IDEAS ABOUT THE DEVELOPING ENVIRONMENT FOR CHILDREN AS A SUBJECT OF THEORETICAL ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.3-4.55846

Keywords:

education, future teacher, pedagogics, science, theory, training

Abstract

The article highlights the historical and pedagogical analysis of the views of Ukrainian pedagogues of the late 19th - early 20th century on the creation and functioning of a developing environment for children. The author considers the main approaches to the organization of the education, upbringing and development of preschool and children of primary school age (child-centeredness, nature-type, teaching in the environment) and the features of creating the developing environment at different time intervals (1899-1918). The goals, the tasks of the functioning of various institutions for children in accordance with the social, economic, political and cultural changes in the territory of Ukraine at the end of the 19th and the beginning of the 20th century (the need for moral and physical education of the individual, the observance of the national character of education, the individual approach) have been clarified.

The author in article disclose the contribution Ukrainian pedagogues to the development of the problem of the functioning of the developing environment for children: the preservation of the life and health of children, the provision of physical and moral education of the individual; ensuring the preparation of the child for school, the education of moral qualities, discipline; ensuring native language environment, preparation of children for life; creation of an environment for children on the principles of individuality, nationality, revealing the creative forces of the child, aesthetic development mental and physical development of the individual.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yana Matiushynets, Київський університет імені Бориса Грінченка

Педагогічний інститут, кафедра педагогіки та психології

References

Венгловська О. А. Внесок С. Русової у розбудову українських дитячих садків / О. А. Венгловська. // Матеріали І науково-практичної інтернет-конференції "Педагогічна персоналістика: теорія, історія, освітня практика". – 2016. – С. 195–199.

Іванюк Г. Діяльність Софії Русової в царині педагогіки: служіння народу й Україні / Г. Іванюк // Рідна школа. – 2016. – № 5 – 6. – С. 46–50.

Іванюк Г. І. Нормативно-правове забезпечення становлення й функціонування нової школи в добу Української революції (1917–1921 рр.) / Г. І. Іванюк. // Збірник матеріалів Всеукраїнського науково-практичного семінару «Розвиток освіти в добу Української революції (1917–1921)». – 2017. – С. 8–10.

Концепція Нової української школи [Електронний ресурс]. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-hkola-compressed.pdf – Назва з екрану.

Панасенко С. В сучасній школі. / С. Панасенко // К.: Українська школа, 1917. – 24 с

Педагогический съезд Харьковского Учебного Округа по вопросам среднего образования (с 1 по 11 июня 1916 г.): резолюции общих собраний, предметных комиссий и собрания начальников учебных заведений. – Харьков: Тип. и Литогр. М. Зильберберг и С-вья, 1916. – 89 с.

Русова С. Дошкільне виховання. / С. Русова // Катеринослав : Укр. вид-во, 1918. – 162 с.

Русова С. Нова школа / С. Русова. // Вид. 2-ге. - Київ : Українська школа, 1917 (під орудою С. Русової, Ю. Сірого, Я. Чепіги і С. Черкасенка). – 20 с.

Січкар А. Д. Трансформація ідей про розвивальне середовище у спадщині українських педагогів (20-ті рр. ХХ століття) / А. Д. Січкар. // Вісник польсько-української науково-дослідницької лабораторії психодидактики імені Яна Амоса Коменського "Модернізація освітнього середовища: проблеми та перспективи" Матеріали Міжнародної науково-практичної онлайн Інтернет-конференції 6 квітня . – 2017. – С. 12–15.

ЦДІАК (Центральний державний історичний архів України, м. Київ). Ф.707, Оп.150, Спр. 41, 21 арк.

Чепіга Я. Проблеми виховання й навчання в світлі науки й практики : Збірник психо-педагогічних статтей. Кн. 1 / Я. Чепіга (Я. Зеленкевич). // Київ: Друк. Першої Київської Артілі Друкарської Справи, 1913. – 156 с.

Чепіль М. М. Дитина як суб'єкт виховання у педагогічній спадщині Софії Русової [Текст] / М. М. Чепіль // Наука і освіта. – 2017. – № 2. – С. 20-24, DOI:10.24195/2414-4665-2017-2-4

References

Venhlovska O. (2016) Vnesok S. Rusovoi u rozbudovu ukrainskykh dytiachykh sadkiv [Contribution of S. Rusova in the development of Ukrainian kindergartens]. Materialy I naukovo-praktychnoi internet-konferentsii "Pedahohichna personalistyka: teoriia, istoriia, osvitnia praktyka", 195–199. (ukr)

Ivaniuk H. (2016) Diialnist Sofii Rusovoi v tsaryni pedahohiky: sluzhinnia narodu y Ukraini [Activities of Sofia Rusova in the field of pedagogy: service to the people and Ukraine]. Ridna shkola, 5 – 6, 46–50. (ukr)

Ivaniuk H. I. (2017) Normatyvno-pravove zabezpechennia stanovlennia y funktsionuvannia novoi shkoly v dobu Ukrainskoi revoliutsii (1917–1921) [Normative-legal support for the formation and functioning of a new school in the era of the Ukrainian Revolution (1917-1921)]. Zbirnyk materialiv Vseukrainskoho naukovo-praktychnoho seminaru «Rozvytok osvity v dobu Ukrainskoi revoliutsii (1917–1921)», 8–10. (ukr)

Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly (2016) [Concept of the New Ukrainian School]. Rezhym dostupu do resursu: https:// mon.gov.ua /storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf – Nazva z ekranu. (ukr)

Panasenko S. V suchasnii shkoli. (1917) [In the modern school]. K.: Ukrainska shkola, 24. (ukr)

Pedagogicheskiy syezd Kharkovskogo Uchebnogo Okruga po voprosam srednego obrazovaniya (s 1 po 11 iyunya 1916 g.): rezolyutsii obshchikh sobraniy. predmetnykh komissiy i sobraniya nachalnikov uchebnykh zavedeniy (1916) [Pedagogical Congress of Kharkiv Educational District on issues of secondary education (from June 1 to June 11, 1916): resolutions of general meetings, subject committees and the meeting of heads of educational institutions], Kharkov: Tip. i Litogr. M. Zilberberg i S-via, 89. (rus)

Rusova S. Doshkilne vykhovannia (1918) [Preschool education]. Katerynoslav : Ukr. vyd-vo, 162. (ukr)

Rusova S. (1917) Nova shkola [New School], Vyd. 2-he. - Kyiv : Ukrainska shkola (pid orudoiu S. Rusovoi, Yu. Siroho, Ya. Chepihy i S. Cherkasenka), 20. (ukr)

Sichkar A. D. (2017) Transformatsiia idei pro rozvyvalne seredovyshche u spadshchyni ukrainskykh pedahohiv [Transformation of the ideas about a developing environment in the legacy of Ukrainian teachers]. Visnyk polsko-ukrainskoi naukovo-doslidnytskoi laboratorii psykhodydaktyky imeni Yana Amosa Komenskoho "Modernizatsiia osvitnoho seredovyshcha: problemy ta perspektyvy" Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi onlain Internet-konferentsii 6 kvitnia, 12–15. (ukr)

TsDIAK (Tsentralnyi derzhavnyi istorychnyi arkhiv Ukrainy, m. Kyiv [Central State Historical Archives of Ukraine, Kyiv]). F.707, Op.150, Spr. 41, 21. (ukr)

Chepiha Ya. (1913) Problemy vykhovannia y navchannia v svitli nauky y praktyky: Zbirnyk psykho-pedahohichnykh stattei. [Problems of upbringing and learning in the light of science and practice: a collection of psycho-pedagogical articles]. Kn. 1, Kyiv: Druk. Pershoi Kyivskoi Artili Drukarskoi Spravy, 156. (ukr)

Chepil M. M. (2017) Dytyna yak subiekt vykhovannia u pedahohichnii spadshchyni Sofii Rusovoi [The child as a subject of education in the pedagogical heritage of Sophia Rusova]. Nauka i osvita, 2, 20-24, DOI:10.24195/2414-4665-2017-2-4 (ukr)

Downloads


Abstract views: 396

Published

2018-09-08

How to Cite

[1]
Y. Matiushynets, “IDEAS ABOUT THE DEVELOPING ENVIRONMENT FOR CHILDREN AS A SUBJECT OF THEORETICAL ANALYSIS”, OD, pp. 40–55, Sep. 2018.

Issue

Section

Philosophy and History of Education