THE PEDAGOGUE'S MOBILITY AS THE WAY OF REALIZATION CONDITIONS OF THE NEW PEDAGOGICAL CONCEPT OF EDUCATION

Authors

  • Nadiia Diachok Teacher of the theory and history of education Department, Borys Grinchenko Kyiv University

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.1-2.128140

Keywords:

educational levels, formal education, informal education, professional education, professional mobility

Abstract

The article deals with professional mobility (the ability for successfully switching another activity or change the type of work) as a necessary quality of a modern pedagogical worker. It is highlighted the main qualities, which are important in the process of forming a professional mobile specialist. The result of the formed qualities is the creation of a professional style in accordance with the views of specialists, personal principles and orientations; constant search for optimal educational forms of learning, the implementation of a pedagogical experiment, production and generalization of experience in educational activities.

The proposed criteria for evaluating pedagogical activity of educational workers according to the standards put forward by the society (professional self-development, professional skills, introduction of innovative technologies into the educational process, creativity in the period of reformation and modernization, the latest pedagogical technologies of activity).

It is outlined the importance of the employees' professional mobility formation in accordance with the tasks of the new Concept of Pedagogical Education Development: the formation of universal skills of activity ensuring mobility as a personality; orientation to innovation activity; provision of fundamental social and humanitarian training as a mastering of professions of another profile; provision of wide professional training as a basis for possible mastering of other professions; strengthening of managerial training of future pedagogical staff;

The result of the educational staff professional mobility formation is a sharp increase in the quality of training of all future teachers. The presence in society of a sufficiently large number of active, professionally mobile teachers becomes a guarantee of increasing its sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Література

Амирова Л. Развитие профессиональной мобильности педагога в системе дополнительного образования: дис. ... доктора пед. наук :13.00.08 – теория та методика профессионального образования. Уфа, 2009. 470 с.

Безпалько О. В. Компоненти професійної мобільності майбутніх соціальних педагогів. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 11. Соціальна робота. Соціальна педагогіка. 2012. Випуск 14. Ч. 2. С. 73–80.

Гринько В. Аналіз теоретичних підходів до вивчення феномену

«професійна мобільність». Молодь і ринок. 2011. № 5 С. 127–131.

Дудина О., Ратникова М. Профессиональная мобильность: кто и как принимает решение сменить профессию. Социс. 1997. N 11. С. 48–54

Дюнина В. Н. Модель формирования профессиональной мобильности студентов информационных специальностей. Наука и молодежь: материалы Х-ой науч.- практ. конф. Т. 2. Нижний Новгород: ВГИПУ, 2009. С. 96–105

Іванченко Є. А. Формування професійної мобільності майбутніх економістів у процесі навчання у вищих навчальних закладах: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Одеса, 2005. 181 с.

Професійна освіта: Словник: Навч. посіб / [Уклад. С. У. Гончаренко та ін.; за ред. Н.Г. Ничкало]. Київ: Вища школа, 2000. 380 с.

Попков В. А., Коржуев А. В. Теория и практика высшего профессионального образования. Москва: Акад. проект, 2004. 432 с.

Рывкина Р. В. К изучению социолого-психологических аспектов трудовой мобильности. Методологические проблемы социологического исследования мобильности трудовых ресурсов: сб. статтей. Новосибирск: Наука, 1974. С. 79–107.

Сушенцева Л. Л. Формування професійної мобільності майбутніх кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах: теорія і практика : монографія. Кривий Ріг: Видавничий дім, 2011. 439 с.

Трешина И. Социокультурный компонент профессионально-лингвистической компетенции учителя. Россия и Запад: диалог культур. Вып.12. Москва: МГУ, 2004. С. 296-304.

Концепція розвитку педагогічної освіти. МОН доопрацювало Концепцію розвитку педосвіти та винесло її на обговорення. URL: https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/03/kontseptsiya-pedosviti-pislya-kolegii-03-18.doc (дата звернення 15.01.2019)

References

Amyrova, L. (2009). Razvytye professyonalnoi mobylnosty pedahoha v systeme dopolnytelnoho obrazovanyia [Development of professional mobility of a teacher in the system of additional education ]: Doctor’s thesis:13.00.08 – teoryia ta metodyka professyonalnoho obrazovanyia. Ufa, Russia (rus).

Bezpalko, O. V. (2012). Komponenty profesiinoi mobilnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv[Components of Professional Mobility of Future Social Teachers]. Naukovyi chasopys NPU imeni MP Drahomanova. Seriia 11. Sotsialna robota. Sotsialna pedahohika: zb. prats, 14 (2), 73–80 (ukr).

Hrynko, V. (2011). Analiz teoretychnykh pidkhodiv do vyvchennia fenomenu «profesiina mobilnist»[ Analysis of theoretical approaches to the study of the phenomenon of "professional mobility"]. Molod i rynok, 5, 127–131 (ukr)

Dudyna, O., Ratnykova, M. (1997). Professyonalnaia mobylnost: kto y kak prynymaet reshenye smenyt professyiu.[ Professional mobility: who and how decides to change profession] Socis, 11, 48–54 (rus)

Diunyna, V. N. (2009). Model formyrovanyia professyonalnoi mobylnosty studentov ynformatsyonnыkh spetsyalnostei.[Model of formation of professional mobility of students of information specialties] Nauka y molodezh: materyaly X nauch.- prakt. konf. Nyzhnyi Novhorod, Russia: VHYPU, 2, 96–105 (rus)

Ivanchenko, Ye. A. (2005). Formuvannia profesiinoi mobilnosti maibutnikh ekonomistiv u protsesi navchannia u vyshchykh navchalnykh zakladakh[Formation of professional mobility of future economists in the process of studying in higher educational institutions]: Candidate’s thesis 13.00.04 – teoriia i metodyka profesiinoi osvity. Odesa, Ukraine (ukr).

Honcharenko, S. U. (2000). Profesiina osvita: Slovnyk [Professional education: Dictionary]: Navch. Posib. (2000). / Nychkalo N. H. (Ed.). Kyiv, Ukraine: Vyshcha shkola (ukr)

Popkov, V. A. Korzhuev, A. V. (2004). Teoryia y praktyka vyssheho professyanalnoho obrazovanyia[Theory and practice of higher vocational education.]. Moscow, Russia: Akad. proekt (rus)

Ryvkyna, R. V. (1974). K yzuchenyiu sotsyoloho-psykholohycheskykh aspektov trudovoi mobylnosty. Metodolohycheskye problemy sotsyolohycheskoho yssledovanyia mobylnosty trudovykh resursov [To study the socio-psychological aspects of labor mobility. Methodological problems of the sociological study of labor mobility]: sbornik stattei. Novosybyrsk, Russia: Nauka, 79–107 (rus)

Sushentseva, L. L. (2011). Formuvannia profesiinoi mobilnosti maibutnikh kvalifikovanykh robitnykiv u profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladakh: teoriia i praktyka [Formation of Professional Mobility of Future Skilled Workers in Vocational Education Institutions: Theory and Practice]: monohrafiia. Kryvyi Rih, Ukraine: Vydavnychyi dim (ukr)

Treshyna, Y. (2004). Sotsyokulturnyi komponent professyonalno-lynhvystycheskoi kompetentsyy uchytelia. Rossyia y Zapad: dyaloh kultur[Socio-cultural component of professional and linguistic competence of the teacher. Russia and the West: a dialogue of cultures]. Moscow, Russia: MHU, 12, 296–304 (rus).

Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity.[ Concept of development of pedagogical education.] MON doopratsiuvalo Kontseptsiiu rozvytku pedosvity ta vyneslo yii na obhovorennia. Retrieved from https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/03/kontseptsiya-pedosviti-pislya-kolegii-03-18.doc (ukr)

Downloads


Abstract views: 483

Published

2019-03-21

How to Cite

[1]
N. Diachok, “THE PEDAGOGUE’S MOBILITY AS THE WAY OF REALIZATION CONDITIONS OF THE NEW PEDAGOGICAL CONCEPT OF EDUCATION”, OD, no. 1-2, pp. 128–140, Mar. 2019.

Issue

Section

Trends in the Development of Modern Education