INFORMATIОN COMPETENCE AS A STRUCTURAL COMPONENT OF THE PROFESSIONAL PEDAGOGICAL COMMUNICATIVE COMPETENCE OF A TEACHER IN THE CONTEMPORARY EDUCATIONAL SPACE

Authors

  • Iryna Kohut Полтавськийй національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.3-4.3281

Keywords:

electronic linguomethodical tools, informatization of education, primary school teachers, professional training, systematic approach

Abstract

Text of the abstract – the concept of information competence, professional-pedagogical communicative competence in the future teacher is considered. The structure of vocational and pedagogical communicative competence of the future teacher is characterized, the specifics of the communicative activity of the teacher are grounded. Specifies the functions and conditions under which the teachers' professional and pedagogical communication is carried out. The important component of the teacher's professional and pedagogical communicative competence in the educational environment is outlined - information competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iryna Kohut, Полтавськийй національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка

асистент кафедри загальної, вікової та практичної психології Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка

References

Аханян А. А., Кизик О. А. Зарубежный опыт развития информационной компетентности учащихся. Электронный научно-педагогический журнал. 2007. Декабрь. URL: http://www.emissia.org/offline/2007/1220.htm (дата звернення : 12.03.2018).

Верлань А. Ф., Тверезовська Л. О., Федорчук В. А. Інформаційні технології в сучасній школі. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський держ. пед. інститут, 1996. 72 с.

Волкова Н. П. Професійно-педагогічна комунікація : навч. посіб. Київ : Академія, 2006. 256 с.

Головань М. С. Розвиток інформатичної компетентності студентів як педагогічної системи. Педагогічні науки : зб. наук. праць. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2008. С. 88–96.

Исмагилова Ф. С. К проблеме психологического анализа профессионального опыта. Вестник Московского университета. Сер. 14 : Психология. 2000. № 2. С. 16–27.

Когут І. В. Теоретичні основи розвитку професійно-педагогічної комунікації в умовах сучасного інформаційного суспільства. Мateriały VIII Międzynarodowej naukowi-praktycznej konferencji «Nauka: teoria i praktyka – 2012». Przemyśl : Nauka i studia, 2012. Vol. 5: Pedagogiczne nauki. S. 68–73.

Куницына В. Н., Карпова Н. В., Погольша В. М. Межличностное общение : учеб. для вузов. СПб., 2001. 544 с.

Редун О. В. Роль самостійної роботи студентів у підвищенні мотивації вивчення іноземної мови. URL : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Menedzhment/ 2010_13/redun.htm (дата звернення : 25.04.2018).

Ahanyan, A. A, & Kizik O. A. (2007). Zarubezhnyi opyt razvitiia informatcionnoi kompetentnosti uchashchikhsia [Foreign experience of student information competence development]. Electronic scientific-pedagogical magazine. December. Retrieved from: http://www.emissia.org/offline/2007/1220.htm (rus)

Golovan, M. S. (2008). Rozvytok informatychnoi kompetentnosti studentiv yak pedahohichnoi systemy [Development of computer competence of students as a pedagogical system]. Pedagogical sciences: Collection of scientific works. (pp. 88–96.). Sumy: SumMPU them. AS Makarenko (ukr)

Ismagilova, F. S. (2000). K probleme psikhologicheskogo analiza professionalnogo opyta [On the problem of psychological analysis of professional experience]. Bulletin of the Moscow University. Sir 14: Psychology, 2, 16–27 (rus)

Kohut, I. V. (2012). Teoretychni osnovy rozvytku profesiino-pedahohichnoi komunikatsii v umovakh suchasnoho informatsiinoho suspilstva [Theoretical bases of development of professional-pedagogical communication in the conditions of modern information society]. Matherial VIII Mendezynarodowej naukovi-praktycznej konferencji "Nauka: teoria i praktyka - 2012". (pp. 68–73). Przemyśl: Nauka i studia, 5: Pedagogy nauki (ukr)

Kunitsyna, V. N., Karpova N. V., & Poholsha V. M. (2001). Mezhlichnostnoe obshchenie : ucheb. dlia vuzov [Interpersonal communication: study. For high schools]. SPb. (rus)

Mikeshina, L. A. (2005). Filosofiia nauki [Philosophy of science]. M. : Flinta (rus)

Orlova, E. A. (2004). Kulturnaia (sotcialnaia) antropologiia [Cultural (social) anthropology]. M. : Akademicheskii proekt (rus)

Redun, O. V. Rol samostiinoi roboty studentiv u pidvyshchenni motyvatsii vyvchennia inozemnoi movy [The role of independent work of students in increasing the motivation of studying a foreign language]. Retrieved from http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Menedzhment/ 2010_13 / redun.htm (ukr)

Verlan, A. F., Tyrezovskaya, L. O., & Fedorchuk, V. A. (1996). Informatsiini tekhnolohii v suchasnii shkoli [Information technology in modern school]. Kamyanets-Podilsky: Kamenets-Podilskyi state. ped institute (ukr)

Volkova, N. P. (2006). Profesiino-pedahohichna komunikatsiia : navch. posib. [Professional-pedagogical communication: teaching. manual]. Kyiv: View. Center Academy (ukr)

Scheler, M. (1994). Filosofskoe mirovozzrenie [Philosophical Worldview]. In Izbrannye proizvedeniia [Selected Works]. M. : Gnosis (rus)

Downloads


Abstract views: 642

Published

2018-09-08

How to Cite

[1]
I. Kohut, “INFORMATIОN COMPETENCE AS A STRUCTURAL COMPONENT OF THE PROFESSIONAL PEDAGOGICAL COMMUNICATIVE COMPETENCE OF A TEACHER IN THE CONTEMPORARY EDUCATIONAL SPACE”, OD, pp. 246–258, Sep. 2018.

Issue

Section

Competency Approach in Education