MODERN PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL REQUIREMENTS TO THE TEACHER OF HIGHER MEDICAL EDUCATIONAL AGENCY
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.168Keywords:
higher medical educational institution, teacher, psychological and pedagogical requirements, personal and professional characteristics, directions of pedagogical activity, functions of pedagogical activity, professionalism, professional competence, pedagogical systemAbstract
The author outlines modern psychological and pedagogical requirements for a teacher of a higher medical school. The basic directions of activity of the teacher of medical university are revealed: educational, methodical, scientific and organizational activity. Its main functions are outlined: production of medical and other scientific knowledge; realization of educational process in the higher medical school on the basis of various educational and pedagogical technologies; distribution of medical knowledge; formation of the ability and awareness of the need for education throughout the life of a student at a higher medical school. The relationship between the directions and functions of the teacher is proved. It is noted that for the successful implementation of educational reforms, the teacher must have a special psychological and pedagogical training, have professional knowledge of the disciplines that he teaches to students. The need to take into account the traditions that have developed in the system of public health care in general, the specifics of medical education itself, modern changes and transformations.
The complex of personal and professional characteristics of the teacher of the higher medical school is outlined. Personal qualities of the teacher include moral and ethical: empathy, concreteness, initiative, openness and sincerity, perception of feeling, politeness, respect for others, tactfulness, attentiveness, observation, sociability, accessibility, ability to win the confidence of students, curiosity, creativity, erudition.
The components of the teacher's general and professional culture are described. Common cultural requirements include tact, attentiveness, tolerance, dedication, benevolence, sense of humor, ability to support others, master your emotions, correct behavior. It is noted that professional culture implies the formation of emotional stability; endurance and self-control; possession of the skills and abilities necessary for professional activity; self-sustainability and self-confidence; independence in making decisions.
Downloads
References
Бєляєва О. М. Професійно-педагогічна діяльність викладачів вищих медичних навчальних закладів у контексті системного підходу. Світ медицини та біології. 2014. № 3 (45). С. 182–185.
Брюховецька О., Чаусова Т. Професійно значущі якості особистості викладача вищого навчального закладу. Післядипломна освіта в Україні. 2012. № 1. С. 74–78.
Вітвицька С. С. Основи педагогіки вищої школи. Київ : Центр навчальної літератури, 2003. 316 с.
Гладуш В. А., Лисенко Г. І. Педагогіка вищої школи: теорія, практика, історія: навч. посіб. Дніпропетровськ, 2014. 416 с.
Гуревич Р. С. Мобільне навчання – нова технологія професійної освіти ХХІ ст. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2012. № 20. С. 113–119.
Кир’ян Т. І. Принципи перебудови вищої освіти і вища медична школа України. Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». 2016. № 6 (2). С. 26–30.
Садовий М. І., Трифонова О. М. Організація професійної підготовки фахівців в умовах хмаро орієнтованого навчального середовища. Актуальні проблеми сучасної соціології, соціальної роботи та професійної підготовки фахівців: матеріали доповідей та повідомлень міжнар. наук.-практ. конф. / за ред. І. В. Козубовської, Ф. Ф. Шандора (Ужгород, 16 вересня 2016 року). Ужгород : Ужгородський національний університет, 2016. С. 176-177.
Сорокопуд Ю. В. Педагогика высшей школы. Ростов на Дону : Феникс, 2011. 541 с.
References
Bieliaieva O. M. (2014)Profesiino-pedahohichna diialnist vykladachiv vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladiv u konteksti systemnoho pidkhodu. Svit medytsyny ta biolohii. № 3 (45). S. 182–185 (ukr).
Briukhovetska O., Chausova T. (2012) Profesiino znachushchi yakosti osobystosti vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu. Pisliadyplomna osvita v Ukraini. № 1. S. 74–78. (ukr).
Vitvytska S. S. (2003) Osnovy pedahohiky vyshchoi shkoly. Kyiv : Tsentr navchalnoi literatury, 316 (ukr).
Hladush V. A., Lysenko H. I. (2014) Pedahohika vyshchoi shkoly: teoriia, praktyka, istoriia: navch. posib. Dnipropetrovsk, 416 (ukr).
Hurevych R. S. (2012) Mobilne navchannia – nova tekhnolohiia profesiinoi osvity KhKhI st. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky. № 20. S. 113–119 (ukr).
Kyrian T. I. (2016) Pryntsypy perebudovy vyshchoi osvity i vyshcha medychna shkola Ukrainy. Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». № 6 (2). S. 26–30 (ukr).
Sadovyi M. I., Tryfonova O. M. (2016) Orhanizatsiia profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv v umovakh khmaro oriientovanoho navchalnoho seredovyshcha. Aktualni problemy suchasnoi sotsiolohii, sotsialnoi roboty ta profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv: materialy dopovidei ta povidomlen mizhnar. nauk.-prakt. konf. / za red. I. V. Kozubovskoi, F. F. Shandora (Uzhhorod, 16 veresnia 2016 roku). Uzhhorod : Uzhhorodskyi natsionalnyi universytet, S. 176-177 (ukr).
Sorokopud Yu. V. (2011) Pedahohyka visshei shkoli. Rostov na Donu : Fenyks, 541 (ukr).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Освітологічний дискурс
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.