THE CULTURAL COMPETENCES FORMATION FOR YOUTH
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.1-2.189201Keywords:
Borys Grinchenko, Canadian, heuristic method, innovative techniques, interactive excursion, principle of dialogism and creativity, Ukrainian, research methodAbstract
The article deals with the issue of honoring Borys Grinchenko's pedagogical and artistic work by Canadian teachers; Borys Grinchenko's handwritten magazine, «What does our school prepare for?» about the effectiveness of his teaching, was put into circulation; the model of cultural competences formation for students of the University and high school, is drawn up. The principle of dialogism and creativity are the basis of the author's concept. According to this, on the basis of the heuristic method, the following dialog task was introduced: to simulate the imaginary dialogue between excursionists and participants of the master-class and the workshop with B. Grinchenko according to the question / answer scheme.
In accordance with the principle of dialogism on the basis of the research method, the traditional method of problem issues was used: «What steps did B. Grinchenko rise to success? What are the ways to bring education to the people? What skills do I need to have to become a publisher?»; innovative techniques «Steps to success» and «Pyramid of Achievements». Accordingly, models of schemes are represented in the form of steps and pyramids. The innovative type of work – the search task was implemented: «Complete the scheme with a word that summarizes Grinchenko's contribution as a teacher and publisher to the education of his native people». Answers of the first-year students were divers via personal imagination skills, which were stimulated by B. Grinchenko’s many-sided talent and confirmed the using of «Steps to success» technique.
The article analyzes the results of the cultural competences formation for students of the University during the interactive excursion «Smart Museum of Borys Grinchenko», master-class and workshop were held.
It is recommended for students undergoing pedagogical practice, to share knowledge about the pedagogical and educational heritage of Borys Grinchenko.
Downloads
References
Грінченко Б. Д. На безпросветном пути. Зібрання творів. Педагогічна спадщина. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. Кн. 2. 424 с.
Голуб Н. Б. Теоретично-методичні засади навчання риторики у вищих педагогічних навчальних закладах : дис. доктора пед. наук : 13.00.02. Київ, 2009. 505 с.
Малихін О. В., Гриценко І. С. Формування загальнокультурної компетентності студентів філологічних спеціальностей : монографія. Київ : ТОВ «НВП Інтерсервіс», 2015. 492 с.
Нестеренко С. В. Формування етнокультурної компетентності учнів старшої школи у процесі вивчення громадянської лірики : автореф. дис. канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «теорія та методика навчання (українська література)». Київ, 2018. 20 с.
Паламар С. П. Компетентнісний підхід як методологічний орієнтир модернізації сучасної освіти. URL: http://od.kubg.edu.ua (дата звернення: 02.02.2019).
Пісочинець Д. О. Учителювання Бориса Грінченка (По листах та споминах його школярів та близьких селян). Київ, 1911. 16 с.
Сковорода Г. С. Твори: у 2 т. Київ : Обереги, 2005. Т. 2. 479 с.
Токмань Г. Л. Методика навчання української літератури в середній школі : підручник. Київ : Академія, 2012. 312 с.
References
Ghrinchenko, B. D. (2013). Na bezprosvetnom puty.[On an impassable path.] Zibrannja tvoriv. Pedaghoghichna spadshhyna. Kyiv, Ukraine : Kyiv. un-t im. B. Ghrinchenka. Kn. 2 (ukr).
Gholub, N. B. (2009). Teoretychno-metodychni zasady navchannja rytoryky u vyshhykh pedaghoghichnykh navchaljnykh zakladakh[Theoretical and methodological principles of teaching rhetoric in higher pedagogical educational institutions] : doctor’s thesis: 13.00.02. Kyiv, Ukraine 505 (ukr).
Malykhin, O. V., Ghrycenko, I. S. (2015). Formuvannja zaghaljnokuljturnoji kompetentnosti studentiv filologhichnykh specialjnostej [Formation of general cultural competence of students of philological specialties]: monoghrafija. Kyiv, Ukraine : TOV «NVP Interservis» (ukr).
Nesterenko, S. V. (2018). Formuvannja etnokuljturnoji kompetentnosti uchniv starshoji shkoly u procesi vyvchennja ghromadjansjkoji liryky [Formation of ethnocultural competence of high school students in the process of studying civic lyrics]: extended abstract of candidate’s thesis: spec. 13.00.02 «Theory and methodology of studying (Ukrainian literature)». Kyiv, Ukraine (ukr).
Palamar, S. P. (2018). Kompetentnisnyj pidkhid jak metodologhichnyj orijentyr modernizaciji suchasnoji osvity.[Competency approach as a methodological reference point for the modernization of modern education] Retrieved from http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/510 (ukr).
Pisochynecj, D. O. (1911). Uchyteljuvannja Borysa Ghrinchenka [Teaching Borys Grinchenko](Po lystakh ta spomynakh jogho shkoljariv ta blyzjkykh seljan). Kyiv, Ukraine (ukr).
Skovoroda, Gh. S. (2005). Tvory. [Works]Kyiv, Ukraine: Obereghy. T. 2. (ukr).
Tokmanj, Gh. L. (2012). Metodyka navchannja ukrajinsjkoji literatury v serednij shkoli[Methodology of teaching Ukrainian literature in high school]: textbook. Kyiv, Ukraine : Akademija (ukr).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Educological discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.