METHODOLOGICAL KNOWLEDGE IN THE CONTEXT OF NATURAL EDUCATION IN MODERN SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.3-4.7219Keywords:
methodological knowledge, cognitive skills, natural education, creative educational activityAbstract
The article analyzes the place and role of methodological knowledge in the system of natural education of the modern school. It is shown that methodological knowledge is an important didactic category, an integral criterion for the effectiveness of natural education. School natural science has a powerful didactic potential for the formation of methodological knowledge.
There is a close link between methodological knowledge and creative learning activities. Methodological knowledge is a means and product of creative bulk-cognitive activity. Creative educational and cognitive activity is an effective mechanism for the formation of methodological knowledge.
Creative educational and cognitive activity of students is an activity directed by a teacher with the help of the appropriate system of educational means; is aimed at formulating problems and performing creative tasks; provides for the search and explanation of natural relationships and relations of observable facts, phenomena, processes through the application of methods of scientific methods of cognition, as a result of which students discover new knowledge and actively acquire them, get acquainted with the methodology of scientific knowledge, develop cognitive skills and skills, form cognitive motives and organizational qualities.
The priority of the creative function of teaching is a necessary didactic condition for the formation of methodological knowledge in the process of studying natural subjects in a modern school.
The nomenclature of methodological knowledge and cognitive abilities, which determine the effectiveness of creative educational activity and is at the same time its product, is determined.
Downloads
References
Галатюк Ю. М. Методологія фізичної науки в контексті проектування творчої навчально-пізнавальної діяльності. Наукові записки. – Випуск 82. – Серія: Педагогічні науки. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка. 2009. Частина 2. С.17-21.
Галатюк Ю. М. Система методологічних знань як засіб і продукт творчої діяльності. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського державного педагогічного університету. Коломия : ВТП “Вік”, 2001. Вип. 7. С. 112-116.
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF (дата звернення: 28.06.2018).
Калошина И. П. Структура и механизм творческой деятельности. Москва : МГУ, 1983. 168 с.
Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. Київ : Рад. шк., 1989. 608 с.
Леонтьев А. Н. Проблема развития психики. Москва : МГУ, 1984. 584 с.
Ляшенко О. I. Трансформація наукової системи знання в навчальну.
Проблеми освіти. Вип. 3. Київ : IСДО, 1995. С. 70-74.
Нова українська школа. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola (дата звернення 25.06.2018).
Новейший философский словарь. Москва : Интерпрессервис; Книжный Дом, 2001. 1280 с.
Разумовский В. Г. Методы научного познания и качество обучения. Учебная физика. 2000. №1. С. 70-75.
References
Halatyuk, Y. M. (2009). Metodologhija fizychnoji nauky v konteksti proektuvannja tvorchoji navchaljno-piznavaljnoji dijaljnosti [Methodology of physical science in the context of designing creative educational-cognitive activity]. Scientific notes. Series: Pedagogical sciences of Kirovograd State Pedagogical University, 82, 17-21 (ukr)
Halatyuk, Y. M. (2001). Systema metodologhichnykh znanj jak zasib i produkt tvorchoji dijaljnosti [System of methodological knowledge as a means and product of creative activity]. Collection of scientific works of Kamyanets-Podilsky State Pedagogical University, 7, 112-116 (ukr)
State standard of basic and complete general secondary education. Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF (ukr)
Kaloshina, I. P. (1983). Struktura i mehanizm tvorcheskoj dejatel'nosti [Structure and mechanism of creative activity]. Moscow, Russia : MSU (rus)
Kostjuk, Gh.S. (1989). Navchaljno-vykhovnyj proces i psykhichnyj rozvytok osobystosti [Educational process and mental development of personality]. Kyiv, Ukraine: Radjansjka shkola (ukr)
Leont'ev, A. N. (1984). Problema razvitija psihiki [The problem of development of the mind]. Moscow, Russia : MSU (rus)
Ljashenko O. I. (1995). Transformacija naukovoji systemy znannja v navchaljnu [Transformation of scientific system of knowledge into educational]. Problems of education, 3, 70-74 (ukr)
Nova ukrayins`ka shkola [New Ukrainian School]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola (ukr)
Novejshij filosofskij slovar' [The newest philosophical dictionary]. (2001). Moscow, Russia : Interpresservis; Knizhnyj Dom (rus)
Razumovskij V. G. (2000). Metody nauchnogo poznanija i kachestvo obuchenija [Methods of scientific knowledge and quality of teaching]. Educational physics, 1, 70-75 (rus)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Educational discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.