THE THEORETICAL ASPECTS OF REALISATION OF THE HISTORICISM PRINCIPLE IN THE LESSONS OF STYLISTICS OF THE UKRAINIAN LANGUAGE IN HIGH SCHOOL

Authors

  • Anzhelika S. Popovych Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, кафедра української мови http://orcid.org/0000-0002-3428-9717

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.3-4.10921

Keywords:

high school, Discipline «Stylistics of the Ukrainian language», training technique (methods), models of realisation of the historicism principle, educational process, the principle of historicism, the levels of study of historical aspects of discipline, the Ukrainian language and literature teacher

Abstract

The article deals with the analysis of the theoretical aspects the historicism principle usage during the study of Stylistics of the Ukrainian language by future Ukrainian language and literature teachers. The methodological, moral, valuable and culturological approaches of linguodidacts to the historicism principle usage are  outlined.

Due to the peculiarities of the organisation of educational process in higher educational institutions, the attention is paid to studying (theoretical, educational and practical), scientific and educational levels of studying of the historical aspects of the Stylistics of the Ukrainian language.

It is stated that the principle of historicism is realised by means of basic, additional, self-educational and integrated models. The main model - the issues of historical aspects of Stylistics are the components of the curriculum of discipline, complement the main information and are studied in the lessons in higher educational establishments. In the additional model the questions of the history of Stylistics are the components of selective academic disciplines, certain selective disciplines are studied at meetings of a students' scientific circle or a problem group. The self-educational model involves studying the questions of the history of Stylistics during independent work of a student. The integrated model is built up by means of the combination of other models.

A high level of knowledge in the history of Stylistics of the Ukrainian language is possible by means of the use of a conglomerate of auditorial and unsupervised work, as well as taking into account the interest of higher education graduates by means of the reading of selective academic disciplines.

The genesis of Stylistics of the Ukrainian language, functional styles, cultural-historical aspects of texts and their historical-stylistic analysis should be the objects of scientific and historical research in Stylistics.

It is concluded that the insufficient use of the historical principle in the study of Stylistics of the Ukrainian language, the rejection of the complete study reduces the potential of this science greatly. It is impossible to comprehend the Stylistic areas and comprehend them comprehensively without appealing to the historical explanation of modern stylistic phenomena and concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anzhelika S. Popovych, Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, кафедра української мови

кандидат філологічних наук, доцент, професор кафедри української мови

References

Гриценко П. Ідіолект і текст / Павло Гриценко // Лінгвостилістика : об’єкт – стиль, мета – оцінка : збірник наукових праць, присвячений 70-річчю від дня народження проф. С. Я. Єрмоленко / відп. ред. В. Г. Скляренко. – К., 2007. – С. 16-44.

Єрмоленко С. Я. Сучасна українська лінгвостилістика : співвідношення теорії і методів / С. Я. Єрмоленко // Стил : Међународни часопис. – Белград, 2012. – С. 23-32.

Колесов В. В. Общие понятия исторической стилистики / В. В. Колесов // Историческая стилистика русского языка : межвузовский сборник научных трудов. – Петрозаводск : Петрозаводский государственный университет имени О.В.Куусинена, 1990. – С. 16-36.

Оспенникова Е. В. Профильная модель реализации принципа историзма в обучении физике в условиях информатизации системы среднего образования / Е. В. Оспенникова, Е. С. Шестакова // Педагогическое образование России. – 2010. – №4. – С. 8-41.

Попович А. С. Витоки стилістики української мови у праці К. Лучаковського «Начерк стилістики, поетики і риторики з додатком про красу мови і будову вірша» / А. С. Попович // Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка : Філологічні науки. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2015. – Вип. 40. – С. 161-163.

Попович А. С. Інформаційне забезпечення вишівської стилістики української мови в 2040-их роках ХХ століття / А. С. Попович // Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка : Філологічні науки. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2015. – Вип. 38. – С. 396-399.

Українська лінгвостилістика ХХ – початку ХХІ століття : система понять і бібліографічні джерела / уклад. : С. П. Бибик, Т. А. Коць, С. Г. Чемеркін та ін. ; за ред. С. Я. Єрмоленко. – К.: Грамота, 2007. – 146 с.

Downloads


Abstract views: 450

Published

2017-12-14

How to Cite

[1]
A. S. Popovych, “THE THEORETICAL ASPECTS OF REALISATION OF THE HISTORICISM PRINCIPLE IN THE LESSONS OF STYLISTICS OF THE UKRAINIAN LANGUAGE IN HIGH SCHOOL”, OD, pp. 109–121, Dec. 2017.

Issue

Section

Trends in the Development of Modern Education