CULTURAL-AKMEOLOGICAL APPROACH TO PROFESSIONAL TRAINING ORGANISATION OF PHYSICAL CULTURE SPECIALITIES MASTERS

Authors

  • Igor Ivanii Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.1-2.3851

Keywords:

cultural-akmeological approach, professional physical culture education, master, competences, creative readiness, educational subject “Bases of professional-pedagogical culture of physical training and sport specialist”

Abstract

In the article educational problems of master’s degree training of physical culture specialities students are considered. The aim of the article is to clarify the content and the meaning of cultural-akmeological approach as theoretical-methodological basis in professional training organisation of physical culture specialities masters and educational subject “Bases of professional-pedagogical culture of physical training and sport specialist”, which is a part of interdisciplinary master programme.

 Interconnection of phenomena classes of culture theory and akmeology, principles which determine strategy and tactics of master training organisation are analysed. It is shown that according to offered theoretical-methodological approach the level of master's personality development is characterised considerably by the level of professional-pedagogical culture formation, which reflects subjective preparedness and readiness of future specialist to solving professional tasks. We offer to orient process of physical culture education on formation of creative readiness of future specialist to activity on the basis of mastering by master not only knowledge and competences, but also by formation of professional-pedagogical culture and directness of his training to the top of professionalism and professional mastery.

The content of educational subject “Bases of professional-pedagogical culture of physical training and sport specialist” which is based on organisation of unity of all components of physical culture education and has innovative character, in particular reflects tendencies of converging of humanities, natural-scientific and professional culture forms. It is shown that offered educational subject appears as integrative-functional mean of professional-pedagogical culture formation of physical culture specialities masters.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Батечко Н. Сучасна магістратура в Україні як акмесинергетична система / Н.О. Батечко // Освітологія. – 2014. – Випуск 3, – С. 45-52.

Диба Т.Г. Акмеологічні засади неперервної професійної підготовки фахівців фізичного виховання: базові поняття / Т.Г. Диба // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – 2015. – Випуск 1-2 (42-43). – С. 24-31.

Іваній І. Фізкультурна освіта: концептуальні засади формування професійно-педагогічної культури студентів / Ігор Іваній // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – 2016. – Випуск 1-2 (46-47). – С. 16-21.

Кузьмина Н.В. (Головко-Гаршина). Предмет акмеології / Н.В. Кузьмина. – 2-е изд. – СПб: Политехника, 2002. – 189 с.

Мачинська Н. І. Педагогічна освіта магістрантів вищих навчальних. закладів педагогічного профілю: Монографія / Н.І. Мачинська. – Львів: Льв.ДУВС, 2013. – 416 с.

Михайлишин Г.Й. Формування професійних умінь майбутніх учителів у системі виховної роботи вищих навчальних закладів фізичного виховання: Монографія. – Івано-Франківськ: «ЛІК, 2009». – 229 с.

Огнев’юк В.О. Розвиток в університетській освіті акме-компетентнісного потенціалу майбутнього фахівця / В.О. Огнев’юк // Акмеологія – наука ХХІ століття: матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф., 17-18 лютого 2011 р. – К., 2011. – С.6-9.

Основи професійно-педагогічної культури фахівця фізичного виховання та спорту: роб. навч. прогр. для спецільностей 014 «Фізичне виховання», 017 «Фізична культура і спорт», галузь знань: 01 «Освіта», рівень вищої освіти «магістр», за вимогами ЄКТС / МОН України. Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка [розробн. Іваній І.В.]. – Суми: Видавництво ФОП Цьома С.П,, 2016. – 74 с.

Сватьєв А.В. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутнього тренера-викладача: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. пед. наук: спец.13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / А.В. Сватьєв. – Запоріжжя, 2013. – 40 с.

Сисоєва С. О. Дискусійні аспекти наукового тезаурусу нового Закону України "Про вищу освіту" / С. О. Сисоєва // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – 2015. – Випуск 1-2 (42-43) – С. 7-13.

Сисоєва С.О. Розвиток особистості в умовах постіндустріального суспільства // Професійна освіта: педагогіка і психологія: Українсько-Польський журнал. За редакцією І. Зязюна, Н. Ничкало, Т. Левовицького, І. Вільш. – Т. ІІІ. – Київ: Ченстохова, 2001. – С. 395-404.

Ivanii I. Approaches of the professional-pedagogical culture to form students of physical culture specialities during the process of professional training. Journal of of Physical Education and Sport, 2016, 16(1), Art 102, pp.640-643. Doi:10.7752/jpes,2016.s1102

Downloads


Abstract views: 358

Published

2017-03-24

How to Cite

[1]
I. Ivanii, “CULTURAL-AKMEOLOGICAL APPROACH TO PROFESSIONAL TRAINING ORGANISATION OF PHYSICAL CULTURE SPECIALITIES MASTERS”, OD, pp. 38–51, Mar. 2017.

Issue

Section

Sociology and Cultural Studies of Education