Osvitologhija. 7, 101-107. doi: 0000-0002-3429-3361 (ukr)

Sofij N. (2015) Inkljuzyvni resursni centry: kanadsjkyj dosvid ta ukrajinsjki realiji [Inclusive Resource Centers: Canadian Experience and Ukrainian Realities]. Osoblyva dytyna: navchannja ta vykhovannja. 1, 34–40. (ukr)

World Declaration on the Survival, Protection and Development of Children from 30.09.1990. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_075 (ukr).

UN Convention on the Rights of the Child from 20.11.1989 р. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021 (ukr)

Downloads


Abstract views: 495

Published

2019-03-21

How to Cite

[1]
A. Panchenko and N. Kravchuk, “MANAGEMENT OF GENERAL SECONDARY EDUCATIONAL INSTITUTION WITH INCLUSIVE LEARNING UNDER CONDITIONS OF NEW UKRAINIAN SCHOOL”, OD, no. 1-2, pp. 297–309, Mar. 2019.

Issue

Section

Leadership and Management Education