TRAINING AS A FORM OF PROFESSIONAL SELF-IMPROVEMENT OF THE EDUCATIONAL MANAGER

Authors

  • Valentina Hladkova Київський університет імені Бориса Грінченка

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.813

Keywords:

acmeological competence, acme-synergetic support, education, internship, manager, self- improvement, training

Abstract

Internship is a form of advanced training. In the system of advanced training, modern pedagogical technologies are used. Such technologies are based on the trained independent work of the students in the conditions of wide use of the Internet.

It is proposed to introduce into the existing curricula for the training of additional special courses (additional module) "Akmeologiya management education institution". The result of mastering this module is the construction of a cadet own progressive trajectory of professional self-improvement (pragmatic result) and readiness for its practical implementation (psychological result).

Improvement of the qualifications of the educational staff should be carried out in the form of internship using permanent and distance form.

The general internship program for this contingent of employees involves three phases - appointment, work and final.

The theoretical material is processed in eyeglass lectures-presentations and seminars. At the same time, it provides significant assistance in business and quasi-professional games.

At the end of the introductory phase of the internship, the choice of the theme for an individual-creative task is carried out. During the next working phase, each trainee prepares an individual creative work according to the chosen topic. Such a task may be the social-organizational project of organization development, the author's program of self-development (self-realization), etc. Work on individual and creative tasks is carried out in correspondence mode. It can dial distance and involves coaching.

The formation of the ability to personally-professional self-development contributes to the use of acmeological technologies. The possibility of formation of acmeological competence is considered. One of the forms of such technology is acmeological training.

The final stage in the formation of the acmeological competence of the educational institution manager is the acme-synergetic accompaniment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Барабаш Ю.Г. Определение управленческой подготовленности слушателей ФППК ОНО / Ю.Г. Барабаш // Педагогика. – 1992. – № 5. – С. 78-80.

Борова Т.А. Використання моделі коучингу із залученням моніторингових технологій / Т.А. Борова // Всеукраїнський науково-практичний журнал «Директор школи, ліцею, гімназії». – 2006. – № 6. – С. 69-73.

Ващенко Н.М. Управление учебным процессом в системе повышения квалификации / Н.М. Ващенко. – К., 1987. – 154 с.

Возняк Л.С. Психологічні особливості професійної підготовки майбутніх спеціалістів до управлінської діяльності: Автореф. дис. … канд. психол. наук / Л.С. Возняк. – К., 2000. – 19 с.

Коучинг: руководство для тренера и менеджера / С. Торп, Дж. Клиффорд. – СПб.: Питер, 2004. – 224 с.

Новохатько О. В. Стажировка как форма повышения квалификации педагогов учреждения дополнительного образования детей / Ольга Васильевна Новохатько: дис. … канд. пед. н. : 13.00.08. – М., 2004. – 183 с.

Олійник В.В. Дистанційне навчання в післядипломній педагогічній освіті: організаційно-педагогічний аспект: Навч. посібник / В.В. Олійник. – К.: ЦІППО, 2001. – 148 с.

Олійник В. В. Підвищення кваліфікації керівників освіти за очно-дистанційною формою навчання / В. В. Олійник, В. Ю. Биков, В. О. Гравіт [та ін.] ; за заг. ред. В. В. Олійника. – К. : Логос, 2006. – 408 с.

Пугачев В.П. Тесты, деловые игры, тренинги в управлении персоналом: Учебник для студентов вузов / В.П. Пугачев. – М.: Аспект Пресс, 2002. – 285 с.

Пуцов В.И. Совершенствование курсовой подготовки директоров школ к управлению процессом воспитания : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Пуцов Владимир Иванович. – К., 1990. – 192 с.

Уитмор Дж. Коучинг высокой эффективности / Дж. Уитмор / Пер. с англ. – М.: Международная академия корпоративного управления и бизнеса, 2005. – 168 с.

Фамілярська Л.Л. Модель організації самостійної роботи слухачів на дистанційному етапі підвищення кваліфікації за очно-дистанційною формою навчання / Л.Л. Фамілярська. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.zippo.net.ua/index.php? рage id=604.

Шамова Т.И. Управление образовательными системами : учеб. пособ. [для студ. вузов] / Татьяна Ивановна Шамова, Петр Иванович Третьяков, Николай Петрович Капустин; Т. И. Шамота (ред.). – М. : Гуманит. издат. центр «ВЛАДОС», 2001. – 320 с.

Шамова Т.И. Управление образовательным процессом в адаптивной школе / Т.И. Шамова, Т.М. Давиденко. – М.: Центр «Педагогический поиск», 2001. – 384 с.

[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pidruchniki.ws/16400116/ sotsiologiya/yak_spivvidnosyatsya_kategoriyi_upravlinnya_menedzhment_kerivnitstvo.

References

Barabash Ju.G. Opredelenie upravlencheskoj podgotovlennosti slushatelej FPPK ONO / Ju.G. Barabash // Pedagogika. – 1992. – # 5. – S. 78-80.

Borova T.A. Vykorystannja modeli kouchynghu iz zaluchennjam monitorynghovykh tekhnologhij / T.A. Borova // Vseukrajinsjkyj naukovo-praktychnyj zhurnal «Dyrektor shkoly, liceju, ghimnaziji». – 2006. – # 6. – S. 69-73.

Vashhenko N.M. Upravlenie uchebnym processom v sisteme povyshenija kvalifikacii / N.M. Vashhenko. – K., 1987. – 154 s.

Voznjak L.S. Psykhologhichni osoblyvosti profesijnoji pidghotovky majbutnikh specialistiv do upravlinsjkoji dijaljnosti: Avtoref. dys. … kand. psykhol. nauk / L.S. Voznjak. – K., 2000. – 19 s.

Kouching: rukovodstvo dlja trenera i menedzhera / S. Torp, Dzh. Klifford. – SPb.: Piter, 2004. – 224 s.

Novohat'ko O. V. Stazhirovka kak forma povyshenija kvalifikacii pedagogov uchrezhdenija dopolnitel'nogo obrazovanija detej / Ol'ga Vasil'evna Novohat'ko: dis. … kand. ped. n. : 13.00.08. – M., 2004. – 183 s.

Olijnyk V.V. Dystancijne navchannja v pisljadyplomnij pedaghoghichnij osviti: orghanizacijno-pedaghoghichnyj aspekt: Navch. posibnyk / V.V. Olijnyk. – K.: CIPPO, 2001. – 148 s.

Olijnyk V. V. Pidvyshhennja kvalifikaciji kerivnykiv osvity za ochno-dystancijnoju formoju navchannja / V. V. Olijnyk, V. Ju. Bykov, V. O. Ghravit [ta in.] ; za zagh. red. V. V. Olijnyka. – K. : Loghos, 2006. – 408 s.

Pugachev V.P. Testy, delovye igry, treningi v upravlenii personalom: Uchebnik dlja studentov vuzov / V.P. Pugachev. – M.: Aspekt Press, 2002. – 285 s.

Pucov V.I. Sovershenstvovanie kursovoj podgotovki direktorov shkol k upravleniju processom vospitanija : dis. … kand. ped. nauk : 13.00.01 / Pucov Vladimir Ivanovich. – K., 1990. – 192 s.

Uitmor Dzh. Kouching vysokoj jeffektivnosti / Dzh. Uitmor / Per. s angl. – M.: Mezhdunarodnaja akademija korporativnogo upravlenija i biznesa, 2005. – 168 s.

Familjarsjka L.L. Modelj orghanizaciji samostijnoji roboty slukhachiv na dystancijnomu etapi pidvyshhennja kvalifikaciji za ochno-dystancijnoju formoju navchannja / L.L. Familjarsjka. [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.zippo.net.ua/index.php? рage id=604.

Shamova T.I. Upravlenie obrazovatel'nymi sistemami : ucheb. posob. [dlja stud. vuzov] / Tat'jana Ivanovna Shamova, Petr Ivanovich Tret'jakov, Nikolaj Petrovich Kapustin ; T. I. Shamota (red.). – M. : Gumanit. izdat. centr «VLADOS», 2001. – 320 s.

Shamova T.I. Upravlenie obrazovatel'nym processom v adaptivnoj shkole / T.I. Shamova, T.M. Davidenko. – M.: Centr «Pedagogicheskij poisk», 2001. – 384 s.

[Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: http://pidruchniki.ws/16400116/ sotsiologiya/yak_spivvidnosyatsya_kategoriyi_upravlinnya_menedzhment_kerivnitstvo.

Downloads


Abstract views: 344

Published

2018-03-08

How to Cite

[1]
V. Hladkova, “TRAINING AS A FORM OF PROFESSIONAL SELF-IMPROVEMENT OF THE EDUCATIONAL MANAGER”, OD, pp. 87–99, Mar. 2018.

Issue

Section

Trends in the Development of Modern Education